Pagina 1 van 1
cassette vervangen?
Geplaatst: 11 aug 2011 11:43
door mouse
Als ik schakel moet ik tweemaal klikken eer de ketting van kamwiel verwisselt, maar dan reutelt het. De derailleur staat niet recht onder het gebruikte kamwiel. Dan moet ik weer eentje terugschakelen....
Is dit te wijten aan de slijtage van de kamwielen? De ketting is nog OK, heb ik gemeten.
alvast bedankt voor de reacties.
Re: cassette vervangen?
Geplaatst: 11 aug 2011 11:45
door Daantje92
Je kan eens proberen je derailleur beter af te stellen.
Re: cassette vervangen?
Geplaatst: 11 aug 2011 11:46
door scepticus
mouse schreef:De derailleur staat niet recht onder het gebruikte kamwiel.
Afstellen?
Re: cassette vervangen?
Geplaatst: 11 aug 2011 11:57
door mouse
scepticus schreef:mouse schreef:De derailleur staat niet recht onder het gebruikte kamwiel.
Afstellen?
hij staat recht onder het tweede volgende kamwiel. Ik moet dus 2x schakelen om de ketting naar één grotere versnelling (het volgende kamwiel) te brengen.
cassette heeft wel +12000km.
Re: cassette vervangen?
Geplaatst: 11 aug 2011 12:54
door henpaden
Dan staat je kabel van de achterderailleur gewoon te slap.
Dan is één shifterklik onvoldoende om naar een groter achterkransje te gaan..
Bij het balhoofd of aan de achterderailleur zie je van die ronde plastic moertjes zitten op het eind van de buitenkabel.
Als je één van die twee linksom draait dan zal je merken dat je fiets weer goed schakelt.
Echter niet te ver linksom draaien want dan komt de kabel té strakt te staan in het uiterste geval en dan moet je weer twee keer klikken om af te kunnen schakelen naar een kleiner kransje..
Om te beginnen gewoon een slag linksom draaien, op de fiets gaan zitten en uitproberen totdat hij bij één klikje meteen vlot naar een lagere versnelling springt.
Re: cassette vervangen?
Geplaatst: 11 aug 2011 13:33
door kweekel
Staat je geleiderwieltje wel dicht genoeg bij de cassette? Als de afstand te groot is krijg je hetzelfde fenomeen als jij beschrijft. Het is belangrijk dat de ketting ook rechtonder de cassette nog goed in de tandwielen zit en pas dan loskomt richting de derailleur(wieltjes). Anders moet de derrie er te veel aansleuren. Op de derrie zit een stelschroef om het bovenste wieltje dichter bij de cassette te brengen.
Re: cassette vervangen?
Geplaatst: 11 aug 2011 14:01
door mouse
henpaden schreef:Dan staat je kabel van de achterderailleur gewoon te slap.
Dan is één shifterklik onvoldoende om naar een groter achterkransje te gaan..
het ie eigenlijk omgekeerd. Ik ervaar het vooral als ik naar een kleiner achterkransje ga. Dus schroefje naar rechts draaien?
Re: cassette vervangen?
Geplaatst: 11 aug 2011 14:21
door kweekel
Met de klok mee: Ketting valt sneller terug naar een kleiner kransje. Begin met een kwart of een halve omwenteling. Het komt nl allemaal heel nauw!
Re: cassette vervangen?
Geplaatst: 11 aug 2011 14:43
door ophetkantje
Niet aan de schroefjes op de derailleur draaien, maar aan de "wartel"waarin je kabel aan je derailleur vast zit.
Re: cassette vervangen?
Geplaatst: 11 aug 2011 14:48
door mouse
bedankt, ik heb het kunnen bijregelen. Het is wel zoeken naar de juiste balans tussen aanspannen en lossen.
Hoelang denk je dat een cassette meegaat? kan je de slijtage zien aan de tanden?
Re: cassette vervangen?
Geplaatst: 11 aug 2011 15:27
door kweekel
Als je om de 3000 km je ketting vernieuwd dan zou je misschien 3 kettingen per cassette kunnen rijden. Maar niet iedereen lukt dat. Ligt ook aan weersomstandigheden etc. Slijtage aan tandwielen kun je wel zien (tandjes worden puntiger), maar de mate van slijtage is in de praktijk lastig te beoordelen.
Re: cassette vervangen?
Geplaatst: 11 aug 2011 18:12
door fredkarsten
de cassette is versleten zodra je met je nagel braampjes voelt op de tandwielen. voor de rest ben ik het met kweekel eens.