's Avonds trainen in duinen Scheveningen
Heb sindskort een goede lamp gekocht voor op mijn fiets. Nu wil ik als Scheveninger graag in het donker fietsen van Scheveningen naar Katwijk en terug.
Na een discussie met een vriend over het gevaar, ben ik toch benieuwd naar ervaringen van anderen. Zijn er meer mensen van dit forum met ervaringen hiermee? Dus fietsen in het pikkedonker (route is niet verlicht) over een gebied wat ik wel helemaal kan dromen (kom er 2x per week).
Na een discussie met een vriend over het gevaar, ben ik toch benieuwd naar ervaringen van anderen. Zijn er meer mensen van dit forum met ervaringen hiermee? Dus fietsen in het pikkedonker (route is niet verlicht) over een gebied wat ik wel helemaal kan dromen (kom er 2x per week).
Canyon Aeroad 9.0 | Canyon Grand Canyon AL 29'er 7.9 | Principia 700 Limited Edition Number 05
Ik heb dit wel gedaan maar doet het niet meer. De route kan je dan welliswaar dromen maar de takken op de weg zijn elke dag anders. En vergeet de overstekende konijnen niet. En als er iets gebeurt, dan is hulp inschakelen lastiger. En hoe goed je lamp ook is, het haalt het niet bij de kwaliteit van echt zonlicht. Met een goede lamp kun je misschien 20 meter voor je uit goed zien. En dat is dus maar zo'n 2,5 seconden dat je voor je kan kijken. Met veel maanlicht kan het vaak wel. Maar in het pikkedonker? Ik raad het je af.
Live fast; die young. mijn blog
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Wat is je budget? Kijk anders even bij de buren http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... &start=480" onclick="window.open(this.href);return false; of http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... start=1950" onclick="window.open(this.href);return false;
What makes the boat go faster?
Ik sluit me aan bij rhino7 en rob74. In het donker kan zelf een verlicht rondje al verrassingen genoeg opleveren. Maar iid een verlicht rondje meerdere keren rijden is de beste optie. Doe dit ondertussen al een goede 15 winters. Probeer wel een rondje te vinden met zo min mogelijk verkeer. Liefst iets van een viaduct of bruggetje erin voor de nodige afwisseling.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731
+1 voor de verlichte route.
Mijn woon/werk (dus 5x per week) verandert ook iedere dag en is echt niet altijd even tof.
Inderdaad takken, konijnen, katten, werkzaamheden waardoor modder en stenen achterblijven veranderen de zaak iedere dag.
Ondanks goede verlichting is zelfs een droog/nat wegdek een groot verschil in hoe goed je kunt zien. Nog maar te zwijgen van de stand van de maan en de hoeveelheid bewolking.
Mijn woon/werk (dus 5x per week) verandert ook iedere dag en is echt niet altijd even tof.
Inderdaad takken, konijnen, katten, werkzaamheden waardoor modder en stenen achterblijven veranderen de zaak iedere dag.
Ondanks goede verlichting is zelfs een droog/nat wegdek een groot verschil in hoe goed je kunt zien. Nog maar te zwijgen van de stand van de maan en de hoeveelheid bewolking.
Mag best een beetje pijn doen.
Cervélo Soloist Carbon, Campa Record, Zipp 404, Deda Elementi
Cervélo S5, Campa Chorus, Zipp 404, 3T Team
Koga Roadchamp, Ultegra, Easton EA50SL, Pro Gear
Xtrail MUD 9.0 29-er, XT, Magura, Reba
Cervélo Soloist Carbon, Campa Record, Zipp 404, Deda Elementi
Cervélo S5, Campa Chorus, Zipp 404, 3T Team
Koga Roadchamp, Ultegra, Easton EA50SL, Pro Gear
Xtrail MUD 9.0 29-er, XT, Magura, Reba
Wegens familie-omstandigheden moet ik eenmaal per week naar Rotterdam (woon in Dordrecht). Twee jaar geleden een een goede lamp gekocht en maak nu bijna iedere week het ritje in het donker (25km enkele reis). En sommige stukken zijn écht donker (polder Hoekse Waard).
Mijn ervaring is: zorg dat je materiaal in orde is en gebruik je verstand. Dat betetent voornamelijk dat je -meer dan overdag- je snelheid aanpast aan de omstandigheden. Zorg voor reservelicht en een "hoofdlampje" voor als je toch lek rijdt (heb je je handen vrij).
Zelf vind ik het heerlijk om in m'n eentje door zo'n stikdonkere polder te rijden. Overigens wennen je ogen aan de duisternis en zelfs met een klein beetje maanlicht kun je al heel wat zien. Maar het mooiste is wel volle maan bij heldere hemel: je zelf zien fietsen in de 'moonshadow'......alsof er een grote lamp is aangestoken zo'n goed zicht heb je dan!!!
De eerste keren was ik verbaasd over wat ik onderweg aan beesten tegen kwam (konijnen, hazen, katten, en zelfs een vos!).
Op een bepaalde manier is het avontuurlijk om in je eentje zo'n stikdonkere polder in te duiken. En dat maakt het nou net zo leuk.....
Mijn ervaring is: zorg dat je materiaal in orde is en gebruik je verstand. Dat betetent voornamelijk dat je -meer dan overdag- je snelheid aanpast aan de omstandigheden. Zorg voor reservelicht en een "hoofdlampje" voor als je toch lek rijdt (heb je je handen vrij).
Zelf vind ik het heerlijk om in m'n eentje door zo'n stikdonkere polder te rijden. Overigens wennen je ogen aan de duisternis en zelfs met een klein beetje maanlicht kun je al heel wat zien. Maar het mooiste is wel volle maan bij heldere hemel: je zelf zien fietsen in de 'moonshadow'......alsof er een grote lamp is aangestoken zo'n goed zicht heb je dan!!!
De eerste keren was ik verbaasd over wat ik onderweg aan beesten tegen kwam (konijnen, hazen, katten, en zelfs een vos!).
Op een bepaalde manier is het avontuurlijk om in je eentje zo'n stikdonkere polder in te duiken. En dat maakt het nou net zo leuk.....
staal.....what else.....??
@liviolivius: zo een lampje heb ik dus. Primair om met lichte schemering in februari/maart naar huis te fietsen na werk. Maar die kun je dus ook gebruiken voor nu 's avonds. Alleen vroeg me inderdaad af of dat veilig genoeg was... Bovenstaande gelezen te hebben, toch maar Tacxen...
Canyon Aeroad 9.0 | Canyon Grand Canyon AL 29'er 7.9 | Principia 700 Limited Edition Number 05
Hallo
Wij gaan elke woensdag avond met de lampjes in het donker fietsen .
Ik moet wel zeggen met 6--7 man en allemaal een goed lampje vergeet je gewoon dat je in het donker rijd.
Zie eventueel naar mijn filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=fjq9cOOn ... AAAAAAAAAA" onclick="window.open(this.href);return false;
gr Juwilier
Wij gaan elke woensdag avond met de lampjes in het donker fietsen .
Ik moet wel zeggen met 6--7 man en allemaal een goed lampje vergeet je gewoon dat je in het donker rijd.
Zie eventueel naar mijn filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=fjq9cOOn ... AAAAAAAAAA" onclick="window.open(this.href);return false;
gr Juwilier

Prachtige vertolking van 'Stille Nacht'!johoop schreef:Hallo
Wij gaan elke woensdag avond met de lampjes in het donker fietsen .
Ik moet wel zeggen met 6--7 man en allemaal een goed lampje vergeet je gewoon dat je in het donker rijd.
Zie eventueel naar mijn filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=fjq9cOOn ... AAAAAAAAAA" onclick="window.open(this.href);return false;
gr Juwilier

- Trainslim.nu
- Forum-lid
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 26 jul 2011 10:33
- Locatie: Amsterdam
- Contact
Afgelopen jaar heb ik Amsterdam-Parijs (wedstrijd georganiseerd door Skits) gefietst, waar we met twee man de nacht zijn doorgefietst. Wij hebben er toen voor gekozen om onze volgauto ons stapvoets te laten volgen voor veiligheid mbt verkeer van achterop en zicht naar voren toe. Ik was zeer blij met de volgauto en had er niet aan moeten denken om het zonder te doen.
Nu is deze situatie minder te vergelijken met trainingsrondjes over fietspaden in een goed verlicht Nederland, maar ik zou het altijd afraden om in het donker te trainen. Je kunt minder goed vooruit kijken, je ziet ondanks goede verlichting slecht het wegdek (of pas erg laat) en op sommige stukken wordt je gewoon niet verwacht door andere verkeersdeelnemers.
Zeker het rijden in een groepje zou ik nooit doen in het donker. De alternatieven zijn 's avonds indoor talrijk waardoor je bewust een risico kunt mijden.
Nu is deze situatie minder te vergelijken met trainingsrondjes over fietspaden in een goed verlicht Nederland, maar ik zou het altijd afraden om in het donker te trainen. Je kunt minder goed vooruit kijken, je ziet ondanks goede verlichting slecht het wegdek (of pas erg laat) en op sommige stukken wordt je gewoon niet verwacht door andere verkeersdeelnemers.
Zeker het rijden in een groepje zou ik nooit doen in het donker. De alternatieven zijn 's avonds indoor talrijk waardoor je bewust een risico kunt mijden.
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog maar vooral: liefhebber! 

- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende