Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Ringetjes en dopjes op ventiel

rensmeesters
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:30

rensmeesters 12 aug 2011 20:41

Als je een nieuwe racefiets koopt zijn op de ventielen altijd een ringetje met schroefdraad en een plastic dopje ook met schroefdraad bevestigd.
Ook bij het kopen van een binnenbandje worden deze altijd meegeleverd.
Nu ken ik nogal wat andere racefietsberijders die vinden dat deze ringetjes en dopjes overbodig zijn en zelfs gevaarlijk kunnen zijn bijvoorbeeld bij een klapband.
Ik kan me dit wel voorstellen als je met tubes rijdt, maar bij draadbandjes lijkt me dit geen argument.
En de fietsenfabrieken zouden die dingen toch niet meeleveren als ze gevaar kunnen opleveren.
Mijn vraag is nu, moet ik als mijn fietsmaten zeggen dat ik dat overbodige spul moet verwijderen hierin mee gaan of heeft het toch een functie?

Groet.
Rens Meesters

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 12 aug 2011 20:49

Oei. Da's een goeie binnenkomer hier. Zou zich tot nogal een dicussie kunnen ontwikkelen.
Vroeger moest het ringetje erop want anders kwam er stof/ongerechtigheid tussen band en velg. Het dopje moest erop om te voorkomen dat het boveneind van het ventiel verboog of afbrak.
Met de tegenwoordige norm en bijbehorende motivatie ben je blijkbaar al bekend.
De keuze is aan jou. Je kunt nog meewegen of je voor lekker eigenwijs wil doorgaan in je groepje of als iemand bereid is te leren van ervaren gasten. :D :D
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 12 aug 2011 20:51

Ik gebruik het ringetje vaak om het ventiel zo recht mogelijk te krijgen bij montage (wil anders nog weleens scheef in het ventielgat staan als de band er eenmaal om ligt). Maar daarna gaat het ringetje er onmiddellijk af.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4541
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 12 aug 2011 20:53

Hop, weg met dopjes en ringetjes. Nergens goed voor.

paulwindtegen
Forum-lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 05 aug 2010 00:59
Locatie: Gilze

paulwindtegen 12 aug 2011 21:01

Ik zie geen meerwaarde voor de ringetjes en dopjes, net zo goed als dat ze niet gevaarlijk zijn. Uit gemakzucht doe ik ze er niet op.
Heb ik weer, bloedarmoede! Iemand tips?

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 12 aug 2011 21:34

Ik kan mij voorstellen dat je met een dopje minder kans hebt op vuil op je ventiel. Als je dan je banden weer oppompt (moet ik toch zeker eens in de twee weken) kan je dan at vuil in je ventiel krijgen zodat de boel net goed meer afsluit. Of is onzin?
En wat zou het gevaar van een dopje of ringetje mogen zijn?

Gebruikersavatar
carel
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 06 apr 2010 01:33
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar carel 12 aug 2011 22:21

Toen mijn fiets nieuw geleverd werd hadden de ventielen geen ringetjes maar wel dopjes. De pomp die ik toen ook nieuw kocht functioneerde slecht en de ervaren buurman schroefde een ringetje op het ventiel om meer houvast te hebben bij het plaatsen van de (achteraf defecte) slangkop. Ik heb het ringtje laten zitten maar het trilde steeds los en keer op keer draaide ik het maar weer vast. Op gegeven momnet reed ik lek maar kon geen beschadiging aan de buiten- nog binnenband ontdekken. Bleek dus het ventiel voor driekwart afgescheurd te zijn van de binnenband! Voor mij dus geen ringetjes meer, hooguit bij het oppompen van een volledig lege band als het ventiel aan de korte kant is. De dopjes gebruik ik nog al is het maar om beschadiging van het fragile pinnetje bovenop te voorkomen.

Mighty Bike Mike
Forum-lid
Berichten: 172
Lid geworden op: 07 nov 2009 12:54

Mighty Bike Mike 12 aug 2011 23:54

Ik rijd altijd zonder ringetjes en dopjes en zeg ook tegen iedereen, "weg ermee".
Nu kwam ik laatst bij de FM en daar vertelde ik hetzelfde.
Hij (Jan appel bij Dickhof rijwielen te Oosterwolde) kwam echter met een sterk argument voor het ringetje.

Vroeger (en nu nog voor sommigen) toen we met tubes reden, zaten deze geplakt en als je remde konden deze moeilijk verschuiven.
Tegenwoordig met de draadbandjes en de goede materialen die we hebben komt er, als je geen ringetje gebruikt, veel kracht op de band waardoor het mogelijk is dat deze gaat verschuiven bij hard remmen. Hij liet mij zelfs nog wat velglinten zien waar geprobeerd is om het wat ruwer te maken om het schuiven te voorkomen maar als je bijvoord afdaalt, komen er ongekende krachten op de onderdelen vrij dat het toch mogelijk is dat dit gebeurd.
Ik heb zelf ook bij bij anderen gezien dat er vaak een scheurtje naast het ventiel van de biba zat.
Misschien een leuke toevoeging al rijd ik er zelf nog niet mee, maar er zit zeker een kern van waarheid in :idea:
Laatst gewijzigd door Mighty Bike Mike op 13 aug 2011 04:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 13 aug 2011 01:34

Bij mijn Mavic Cosmic carbon velgen gebruik ik de ringetjes wel, om te voorkomen dat de ventielen gaan "klapperen".

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 13 aug 2011 15:09

Als je Michelin biba's gebruikt KAN er zelfs geen ringetje op => geen schroefdraad.
Het dopje zit er wel op.
Nou is Michelin niet alles zeggend, maar ik houd dit maar aan.
Het dopje gebruik ik slechts om geen vuil in het ventiel te krijgen, vooral in de regen ( zand e.d. ), gelukkig is het de laatste anderhalve maand droog ... :?
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37886
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 aug 2011 15:38

robbebopper schreef:Bij mijn Mavic Cosmic carbon velgen gebruik ik de ringetjes wel, om te voorkomen dat de ventielen gaan "klapperen".
+1
Gebeurd ook bij lagere velgen wel eens, bijv de niet niet platte wielen van Campa.
Less is bore

Plaats reactie