Trainingsvraag
Ik rijd minimaal 100 km per week, dit altijd met een hoge rpm, normaal rond de 90. Dit gaat best aardig, goed vol te houden ook bij hogere snelheden. Maar wanneer ik in een klim gewoon even wil gaan staan of flink aanzetten om een stoplicht te halen, merk ik hierna dat mijn benen leeg zijn? Hoe kan ik hierop trainen dat dit beter gaat?
Be Blessed with my bik
-
- Forum-lid
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 23 sep 2010 22:14
- Locatie: 's Hertogenbosch
- Contact
Als je verhaal zo lees maak je je kilometers in een licht verzet. Om te kunnen sprinten zul me meer kracht in de benen moeten krijgen. Dit doe je zoals hierboven besproken, intervaltraining, flink aanzetten bij het stoplicht enzovoort. Je zult merken dat je steeds meer power krijgt in je benen.
Mijn Alpe d'HuZes Facebookpagina: Facebook.com/Jordy-van-Baal-fietst-Alpe-Dhuzes-2014. Like & Share!
Fiets jij ook voor het goede doel? Kijk snel hier.
Fiets jij ook voor het goede doel? Kijk snel hier.
Ik zou toch wat meer een trapfrequentie rond de 100 gaan aanhouden, als je dan gemiddeld tussen de 90 en 95 zit, dan zit je best aardig.
Als je wat intervaltraining gaat doen zodra je een goede basis met duurconditie hebt dan zul je zien dat het al snel beter zal gaan
Als je wat intervaltraining gaat doen zodra je een goede basis met duurconditie hebt dan zul je zien dat het al snel beter zal gaan
Ik herken het probleem wel. Ik fiets alleen maar in het Heuvelland en in de Ardennen. Als ik het eerste uur hard doortrek met hoge frequentie op het vlakke, merk ik ook dat bij de eerste de beste helling alle fut uit de benen is. Terwijl ik daar op het vlakke helemaal geen last van had. Nu probeer ik in het begin een forse helling in het parcours op te nemen (binnen 20 km) om die hard (d3) op te knallen. Hierna heb ik geen last meer van futloze benen. Alsof je alles eerst wakker moet maken.
Is eigenlijk gelijk met bovenstaande adviezen.Probeer tussentijds een interval in te bouwen, anders bouw je puur duurconditie op.
Is eigenlijk gelijk met bovenstaande adviezen.Probeer tussentijds een interval in te bouwen, anders bouw je puur duurconditie op.
-
- Forum-lid
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45
Bij klimwerk draai je ook wat lagere rpm's, vooral als het echt steil is en je gebruikt dan wat meer kracht. Het is daarom ook goed om wat extra krachttraining in je training in te plannen. Ook omdat door veel duurtraining de kracht minder wordt. Naast het aanzetten na stoplichten en het trainen op viaducten, kan je ook wat krachttraining doen in de sportschool of thuis.
Ik zelf heb gemerkt dat ik daar erg veel baat mee heb gehad en dan vooral door het doen van squats (en deadlifts).
Als je geen zin hebt om naar de sportschool te gaan kan je na wat oefening ook squatten zonder gewicht (pistol squats): http://www.exrx.net/WeightExercises/Qua ... Squat.html" onclick="window.open(this.href);return false;.
Ik zelf heb gemerkt dat ik daar erg veel baat mee heb gehad en dan vooral door het doen van squats (en deadlifts).
Als je geen zin hebt om naar de sportschool te gaan kan je na wat oefening ook squatten zonder gewicht (pistol squats): http://www.exrx.net/WeightExercises/Qua ... Squat.html" onclick="window.open(this.href);return false;.