Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Waarom een populaire cyclo rijden?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 jul 2011 13:46

Ach als je een cyclo rijdt waar 2000 man aan mee doed dan rij je ook nergens lang alleen. Juist in de Marmotte en DM is het wel erg makkelijk om niet de volledig afstand te doen. Genoeg mensen die de Alp niet meer op rijden in de Marmotte. Tijdens DM zijn er mensen die na 55 km al stoppen en legio andere na 109 km... Kan je wel zeggen dat je DM hebt gereden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 14 jul 2011 13:59

Omdat je ze een keer gedaan moet hebben??

Om die reden heb ik ook de Marmotte gereden. Nu moet ik nog een keer terug om een betere tijd neer te zetten, maar dat komt wel een keer. Qua sfeer trekt het me totaal niet. DM is gewoon gaaf en ga ik zeker nog een keer doen. Wat mij inderdaad opvalt is dat iedereen altijd vraagt: "heb je de marmotte gereden?". Kennelijk hoor je dat gedaan te hebben. Wel vreemd eigenlijk, want er zijn zwaardere cyclo's.

Een paar jaar geleden hebben we de GF Pinarello gedaan en ook die was tot in de puntjes verzorgd, schitterend parcours, onbekend gebied, goede sfeer, top dus! Zal in de toekomst hoop ik zeker nog meer kleine cyclo's rijden. Maar die zijn toch minder in trek, omdat ze door minder bekend gebied gaan?
~live fast, die young ~

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 14 jul 2011 14:34

edo schreef:Volgens mij is het hetzelfde als de marathon uitlopen in 5 uur. Dan kun je zeggen dat je het gedaan hebt. Als je tegen een niet-wielerliefhebber zegt dat je de dolomiti stars hebt gedaan, dan boeit hem dat niet. Maar als je een paar bekende Tour-cols opnoemt, dan vinden ze je opeens een held. Net als dat je kan zeggen dat je 6 keer de Alpe d´Huez op bent gefietst.

Persoonlijk hou ik verder van grote evenementen, van de massaliteit en ook van de extra motivatie die de aanwezigheid van al die mensen geeft om het af te maken. Misschien speelt dat ook mee met een deel van de mensen. Als je in je eentje op Zware Col #3 zit, dan kan je omkeren en naar huis gaan. Maar als je in zo´n grote groep zit, dan rijd je door.
Je fiets dus voor de mening van een ander?
Het boeit mij niet of iemand anders de GF Dolomiti Stars niet kent, ik heb een fantastische dag gehad.
Dat laatste begrijp ik ook niet; als ik alleen zit rijd ik ook door op een col, dat heeft toch niets te maken of er nog meer rijden?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 14 jul 2011 17:36

De redenen die ik tot nu toe lees zijn:

- Naamsbekendheid. Marmotte en Maratona zijn nu eenmaal bekender bij mensen die nog nooit een cyclo hebben gereden.
- Grootte van het evenement. De cyclo is groot en daarom wil ik hem rijden. Dit is een soort zichzelf versterkend effect. Wat groot is, zuigt alleen maar meer volk aan.
- Legendarische klimmen.

Dat laatste argument is in mijn ogen kul. De dreilander gaat over de Stelvio. La Morzine gaat over de jou Plane en heeft een klassieke tour aankomst. En toch trekken deze cyclos geen groot publiek.
Tegen argument een valt geen tegengas te geven. Maar het tweede argument wel. Er zijn andere grote cyclos zoals bijvoorbeeld de Ardechoise en daar staan nauwelijks Nederlanders aan de start. Gewoon vanwege niet bekend of toch weer iets anders?

Het maakt mij niet echt een hoe groot een cyclo is. OK, met 200 man aan de start staan is minder leuk dan met 1000. Maar in 6000 man zie ik geen voordelen meer.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27533
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 jul 2011 17:38

De grootte is juist een nadeel. Bij de Maratona is het gewoon te druk, simpel. Bij de Marmotte rijden veel te veel pannenkoeken rond, waarbij het soms ronduit gevaarlijk wordt - zowel voor andere deelnemers als voor henzelf.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37619
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 jul 2011 18:38

Stelvio en de Jou Plane hebben by far niet de status van de Galibier en de AdH. Wel voor insiders, maar in de volksmond zeker niet.
Less is bore

edo
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 14 nov 2008 11:14
Locatie: Den Haag

edo 15 jul 2011 10:00

pinarello schreef:
edo schreef:Volgens mij is het hetzelfde als de marathon uitlopen in 5 uur. Dan kun je zeggen dat je het gedaan hebt. Als je tegen een niet-wielerliefhebber zegt dat je de dolomiti stars hebt gedaan, dan boeit hem dat niet. Maar als je een paar bekende Tour-cols opnoemt, dan vinden ze je opeens een held. Net als dat je kan zeggen dat je 6 keer de Alpe d´Huez op bent gefietst.

Persoonlijk hou ik verder van grote evenementen, van de massaliteit en ook van de extra motivatie die de aanwezigheid van al die mensen geeft om het af te maken. Misschien speelt dat ook mee met een deel van de mensen. Als je in je eentje op Zware Col #3 zit, dan kan je omkeren en naar huis gaan. Maar als je in zo´n grote groep zit, dan rijd je door.
Je fiets dus voor de mening van een ander?
Het boeit mij niet of iemand anders de GF Dolomiti Stars niet kent, ik heb een fantastische dag gehad.
Dat laatste begrijp ik ook niet; als ik alleen zit rijd ik ook door op een col, dat heeft toch niets te maken of er nog meer rijden?
Als ik mijn reactie terug lees heb ik het niet helemaal duidelijk uitgelegd. Mijn eerste alinea beschrijft wat ik denk dat voor veel mensen een reden kan zijn, maar niet voor mijzelf. Ik heb nooit een marathon gelopen, maar veel mensen doen dat volgens mij om te kunnen zeggen dat ze het gedaan hebben. Anders zie je nooit t-shirts met `I ran the NY marathon` etc.

De tweede alinea is hoe ik er zelf tegenaan kijk. Voor mij persoonlijk is de grootte van een evenement een reden om mee te doen. En de aanwezigheid van al dat volk is voor mij extra motivatie. Als dat voor jou niet zo is, prima. Misschien heb jij meer doorzettingsvermogen of een grotere intrinsieke motivatie om een berg op te komen. Ik geef zelf ook niet graag op, maar als het echt zwaar is helpt het bij mij dat ik in een evenement zit en niet alleen maar in mijn eentje bezig ben. De leukste fietservaringen die ik heb zijn geen van allen vantevoren geplande hoogtepunten, dat overkomt je of dat overkomt je niet. Ik doe het dus niet voor anderen ofzo. Het mooiste was denk ik een mountainbikeweekje waarvan ik niet eens meer weet waar het precies was, maar wel dat het superleuk was, mooie routes heb gereden, en dat ik me aan het eind van die week supergoed voelde.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4347
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 15 jul 2011 10:30

In mijn ogen zijn er 3 redenen waarom de populaire cyclo's zo veel aantrekkingskracht hebben. De eerste is al meermalen omschreven, en gaat erom dat je kunt zeggen dat je die cyclo hebt gereden. De tweede reden is de bekendheid. Als ik een cyclo wil rijden ga ik er een rijden waar ik het bestaan vanaf weet. (persoonlijk heb ik er nog nooit een gereden, maar dat gaat vast nog wel gebeuren. Kans is dan wel groot dat het een onbekende cyclo is.)
De laatste reden (in mijn ogen een hele belangrijke) De mens is een kudde dier. Bij alles is het tegenwoordig zo dat of iedereen wil het of vind het leuk, of er is maar een heel klein gezelschap dat het leuk vind.

ronaldh
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 jun 2011 21:35

ronaldh 16 jul 2011 11:58

Denk dat wij allen ook graag de eigen prestatie in perspectief zetten. Als je 143e in een kleine cyclo bent geworden in een tijd van 6 uur 23 zegt de meeste mensen dat niets. Je kunt dan bij wijze van spreken net zo goed met een paar vrienden een mooie eigen route rijden. Cyclo's zijn toch ook gericht op het meten van de prestatie. Dat is nou eenmaal makkelijker in een groot evenement met historie waar veel vergelijking mogelijk is.

eudaimonia
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 feb 2010 00:09

eudaimonia 22 jul 2011 11:51

Ik mis nog 1 argument: tijden vergelijken.

Als ik tegen onbekenden zeg dat ik redelijk serieus fiets en er zit een fietser tussen is er altijd de vraag; hoelang doe je over de Marmotte?

Dus als ik daar antwoord op wil geven moet ik toch maar eens die kant op volgend jaar...:-)

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 24 jul 2011 16:45

havana schreef:De grootte is juist een nadeel. Bij de Maratona is het gewoon te druk, simpel. Bij de Marmotte rijden veel te veel pannenkoeken rond, waarbij het soms ronduit gevaarlijk wordt - zowel voor andere deelnemers als voor henzelf.
Daar kan ik je geen ongelijk in geven dat bij de marmotte er veel pannenkoeken rond reden. Maar mijn ervaring was dat je er niet echt last van hebt.
Afdaling van de gladon is geneutraliseerd dus als je goed om je heen kijkt dan is de kans niet zo groot dat je van je fiets gekegeld wordt.
Daarna zijn de jongens toch echt van de mannen gescheiden en wordt het alleen link als er mensen overmoedig worden of vermoeid. my2cents.
Heb hem nu 1 keer gereden maar van mij hoeft het niet meer (vond er eigenlijk niet zoveel aan en kan toch al zeggen dat ik goud heb :lol: ).

Maar volgens mij zijn de cyclo's een leuke manier voor mensen om te kijken hoe ze fietsen tegenover anderen zonder meteen een licentie te moeten nemen.
Degene die het dan een keer willen doen horen dan vaak de naam van de bekendere cyclo's en die willen deze dan natuurlijk ook rijden.
Sommige vinden het geweldig om in een heel drukke tocht te fietsen. Dat zie je wel tijdens de amstel gold race of zoiets. Dan trekken ze je echt een poot uit, terwijl er net over de grens in belgie af en toe mooiere tochten zijn voor een tiende van de prijs.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

Plaats reactie