Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainingsvraag

huibm
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 02 jan 2011 18:30

huibm 22 aug 2011 16:21

Ik rijd minimaal 100 km per week, dit altijd met een hoge rpm, normaal rond de 90. Dit gaat best aardig, goed vol te houden ook bij hogere snelheden. Maar wanneer ik in een klim gewoon even wil gaan staan of flink aanzetten om een stoplicht te halen, merk ik hierna dat mijn benen leeg zijn? Hoe kan ik hierop trainen dat dit beter gaat?
Be Blessed with my bik

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 22 aug 2011 16:28

Kan me vergissen, maar het klinkt alsof je lichaam vooral ingesteld is op het leveren van duurvermogen en niet op sprint. Door interval trainingen kun je je sprintvermogen vergroten.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 23 aug 2011 23:49

Intervaltraining doen, of kortere rondjes sneller gaan fietsen denk ik.
Wat je vaak doet is ook waar je goed in wordt, dus gewoon vaak flink aanzetten.

huibm
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 02 jan 2011 18:30

huibm 24 aug 2011 07:21

Voordat je sprintje aanzet, tandje zwaarder schakelen?
Be Blessed with my bik

catscanner
Forum-lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 23 sep 2010 22:14
Locatie: 's Hertogenbosch
Contact

catscanner 05 sep 2011 18:02

Als je verhaal zo lees maak je je kilometers in een licht verzet. Om te kunnen sprinten zul me meer kracht in de benen moeten krijgen. Dit doe je zoals hierboven besproken, intervaltraining, flink aanzetten bij het stoplicht enzovoort. Je zult merken dat je steeds meer power krijgt in je benen.
Mijn Alpe d'HuZes Facebookpagina: Facebook.com/Jordy-van-Baal-fietst-Alpe-Dhuzes-2014. Like & Share!
Fiets jij ook voor het goede doel? Kijk snel hier.

bert01
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 25 jun 2010 23:31

bert01 05 sep 2011 18:06

Ik zou toch wat meer een trapfrequentie rond de 100 gaan aanhouden, als je dan gemiddeld tussen de 90 en 95 zit, dan zit je best aardig.
Als je wat intervaltraining gaat doen zodra je een goede basis met duurconditie hebt dan zul je zien dat het al snel beter zal gaan

JFKE
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 sep 2011 09:32

JFKE 06 sep 2011 09:39

Ik herken het probleem wel. Ik fiets alleen maar in het Heuvelland en in de Ardennen. Als ik het eerste uur hard doortrek met hoge frequentie op het vlakke, merk ik ook dat bij de eerste de beste helling alle fut uit de benen is. Terwijl ik daar op het vlakke helemaal geen last van had. Nu probeer ik in het begin een forse helling in het parcours op te nemen (binnen 20 km) om die hard (d3) op te knallen. Hierna heb ik geen last meer van futloze benen. Alsof je alles eerst wakker moet maken.

Is eigenlijk gelijk met bovenstaande adviezen.Probeer tussentijds een interval in te bouwen, anders bouw je puur duurconditie op.

rubencornelisse
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45

rubencornelisse 06 sep 2011 13:03

Bij klimwerk draai je ook wat lagere rpm's, vooral als het echt steil is en je gebruikt dan wat meer kracht. Het is daarom ook goed om wat extra krachttraining in je training in te plannen. Ook omdat door veel duurtraining de kracht minder wordt. Naast het aanzetten na stoplichten en het trainen op viaducten, kan je ook wat krachttraining doen in de sportschool of thuis.
Ik zelf heb gemerkt dat ik daar erg veel baat mee heb gehad en dan vooral door het doen van squats (en deadlifts).
Als je geen zin hebt om naar de sportschool te gaan kan je na wat oefening ook squatten zonder gewicht (pistol squats): http://www.exrx.net/WeightExercises/Qua ... Squat.html" onclick="window.open(this.href);return false;.

bundes
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 09 mei 2006 14:22

bundes 07 sep 2011 13:49

Powerplate werkt ook goed als aanvulling op de krachttraining

Plaats reactie