Cyclocrosswielen?
- superrose
- Forum-lid
- Contact
gewone racewielen, ik heb wel lekkere sterke eronder zitten
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
- robbebopper
- Forum-lid HC
Er zijn wel speciale wielen, maar dan moet je al goed gaan zoeken. Op gewone wegwielen kun je prima cyclocrossen! Dat doet bijna iedereen, inclusief wedstrijdrenners. Natuurlijk wel een beetje letten op stevigheid van de wielen. Dus geen wielen gebruiken met weinig spaken bijvoorbeeld.
Mijn Cyclocrosser is uitgerust met een setje Easton Circuits. Tot op heden (2 winters mee gereden) geen problemen. Fulcrum maakt idd speciale cyclocross wielen, hiervan schijnen de afdichtingen van de lagers beter te zijn dan voor de wegwielen. Of dit ook daadawerkelijk zo is weet ik niet. Ik ben ze namelijk nog niet veel in het wild tegengekomen.
Pinarello FP Paris, Ultegra SL Compact, Mavic Cosmic Carbone SLR, Conti GP 4000S
Wilier Triestina Cyclocross
http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -den-hoorn" onclick="window.open(this.href);return false;
Wilier Triestina Cyclocross
http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -den-hoorn" onclick="window.open(this.href);return false;
je kan ook gewoon met 20/24 spaaks wielen crossen...tot nu toe nog geen problemen gehad met mijn 75kg 
Maar hoe meer spaken hoe zekerder...

Maar hoe meer spaken hoe zekerder...
race | Kuota Kom - Dura Ace 7900 | FFWD F5R DT240 | Easton Orion II
2 crossers | Ridley X-Night custom - Dura Ace 7900 | 4x 38mm full carbon tubes - Moyon | 2x Ambrosio F20 - Dura Ace 7800
mtb | Giant XTC 29er Comp 1 | NoTubes custom wielset
2 crossers | Ridley X-Night custom - Dura Ace 7900 | 4x 38mm full carbon tubes - Moyon | 2x Ambrosio F20 - Dura Ace 7800
Er is mij verteld dat je (uiteraard) ieder wegwiel kan gebruiken, maar dat je wel een beetje moet letten op de afdichting van de naven/lagers, om zo iig de levensduur van de wielen acceptabel te houden. Ik ga binnenkort een CX bestellen en als wielen komen daar waarschijnlijk Fulcrum Racing 5CX wielen in.
zoals je ziet (onderschrift) cross ik met Dura Ace naven en Chinese naven (Moyon).
Bij de Chinese naven zijn de (industrie) lagers afgedicht en de Dura Ace naven liggen de kogels gewoon in het vet.
Elke wedstrijd en na elke training gaat er gewoon de hogedrukspuit op...Heb na 2 jaar intensief crossen de Dura Ace naven voorzien van nieuw vet. De Chinese naven heb ik nog geen problemen mee...(rijd er nu een jaartje mee op de weg, maar zijn nog niet het veld in geweest).
Wel weet ik van fietsmaatjes (die de Chinese naven ook hebben) dat de hogedrukspuit er gewoon op kan en het geen problemen geeft...Eén zegt zelfs dat ze beter zijn dan de huidige Dura Ace C50/ 75 naven....
Bij de Chinese naven zijn de (industrie) lagers afgedicht en de Dura Ace naven liggen de kogels gewoon in het vet.
Elke wedstrijd en na elke training gaat er gewoon de hogedrukspuit op...Heb na 2 jaar intensief crossen de Dura Ace naven voorzien van nieuw vet. De Chinese naven heb ik nog geen problemen mee...(rijd er nu een jaartje mee op de weg, maar zijn nog niet het veld in geweest).
Wel weet ik van fietsmaatjes (die de Chinese naven ook hebben) dat de hogedrukspuit er gewoon op kan en het geen problemen geeft...Eén zegt zelfs dat ze beter zijn dan de huidige Dura Ace C50/ 75 naven....
race | Kuota Kom - Dura Ace 7900 | FFWD F5R DT240 | Easton Orion II
Inderdaad, elk setje volstaat. Zelf cross ik met een voormalige rabo teamfiets. Hier zitten hun trainingswielen in, handgespaakt setje cxp22 met moutainbike naven. Deore LX als ik me niet vergis. Volledig bombproof dus..
Cervelo S3 2014 - Campagnolo Super Record | Ridley X-Night cyclocross - Sram Force/Red
Ik rijd in mijn crosser met Easton Ascent 2 wielen. Die zijn 20/24 spaaks en wegen 1400 gram. Ze blijven goed recht en de lagers lopen nog steeds prima. Door het lage gewicht gaat het accelereren uit de bochten net even wat beter, dat voel je echt. Maar ik weeg ook maar 65 kg, dus dan kunnen deze wielen het crossen wel aan, maar bij een hoger gewicht zou ik ze niet aanraden voor het crossen.
Mijn set met dura-ace naven en mavic reflex ceramic velgen met 36 spaken is voor mijn 100kg erg bomb proof. Ceramic en modder remt net wat beter en is wat duurzamer. (als iemand nog een set reflex ceramic velgen heeft graag pb)
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic