Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Nieuwe aankomst plaats voor de RVV.

dirkjan
Forum-lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 29 mar 2010 17:57

dirkjan 16 sep 2011 17:16

Oudenaarde aankomstplaats Ronde van Vlaanderen

Oudenaarde is de komende twee jaren de nieuwe aankomstplaats in de Ronde van Vlaanderen. Oudenaarde komt in de plaats van Meerbeke, waar sinds 1973 de finishlijn van de belangrijkste Vlaamse voorjaarsklassieker was gesitueerd. Deze twee
plaatsen waren met Ronse in de race om de finish van de wedstrijd te mogen ontvangen. Door de nieuwe aankomstplaats zal de Oude Kwaremont - op twaalf kilometer van de streep - een belangrijker rol spelen in de Ronde van Vlaanderen.
http://www.wielerland.nl/index.php?opti ... &Itemid=36" onclick="window.open(this.href);return false;

het parkoers:
Afbeelding
En belangrijker, de muur is uit het parkoers. De laatste jaren de scherprechter van de ronde is verdwenen. Ik vind het (meer dan) jammer.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5744
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 16 sep 2011 19:12

Dat ze een andere aankomstplek hebben kan ik nog wel hebben.
Maar dat ze de Muur eruit gehaald hebben vind ik 'doodszonde'.
Dit is een wielermonument en als ik zo het plaatje kijk hadden ze best een manier kunnen vinden om hem erin te laten.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 sep 2011 19:20

En dan ook nog 3x die 2 beklimmingen doen, juist daar in Vlaanderen liggen genoeg klimmetjes zodat je geen rondjes hoeft te gaan rijden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 16 sep 2011 19:41

Ik heb het nieuwe parcours even op me laten inwerken maar mijn eerste reactie is wat mij betreft nog altijd de juiste. Het is een aanfluiting.

Hoewel ik vind dat je conservatief om moet gaan met het parcours van een echte klassieker ben ik niet per definitie tegen verandering. Een wijziging van het parcours kan verfrissend zijn en de koers van nieuw elan voorzien. Je moet echter wel het karakter van de koers bewaren en zorgvuldig omgaan met de monumenten van de klassieker. En ondanks dat er nog altijd meer edities van de Vlaamse hoogmis zijn verreden zonder de Muur van Geraardsbergen dan met is de Kapelmuur natuurlijk onlosmakelijk verbonden met de Ronde van Vlaanderen. Dat je dan voor de finish een nieuwe lokatie kiest is nog tot daar aan toe. Vlaanderen staat bol van de geschikte plaatsen en Oudenaarde is op zichzelf geen slechte keuze. Een mooie stad met uitstraling en kort bij veel bekende rondeheuvels bovendien. Daar is dus zeker iets moois van te maken.

Maar hoe kun je er nu in hemelsnaam voor kiezen om de finale om te bouwen tot een soort (zwaar) criterium terwijl er zoveel mogelijkheden zijn om een mooi parcours te bouwen? Drie keer Paterberg en Oude Kwaremont is volstrekt onnodig en je weet nu al wat er gaat gebeuren. Renners gaan wachten tot de laatste ronde om hun aanval te plaatsen. Daarbij is het voor mij onbestaanbaar om de Muur helemaal te passeren. Een passage door Geraardsbergen is makkelijk in te bouwen en hoort gewoon in de ronde thuis.

Commercie heeft een veel te belangrijke rol gespeeld. Drie keer passeren zal het ongetwijfeld goed doen bij de VIP tent die daar zal worden geplaatst. Het is een zwaktebod voor de wielerliefhebber en een onwaardig parcours voor één van de allermooiste klassiekers.

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 16 sep 2011 19:45

Een Ronde van Vlaanderen zonder Muur is als een fiets zonder wielen.... Belachelijk besluit mijns inziens

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 16 sep 2011 19:51

Eindelijk krijgt de ronde een waardige finish stad. Oudenaerde. Eindelijk doet de ronde zichzelf de eer aan de ze verdient. Als je door Meerbeke fietste dan schaamde je jezelf toch kapot. Dat zo'n grote klassieker in zo'n lelijk aankomst plaats had, dan kon gewoon niet langer. Eindelijk hebben de Vlamingen dan de knoop durven doorhakken. Eindellijk, eindelijk, eindelijk. Aankomen op de grote makrkt in Oudenaerde. Dat zijn tenminste beelden die je de ether in wil slingeren. Terassen vol met bier, vlaamsche frieten, jonge deernes, madammen met rokken, sigarende rokende boertje. Een groot podium met het stadhuis op de achtergrond. Een aankomst nat naast het centrum van de ronde van Vlaanderen. Meerbeke is in een dag vergeten. En terecht. Ik heb die finish altijd al een aanfluiting gevonden.

Dat lokale kermis rondje is natuurlijk niks. Maar ik vrees dat we daar nog een tijd aan vast zitten. Vlamingen zijn heel langzaam in beslissingen nemen. Dus voor ze dat hebben veranderd zijn we weer 30 jaar verder.
Live fast; die young. mijn blog

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5579
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 16 sep 2011 20:07

rob74 schreef:Eindelijk krijgt de ronde een waardige finish stad. Oudenaerde. Eindelijk doet de ronde zichzelf de eer aan de ze verdient. Als je door Meerbeke fietste dan schaamde je jezelf toch kapot. Dat zo'n grote klassieker in zo'n lelijk aankomst plaats had, dan kon gewoon niet langer.
Totaal niet mee eens de RVV is een monument met traditie, daar hoort de aankomst in Meerbeke bij!
Slechte zaak een klassieker verdient de naam klassieker door jaren achtereen hetzelfde parcours en hellingen te volgen! Het parcours en aankomstplaats wijzigen past hier niet in.

De RVV veranderd nu i.p.v. de aankomst op Muur en Bosberg in een soort kermis criterium op Oude Kwaremont en Paterberg, kortom een misser! :(
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 16 sep 2011 20:27

@rob74
Meen je dat serieus? dat je liever een aankomst ziet in oudenraarde dan een beslissende demarrage op de muur? nou dan hebben wij dus een totaal ander idee over wat echt mooi is

Gebruikersavatar
tieky
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:08
Locatie: Breda

Gebruikersavatar tieky 16 sep 2011 20:35

Tja, ik wil eerst zien wat het doet met de koers. Het is wel een klassieker, maar het koers verloop begon wel een beetje voorspelbaar te worden. We rijden hard naar de Muur toe en daar wordt een aanval geplaatst en degene die daar als eerste boven is wint uiteindelijk. Misschien dat het nieuwe parkoers ook weer een nieuw koersverloop met zich meebrengt. Daarbij komt dat de parkoersen van de verschillende klassiekers nog wel eens veranderen. Niet alle verandering is slecht, kijk naar de Amstel Gold Race.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 16 sep 2011 20:45

@stokie,
het zal mij een biet wezen waar precies de beslissing in de ronde valt. Of dat nu de Kwaremont is, de Pater of de Muur. Een bult is een bult. punt uit. En Ik vind dat kermis rondje ook niks maar ik vond Meerbeke een aanfluiting van een finish locatie. Oudenaerde heeft tenminste stijl. En ik had liever een aankomst gezien met de Pater en de Koppenberg in de finale.
Live fast; die young. mijn blog

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 16 sep 2011 21:00

Ik ga niet meer. Wat een miskleun. Volgens mij alleen voor het grote geld van de VIPS met hun Geschilderde en geplamuurde vrouwen.
De koers interesseert ze niets, alleen het er zijn en jezelf laten zien.

Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 16 sep 2011 21:07

@rob74
Ik ben het niet met je eens.. De Muur is Heroisch...
Afbeelding
Dit maakt voor mij de Ronde van Vlaanderen écht speciaal...

De Cauberg inwisselen voor de Adsteeg als finish voor de Gold Race zou toch ook een aanfluiting zijn...

Plaats reactie