Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Speling achterwiel EA90 Aero

wimpix
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mei 2008 23:12

wimpix 12 dec 2011 17:28

Ik heb een stel Easton EA90 Aero wielen op mijn fiets. Afgelopen zomer bleek dat als ik het wiel bovenaan vastpak en probeer heen en weer te duwen er een klein beetje speling ik zat. Nu, een paar maand en een paar duizend km verder. Exact hetzelfde. Als ik de snelspanner heel strak zet is de speling minimaal maar hij is er wel. Er valt weinig zelf af te stellen aan dit wiel. Nadeel van Easton. Ik heb nog een maand of 8 garantie. Ik kan hem naar Rose sturen (Fiets is Red Bull), maar ik vraag me af of ze dan niet zeggen dat het wiel niks mankeert. Ik twijfel wat ik zal doen, doorrijden, misschien wordt het probleem duidelijk in de komende tijd. (Lijkt er niet op trouwens omdat het sinds de zomer zoals gezegd niet is verslechterd). Of is zo weinig speling niet erg en moet ik doen of ik gek ben?

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 12 dec 2011 18:38

Ik herken het gevoel dat je beschrijft heel goed. Je hebt veel geld aan iets moois uitgegeven, en dan hoort het eigenlijk perfect te functioneren.
Ik zou bij Roseversand niet te ingewikkeld doen. Je kunt volgens mij het beste via een mail (ook Nederlands wordt gelezen) je probleem uitleggen. Zij geven dan wel aan wat je het beste kunt doen. Over het algemeen is de service bij hen dusdanig, dat ze je waarschijnlijk de wielen laten opsturen (kun je ze ook een doos voor laten sturen trouwens), en ze dan in orde maken. Het moet voor hen een kleine moeite zijn om de wielen beter af te stellen. Mocht het een groter probleem zijn, dan sturen ze de wielen naar de fabriek. In dat geval zul je zolang met andere wielen moeten fietsen.

wimpix
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mei 2008 23:12

wimpix 12 dec 2011 20:29

Dank je wel voor je reactie. Had ik net even nodig. Ik ga het Rose proberen uit te leggen. Ze doen meestal niet moeilijk is mijn ervaring. Zeker de Duitse tak niet.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 12 dec 2011 20:45

Probeer de conusvormige eindkap (nr. 2) bij de snelspanner aan te draaien, daar zit schroefdraad in, en kijk of dat helpt.
http://www.eastoncycling.com/bike/wp-co ... rawing.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Zoals je in de montagetekening kunt zien zit er schroefdraad in de naaf, ik denk dat de speling ontstaan is doordat er wat minder vet inzit dan toen ze nieuw waren.
Een fluitje van een cent, als dat niet helpt dan zou ik de suggestie van robbehopper volgen.
Succes!
Afbeelding

wimpix
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mei 2008 23:12

wimpix 12 dec 2011 21:23

Ga ik zeker proberen, heb ik alleen een hele dunne steeksleutel nodig volgens mij. Weet je misschien welke maat? (Of is dat de 6 mm die ze aangeven in de tekening)? En je bent blijkbaar goed op de hoogte van de Easton wielen, weet je ook of je zelf spaken kunt vervangen. Ik heb in een enthousiaste bui een keer reserve spaken besteld. Dacht, altijd handig om te hebben als je op vakantie bent of zo. Ik zou alleen absoluut niet weten hoe je dat bij Easton aanpakt. Dank je wel voor je goede tip, ik ga morgen eens achter zo'n sleutel aan. Zal al een probleem op zich zijn.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 12 dec 2011 21:47

Dan moet je naar een conussleutel vragen. Die hebben ze bij iedere fatsoenlijke fietswinkel. Meestal maat 15 of 16 volgens mij.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 12 dec 2011 22:47

Je kunt nr. 2 volgens mij met de hand aandraaien.
Een fietsmaat van mij heeft Easton EA70 wielen en daarvan loopt de naaf ook wel eens los (ook van Rose afkomstig).
Ik weet niet of die exact dezelfde naaf hebben.

Spaken vervangen is ook makkelijk, met de juiste spaken.
Het grote voordeel van Easton boven systeemwielen is dat iedere fietsenmaker dit kan.
Ik heb dit in Spanje nog meegemaakt deze zomer.
Om te spaken gaat de snelspanner eruit, je draait nr. 2 eraf en kan zo bij de spaken aan de NDS.
Voor de drive side moet de body eraf, hiervoor is wel gereedschap nodig (ook niet veel werk):
http://www.youtube.com/watch?v=h0cW3Auq9Ng" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

wimpix
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mei 2008 23:12

wimpix 12 dec 2011 23:53

Dank je, genoeg om aan de slag te gaan. Ik laat de uitkomst wel weten. Super!

korhaan
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 11 sep 2005 20:53
Locatie: Enschede

korhaan 13 dec 2011 08:34

Waarschijnlijk is het probleem opgelost als je de conus aandraait, is een bekend verschijnsel bij de Easton wielen.
Permanente oplossing is de conus er helemaal afhalen en wat teflontape om de schroefdraad doen!

wimpix
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mei 2008 23:12

wimpix 13 dec 2011 11:43

Heel veel geleerd. Wiel uit elkaar gehaald om schoon te maken. Met de conussleutel 19 mm de conus aangedraaid (Maat staat nota bene op de conus geschreven). Komt heel nauw. Iets te strak voel je meteen, Wiel loopt dan niet lekker vrij. Na drie keer proberen is het voor elkaar. De speling is helemaal weg. Allemaal hartelijk dank. Ik ben blij.
PS Wat ik niet heb gedaan en wel zou willen weten is hoe je de conus (nr 2) er af kunt draaien. Dit in geval ik een keer een spaak wil vervangen. Het stellen van de conus ging dus makkelijk. Beetje strakker, beetje losser.
Vond door jullie info deze site: heb ik heel veel aan: http://www.eastoncycling.com/en-us/road ... l-service/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie