Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

wielen maken

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4696
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 28 nov 2010 11:45

Dan moet je de proef op de som nemen, spaak een wieltje op 't gevoel en ga eens langs bij iemand met een tensiometer, je zal verschieten. Spanningsverschillen van 20 - 30% en meer zijn geen uitzondering hoor. Of zoals Gerd Schraner het schrijft in zijn boek over wielbouw:

I worked for years without a tensiometer, being under the false impression that instinct and experience were enough. Then I bought one of the first HOZAN tensiometers on the market and started making comparisons. Shamefullly I had to admit that my super instinct was not so super after all. Even my mood on any particular day gave different results. Since then I work with a tensiometer....

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 28 nov 2010 11:49

Materialist schreef:Tensiometer is een must net als die apparaatjes waarmee je voorkomt dat de spaken gaan draaien.

Het is niet meer de moeite om een ultegra naaf en een open-pro in elkaar te zetten. Zoran verkoopt ze voor 30-40 euro meer en dan zijn ze homogeen gespannen dat is mijn ervaring ook


Je bent een echte materialist.
De TS wil de voldoening smaken van zelfgebouwde wielen en dat krijgt ie niet als hij ze bij een goeroe haalt.
Cheap light strong, choose two

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 28 nov 2010 15:24

Kees,

ik ben het helmaal met je eens.
Bijkomend voordeel van zelfdoen, is dat je nooit meer afhankelijk bent van de LBS.
Bovendien kan je dan, als er een keer een spaak knapt, toch je wiel richten met een spaak minder, en op die manier toch verder.

Een tensiometer zegt bovendien alleen iets over de spaakspanning, niets over of het wiel recht is of een hoogtelsag heeft.

Een tensiometer wordt pas echt waardeloos bij oude wielen waar bij het achterwiel de spaken niet symetrisch staan.
Dan kom je in oplossingen als:
Rechts dikkere spaken dan links
Een ringetje achter de kop
Recht 36 links 32

etc...gooi dan die tensiometer maar weg (of in de verkoop).

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 28 nov 2010 16:24

En waarom is zo'n spanningsmeter dan waardeloos?
Wil je een goed wiel bouwen dan ben je hem samen met een goede standaard en gereedschap toch echt nodig, gevoel voor spaakspanning bestaat in mijn ogen niet, je weet ook niet op je gevoel of je boutjes op 4 of 7nm aandraait en dat is echt een enorm verschil
mijn Flickr

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 28 nov 2010 17:32

jaapieo schreef:En waarom is zo'n spanningsmeter dan waardeloos?
Wil je een goed wiel bouwen dan ben je hem samen met een goede standaard en gereedschap toch echt nodig, gevoel voor spaakspanning bestaat in mijn ogen niet, je weet ook niet op je gevoel of je boutjes op 4 of 7nm aandraait en dat is echt een enorm verschil


Jongen , ik maak een goed wiel met alleen een ouwe vork en m'n ervaring.
Sommige mensen voelen zich onzeker zonder dure spullen, of dat nou fietsen ,gereedschappen, camera's of andere hobbyspullen zijn, ik niet, ik heb zelfvertrouwen.
Gebrek aan zelfvertrouwen lijkt wel DE ziekte van de tijd te zijn.
Een momentsleutel gebruik ik alleen voor cilinderkoppen van automotoren...
Is de spaakspanning te laag (dat is DE beginnersfout), merk je gauw genoeg, dan doe je gewoon nog een spanrondje...
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 28 nov 2010 17:38

Kees, het blijft een feest om jouw posts te lezen.
Elke keer dat ik die zure ondertoon weer lees prijs ik mijzelf gelukkig dat ik niet zo ben.
"Try not. Do or do not......there is no try"

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 28 nov 2010 17:45

Ik ben gewoon kritisch en huil niet met de wolven mee.
Hoe jij dat wil noemen boeit me niet zo...
Ik zou het gewoon niet kunnen , 9x hetzelfde antwoord op een vraag en dan de 10e daaraan toevoegen.
Cheap light strong, choose two

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 28 nov 2010 17:49

Voorstel tot compromis

Bij een wiel met 32 of meer spaken maakt het niet zoveel uit, hij houdt het toch wel wanneer er iets kapot gaat

Bij 20 of minder spaken, waar het wel belangrijk is dat niet drie spaken alle last dragen, gebruiken we een tensie meter

tevreden?
Do kin der mar druk mei weze

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 28 nov 2010 23:29

Kees0251 schreef:Ik ben gewoon kritisch en huil niet met de wolven mee.
Hoe jij dat wil noemen boeit me niet zo...
Ik zou het gewoon niet kunnen , 9x hetzelfde antwoord op een vraag en dan de 10e daaraan toevoegen.


Als die 9 antwoorden op een vraag allen goed zijn zou ik er weinig aan toevoegen denk ik...

Een goed wiel bouw je WEL met het juiste gereedschap als een spaakspanningmeter.
Vooral bij een carbon velg komt het dus echt wel precies.
Ik hoor mezelf echt niet zeggen dat het niet kan hoor, maar een echt goed wiel krijg je zo niet.
Maar kom gerust een keer op bezoek, ik laat je met alle liefde zien dat je niet gelijk hebt...

+1 voor andromeda Divo #2? :D
mijn Flickr

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 29 nov 2010 00:10

Materialist schreef:Voorstel tot compromis

Bij een wiel met 32 of meer spaken maakt het niet zoveel uit, hij houdt het toch wel wanneer er iets kapot gaat

Bij 20 of minder spaken, waar het wel belangrijk is dat niet drie spaken alle last dragen, gebruiken we een tensie meter

tevreden?


Geen probleem, die laatste komen er bij mij toch niet in....
Het begon allemaal met iemand die graag zelf z'n wielen wilde maken en dan begin je gewoon met simpel en als er wat ervaring is kan hij , als hij wil , aan de moeilijker dingen beginnen.....
Cheap light strong, choose two

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 29 nov 2010 11:20

Het verschil tussen een ervaren wielbouwer en een beginner is tijd. Een ervaren wielbouwer zal een wiel in een half uur spaken en op spanning brengt. Een beginner is een uur bezig met rijgen, een halfuur met weer uit elkaar halen omdat hij een fout heeft gemaakt. Vervolgens nog een uur met rijgen om daarna in een paar uur rustig het wiel netjes op de juiste spanning te brengen.

Gewoon de tijd nemen dan kan iedereen met het juiste gereedschap het.

Verder meld wijlen Sheldon Brown dat je het beste kunt beginnen met nieuwe onderdelen.

Dus:
- Sheldon Brown
- Jobst Brandt's The Bicycle Wheel
- Youtube

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 29 nov 2010 11:45

Volgens mij wordt het belang van een spanningsmeter wat overschat. Voor de absolute waarde van de spanning lijkt het mij interessant, maar de spanningsverschillen zijn veel meer het gevolg van de rechtheid van de velg.

Alleen bij een kaarsrechte velg kun je met gelijke spanningen een kaarsrecht wiel hebben. Als je velg niet zo recht is, wat vaak genoeg voorkomt, denk ik, dan ontkom je niet aan spanningsverschillen als je een recht wiel wilt hebben.

Plaats reactie