Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Volgend jaar amateur, hoe ver nu in voorbereiding?

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 3887
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 18 dec 2011 12:29

Hallo,

Ik heb een aantal jaren niet gekoerst en wil nu de draad weer oppakken. Afgelopen zomer een fiets gekocht en sinds kort weer lid van een vereniging. Ik wil volgend jaar bij de amateurs beginnen, enfin. In hoever moet ik nu in voorbereiding zijn op het nieuwe seizoen?

Wat ik nu doe door de week:
1/2x per week spinning
2x per week krachttraining (squat, leg press, lunges etc)

Weekend:
Als het droog weer is ga ik 1a2x een duurtraining doen van 3uren.
Of ik doe 2uren D1 op de tacx.
Maar soms komt het dus ook voor dat ik door het weer of andere drukte het hele weekend niet kan fietsen. Hoe erg is dit als amateur?

Hoe doen de andere amateurs dit? Voor de duidelijkheid, ik heb het niet over de elites.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 18 dec 2011 12:53

Dat ligt maar net aan de fietser, ik ken jongens die met 15 uur trainen per week net meekomen en jongens die met 8 uurtjes peddelen met gemak meekomen.
Ik heb het afgelopen jaar geleerd dat ik met een paar uur minder trainen beter af was. Ik raakte oververmoeid. Ik hoorde namelijk van jongens van de club dat ze op 15 uur zaten en dacht dat ik dat ook moest doen.
Je koerste eerst al wel? Ik zou zeggen doe wat je toen deed en laat het seizoen uitwijzen of je het goed doet.
Dat trainen is natuurlijk heel persoonlijk.
Ik probeer wel 4 a 5 keer per week te sporten. Momenteel is dat 2 keer per week kracht en 3 keer op de fiets. Ik fiets even niet buiten want ik ben aan het herstellen van een blessure. Ik doe nu veel blokjes in een lagere hartslag, dus niet keihard in het rood. Die blokjes maken het wat leuker. Maar twee uur op de trainer in de woonkamer is aan mij niet besteed.
Had ik nu buiten kunnen rijden had ik door de week wat blokjes op de trainer gedaan en ik het weekend op zaterdag lekker rustig en lang het bos in of met mooi weer de weg op en op zondag kort en intensief, gewoon omdat ik dat lekker vind.
Of dat goed is weet ik niet, maar ik vind het leuk om dat te doen.
Komend seizoen zal ik pas halverwege aanhaken vrees ik dus deze zomer ga ik lekker toeren, ik ga in de winter wel crossen :) Geen idee hoe ik dat moet aanpakken.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 3887
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 18 dec 2011 13:05

superrose schreef:Dat ligt maar net aan de fietser, ik ken jongens die met 15 uur trainen per week net meekomen en jongens die met 8 uurtjes peddelen met gemak meekomen.
Ik heb het afgelopen jaar geleerd dat ik met een paar uur minder trainen beter af was. Ik raakte oververmoeid. Ik hoorde namelijk van jongens van de club dat ze op 15 uur zaten en dacht dat ik dat ook moest doen.
Je koerste eerst al wel? Ik zou zeggen doe wat je toen deed en laat het seizoen uitwijzen of je het goed doet.
Dat trainen is natuurlijk heel persoonlijk.
Ik probeer wel 4 a 5 keer per week te sporten. Momenteel is dat 2 keer per week kracht en 3 keer op de fiets. Ik fiets even niet buiten want ik ben aan het herstellen van een blessure. Ik doe nu veel blokjes in een lagere hartslag, dus niet keihard in het rood. Die blokjes maken het wat leuker. Maar twee uur op de trainer in de woonkamer is aan mij niet besteed.
Had ik nu buiten kunnen rijden had ik door de week wat blokjes op de trainer gedaan en ik het weekend op zaterdag lekker rustig en lang het bos in of met mooi weer de weg op en op zondag kort en intensief, gewoon omdat ik dat lekker vind.
Of dat goed is weet ik niet, maar ik vind het leuk om dat te doen.
Komend seizoen zal ik pas halverwege aanhaken vrees ik dus deze zomer ga ik lekker toeren, ik ga in de winter wel crossen :) Geen idee hoe ik dat moet aanpakken.
Bedankt voor je advies. Ik kijk teveel naar de elites en meen nu ook al dik in voorbereiding te zijn. Vandaar mijn vraag hier.
Vroeger bij de nieuwelingen/junioren kon ik goed meekomen met zo'n 10uur training per week. Ik ben er wel zo'n 8jaar tussenuit (tussendoor wel sport maar niet intensief).

2uur op de tacx kan jij ook. Heeft puur met de motivatie te maken, als ik geen zin heb lukt het mij ook niet. Filmpje aan en gaan. Het is maar net hoe graat je wil.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 18 dec 2011 15:47

Klopt, ik heb het vorig jaar wel gedaan twee uur op de tacx, maar ik pak dan liever de veldfiets in de sneeuw, maar met een beetje film lukt het wel.
Een kennis van me maakte de overstap naar de elite en hij trainde daar hard voor in de winter. In juni stond hij geparkeerd. Daar heeft hij van geleerd en dit jaar pakt hij het anders aan.
Succes en veel plezier!
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 3887
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 18 dec 2011 18:07

Kan je ook vertellen wat hij anders gaat doen en hoe?

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 18 dec 2011 18:11

Ik zou het niet weten, zal het hem eens vragen
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

stokie
Forum-lid
Berichten: 1527
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 18 dec 2011 20:53

NuitKor schreef:Kan je ook vertellen wat hij anders gaat doen en hoe?
Minder intensief trainen in November en December. Voornamelijk omvang trainen (uren maken)
Wel meedoen aan het NK baan. Vooral voor het plezier en niet voor de prestatie, maar daarna nog anderhalve week gas terug nemen om alvorens nog 2 weekjes uren te maken.
Vanaf eind januari pas intensiever trainen en hardheid op doen. Dan beginnen ook de trainingskoersen weer en die zijn tegelijk wel goed voor de snelheid.
Als elite begint het seizoen eind februari, dus dan wil je al goed zijn. De hele maand maart is immers koers.
Vorig jaar was ik goed in november, december, februari en maart. Dat bleef dus niet goed gaan en in de Ronde van Marokko heb ik mn seizoen om zeep geholpen door veel te diep te gaan en niet meer goed te herstellen. Dan ben je dus klaar terwijl het seizoen nog zat mooie wedstrijden heeft.

Dit seizoen ben ik niet meer goed in november, december, maar pas in februari. Volgende week doe ik mee aan het nk baan, maar wordt het niks, dan wordt het niks.. dat vind ik niet erg. 25 februari, dan moet ik goed zijn en het liefst die vorm doortrekken tot mei.
Dat lukt alleen door genoeg rust te nemen in de maanden die daarvoor zijn en niet té intensief te trainen in die maanden. Dat heb ik inmiddels geleerd en daarom doe ik nu voorzichtig. Ook laat ik die etappekoers schieten, want dat heeft me vorig seizoen te veel energie gekost.

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2440
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 19 dec 2011 11:13

Zelf rij ik ook bij de Amateurs. Nu in de winter probeer ik aan mijn basis te werken (duur) en cross ik voor de lol. Vanaf januari ga ik serieus opbouwen om in februari aan trainingswedstrijden mee te kunnen doen. Hele maand maart ook trainingswedstrijden. Merk dat ik vooral door die trainingswedstrijden goed in vorm kom. Eerste wedstrijden zijn altijd zwaar maar na een paar weken merk je dat het soepeler gaat. Bij de Amateurs wordt redelijk hard gereden. Waarom niet starten bij Sportklasse? Als het (te) lekker gaat kun je altijd in het seizoen overstappen. Kost je slechts €13 (oid) voor een nieuwe licentie.

skimons
Forum-lid
Berichten: 2428
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 19 dec 2011 11:38

ik zie het voordeel van de 2x krachttraining niet, behalve als je corestability oefeningen doet.
squaten en leg press lijkt me zelfs overdreven, omdat je van dit soort trainingen vaak langer moet herstellen dan je denkt. en als ik mijn ervaring en bovenstaande opmerkingen lees, moet je nu vooral uitgerust blijven.

mijn tip: zorg dat je vooral "fris" (ook in je hoofd) blijft, maak omvang op lage intensiteit (af en toe een stukje raggen mag best, die stokie miet NK baan of crossen / mtb voor de lol) en gebruik trainingswedstrijden om "hard" te worden. dat werkt bij mij goed.

ik heb de luxe dat ik een weekje in het voorjaar naar spanje ga, dit keer voor de derde keer op rij, en maak daar een enorme sprong. vooral omdat ik alleen maar hoef te fietsen en te eten, haha. dat is overigens nog steeds relatief rustig, maar wel veel (9 dagen, 900+ km, 15.000 hms).

rij geen wedstrijden (wel gedaan), wel cyclo's. kan wel hard trappen, maar heb niet zo'n zin in het duwen / trekken in de koers.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 19 dec 2011 11:55

ligt er maar net aan hoe zwaar je dekrachttraining maakt en in welke periode je dat doet
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

stokie
Forum-lid
Berichten: 1527
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 19 dec 2011 15:22

Krachttraining is zeker wel nuttig. Aan 1x krachttraining in de week heb je niet veel, twee keer is eigenlijk minimaal wat je nodig hebt.
Squad, leg press, lunges, core stability... het zorgt er voor dat je spieren sterker worden. Overigens doen wij het eenmaal per week met de ploeg onder begeleiding van inspanningsfysiologen die zelf ook op niveau fietsen. Ik ga er vanuit dat het niet echt slecht is..

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 3887
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 19 dec 2011 19:27

skimons schreef:ik zie het voordeel van de 2x krachttraining niet, behalve als je corestability oefeningen doet.
squaten en leg press lijkt me zelfs overdreven, omdat je van dit soort trainingen vaak langer moet herstellen dan je denkt. en als ik mijn ervaring en bovenstaande opmerkingen lees, moet je nu vooral uitgerust blijven.
Ben ik het niet mee eens.

Voor krachttraining staat zo'n 72uur herstel. Wanneer je dus 2x per week KT doet heb je voldoende tijd om te herstellen.
Ik doe altijd benen + core-stability. Nu aan het begin van de winter ligt het accent op maximaal kracht en aan het einde van de winter ga ik het accent leggen op kracht/uithoudingvermogen.

Nu doe ik veel piramide training.
Herhalingen 15-12-10-12-15 en qua gewicht steeds zwaarder en na 10 herhalingen weer in stapjes lichter...

Aan het einde van de winter wil ik meer naar 30 herhalingen voor kracht/uithouding. Door het seizoen heen wil ik met 1x per week mijn krachttraining onderhouden, heb namelijk een medisch onderzoek gelezen dat wielrenners daar profijt van hebben.

Plaats reactie