Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Fietsverlichting

bmiller
Forum-lid
Berichten: 752
Lid geworden op: 25 mar 2008 11:47

bmiller 16 sep 2011 08:19

Ik ben ook opzoek naar goede fietsverlichting. Ik heb mijn 'licht' laten vallen op de Bbb Bls-40 Ultrabeam deluxe + Usb. Iemand ervaring mee?
Volgens mij een prima lampje, die op te laden is via USB. Ideaal voor op het werk en op knipperstand goed voor 115 branduren. Maar goed of die nu ook voor de topic starter een goede optie is weet ik niet.
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 16 sep 2011 10:48

heb ook het lampje van dealextreme besteld. nog geen 10 euro incl verzendkosten dus prima om te proberen. Mocht het niks zijn dan is het een mooie zaklamp voor in de meterkast :)
Afbeelding

bandiet
Forum-lid
Berichten: 532
Lid geworden op: 17 feb 2010 12:08

bandiet 16 sep 2011 13:46

Die Magicshine MJ 808 ziet er errug goed uit zeg! Prijzen vallen reuze mee, dus ik denk dat ik deze wss wel ga aanschaffen.

Gr. Diederik

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1749
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 16 sep 2011 14:31

Bij de Hema verkopen ze een heel aardig lampje voor ik meen een euro of 12. het fijne aan dit lampje is dat het een lens heeft en dus wel degelijk in een bundel schijnt. helaas laat die zich weer niet regelen. Op mijn woon-werk fiets had ik er vorig jaar twee zitten waarbij ik de 1 iets naar links en de andere iets naar rechts richtte. met wat overlap in het midden. Het resultaat is dan een lekker felle maar brede lichtbundel. Op een geeven moment had ik ze ondersteboven aan mijn stuur hangen, maar dat is niet zo slim. Dan kan er namelijk water inlopen...
Vorig jaar waren ze halverwege de winter bij de meeste Hema's op, maar vorige week zag ik ze toevallig weer hangen!

Maar eerlijkheid gebied wel te zeggen dat het dealerextreme lampje in het filmpje beter performed.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

-eric-
Forum-lid
Berichten: 523
Lid geworden op: 10 sep 2009 00:47
Locatie: Kop van Drenthe

-eric- 16 sep 2011 14:48

bmiller schreef:Ik ben ook opzoek naar goede fietsverlichting. Ik heb mijn 'licht' laten vallen op de Bbb Bls-40 Ultrabeam deluxe + Usb. Iemand ervaring mee?
Volgens mij een prima lampje, die op te laden is via USB. Ideaal voor op het werk en op knipperstand goed voor 115 branduren. Maar goed of die nu ook voor de topic starter een goede optie is weet ik niet.
there ain't no such thing as a free lunch..... Gezien de brandduur denk ik dat het Bbb lampje een heel goed lampje is om gezien te worden, maar dat de capaciteit te laag is om lekker door te kunnen trappen. Een soort stadslicht zeg maar...
Ik had vorig jaar ook een hele batterij aan Ledlampjes, maar die waren vooral ontworpen om de fietser zichtbaar te laten zijn en lang mee te gaan. Dan heb je een diffuse lichtbundel die niet sterk genoeg is je vertrouwen te geven om door te trappen...
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

Carrinthe
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 jun 2011 16:36

Carrinthe 16 sep 2011 16:34

henpaden schreef:Jammer alleen dat je die accu op je fiets mee moet nemen.
Maar die persoon heeft zijn lichtbundel wel erg dichtbij staan, op de racefiets moet die bundel toch wel een stuk verder weg staan.
De accu is heel makkelijk en snel op de bovenbuis te monteren met klittenband. Zit dan ook goed vast. Daarnaast word een reepje klittenband aan het snoer meegeleverd om het snoer netjes vast te zetten. Op en af monteren doe je in een minuutje. Nadeel is wel dat de accu met z'n 330 gram zwaar is.

Ik heb mijn lichtbundel inderdaad een stukje verder gericht staan en ik kan zonder problemen 35km/h rijden in de nacht,.,.. zelfs sneller als ik goed genoeg was geweest. :D
Giant TCR 0 (2011) + Shimano WH-RS80-C50

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 16 sep 2011 18:09

Qua prijs kwaliteitsverhouding voor een LED batterijlamp waar je echt iets mee ziet moet je bij de B&M Ixon zijn. Die werkt ook fatsoenlijk met oplaadbare batterijen, iets wat de meeste LED lampen niet doen. WIl je echt licht dan moet je aan de SON naafdynamo samen met een Schmidt Edelux. Die is goed genoeg voor afdalen met 60-70km/u, zoveel licht heb je. Ik gebruik die combinatie al meerdere jaren voor randonneurwerk.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 sep 2011 18:35

Het is ook nogal logisch dat de meeste lampen niet op oplaadbare batterijen werken. De energie dichtheid van bijv 18650 li-ion cellen is zo veel groter dan van een setje NiMh AA's.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 16 sep 2011 20:09

amclassic-fan schreef:Het is ook nogal logisch dat de meeste lampen niet op oplaadbare batterijen werken. De energie dichtheid van bijv 18650 li-ion cellen is zo veel groter dan van een setje NiMh AA's.
Dat kan zeker kloppen. Maar is alleen handig voor rondjes rondom het huis. Veel LED lampen worden echter verkocht als batterijlampen. Wanneer je daar oplaadbare batterijen instopt ipv bijv. alkaline presteren ze gelijk een stuk minder. De Ixon is een van de weinige die wel goed presteert met oplaadbare batterijen. Vandaar dat ik het apart noem.

Dit model dus:

Afbeelding

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 16 sep 2011 22:48

Heb bovenstaande lamp als lamp op mijn woon-werk-fiets (racefiets). Werkt ruim voldoende om veilig te zien (en gezien te worden). Heb er een aantal extra montagebeugels bij besteld en kan de lamp op meerdere fietsen monteren. Batterijduur met oplaadbare batterijen is ook goed te noemen. Voor alle zekerheid heb ik wel altijd een extra setje batterijen bij me.
Real men wear blûk!!! Marcel

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 17 sep 2011 23:54

ivo, de son en de edelux is achterhaald. De shimanonaaf en cyo zonder nachfeld en reflector zjn beter en stukken goedkoper.

De bumm xion was ooit een mooi lampje maar is ook achterhaald.

Al die bovenstaande lampen vallen helemaal het in het niet bij het licht dat de philips bike led afgeeft. 4 oplaadbare AA batterijen, niet ideaal, 6 uur lage stand en 2.5 uur hoge stand. Als het moet kun je er gewone AA's in gooien maar beter is een extra setje oplaadbaar. Die doen het langer dan bv de duracell ultra. Zelf gebruik ik hem in de langere donkere ritten met li-ion usb powercharger rechtstreeks op de batterijpolen aangesloten. Dat geeft 5 uur groot licht of meer dan 15 uur normaal (als edelux). (powercharger 9000mha 28€ bij dealextreme; gebruik 'm tevens om de garmin op te laden)

Voordeel van deze lamp tegenover de magicshines / sigma's is dat deze een afgekapte horizon heeft. Je verblind er dus niet mee. Iets wat je met het voorgaande rijtje absolouut wel doet. Ik heb m'n 2 nachten in PBP met dat philips lampje gereden (en ook andere ritten) en er zeer veel plezier van gehad zonder die anderen te verblinden. Ik heb daar een bloedhekel opgelopen aan alle lampen die net zo goed naar de sterren schijnen als naar de grond. Dat mogen ze van mij per direct per wet verbieden.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 18 sep 2011 00:12

@Henkv, van de SON weet ik dat ie het makkelijk 10 jaar volhoudt. Bij Shimano moet ik dat nog bezien. En een SON kun je gewoon laten reviseren. Dat is een ontwerpprincipe dat me meer aanstaat dan het weggooien en nieuwkopen van Shimano. Hetzelfde met de Cyo, die heeft een kunststof frontglas, de Edelux speciaal gehard glas. Ik zie geen verschil in lichtopbrengst tussen mijn 2 jaar oude Edelux en mijn nieuwe. Bij lampen met een kunststof frontglas is er meestal een duidelijk verschil tussen oude en nieuwe exemplaren, het kunststof frontglas gaat krassen en daardoor heb je lichtverlies. De oude AXA Highlight was daar helemaal gevoelig voor, daar hield een frontglas het nog geen jaar bij mij uit.

Plaats reactie