Alles over vakanties op én met de fiets

Vakantie Stelvio beklimmen

Gebruikersavatar
Hermantk
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jun 2011 13:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar Hermantk 20 mar 2012 10:02

Ik heb vorig jaar in die periode de klim van beide kanten beklommen en ik vond het wel te doen. De Stelvio vanuit Bormio is het 'ergst'. Maar als je netjes rechts blijft fietsen en je niet druk maakt om wat er allemaal gebeurt is het prima te doen! In de weekends is het overigens drukker, dus ik zou je aanraden die klimmen doordeweeks te doen.
Op de Mortirolo willen overigens ook weleens vervelende situaties ontstaan door het smalle wegdek. In die afdaling moet je erg goed opletten op tegemoetkomend verkeer.

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 20 mar 2012 10:06

arjan schreef:Op de site van En-route lees ik dat in de eerste twee weken van augustus er heel veel autoverkeer is op de Stelvio en de Gavia. Heeft er iemand ervaring in deze periode? Is het te doen of is er gewoonweg te veel verkeer?
Hoogseizoen in Italie dus kan je het wel raden. In 2009 in augustus op de Stelvio geweest, druk maar wel te doen maar het was wel op een doordeweekse dag.

rooi1977
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 09 sep 2010 17:25

rooi1977 20 mar 2012 11:13

Om jullie vast lekker te maken :

Gefilmd tijdens de terugreis na ons verblijf in Bormio, waarbij we uiteraard de pas ook met de fiets beklommen hebben vanuit Prato . Verder nog de foscagne, mortirolo en gavia aangedaan ! Heel mooi fietsen daar !

http://www.youtube.com/watch?v=rtsTj-A-RhM" onclick="window.open(this.href);return false;

Triple A
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 23 nov 2011 20:19
Locatie: arnhem

Triple A 20 mar 2012 20:58

Indien mogelijk op 1 september gaan rijden. Die dag is is de Stelvio bike day 2012 http://naturatrafoi.com/stelviobike/deutsch/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;. De weg is dan grotendeels afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. 2 jaar gereden gereden. super
Specialized S-works Tarmac Etap
Specialized Crux X1

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 21 mar 2012 07:14

rooi1977 schreef:Om jullie vast lekker te maken :

Gefilmd tijdens de terugreis na ons verblijf in Bormio, waarbij we uiteraard de pas ook met de fiets beklommen hebben vanuit Prato . Verder nog de foscagne, mortirolo en gavia aangedaan ! Heel mooi fietsen daar !

http://www.youtube.com/watch?v=rtsTj-A-RhM" onclick="window.open(this.href);return false;
Mistig gedoe, ik ziet het liever zo: :P

Afbeelding

Afbeelding
~live fast, die young ~

jada
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 jan 2009 21:55

jada 21 mar 2012 09:54

Een (in mijn ogen ;) ) leuk filmpje van de beklimming van de Stelvio door mijn 14 jarige zoon.
Het was vorig jaar augustus en hij ging die vakantie voor de derde keer vanuit Prad naar boven.
In plaats van even zijn achterwiel zien toen maar eens het hele traject vastgelegd.

http://youtu.be/gTBx2EHDhkk
Let maar even niet op het ietwat overenthousiaste commentaar van pa. ;)

Wellicht leuk ter inspiratie.

Dit jaar in augustus gaan we weer lekker drie weekjes genieten in die prachtige omgeving.
Laatst gewijzigd door jada op 21 mar 2012 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.

rooi1977
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 09 sep 2010 17:25

rooi1977 21 mar 2012 09:58

Mooie foto's ! Heb er ook nog een heel pak .. Geweldige omgeving om te fietsen. Met als letterlijk en figuurlijk hoogtepunt de Stelvio !

Gebruikersavatar
Hermantk
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jun 2011 13:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar Hermantk 22 mar 2012 01:13

@jada
Ulyssesbroek, goedzo!

Als we elkaar toch lekker gaan maken met filmpjes. Hier een stukje van mijn beklimming van de Gavia (vanuit Ponte di Legno): http://www.youtube.com/watch?v=fqEFDoOsOf0" onclick="window.open(this.href);return false;
Mooiste decor waarin ik ooit heb gereden!

doompjoe
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 16 feb 2011 13:57
Locatie: Twente

doompjoe 24 mei 2012 09:31

Ik ga over zo'n 3 weken naar Bormio om daar een aantal dagen te fietsen. Wil in ieder geval de bekende cols pakken: Stelvio, Gavia, Mortirolo, richting Livigno etc. :)

Iemand een idee welke wegenkaart ik het beste kan aanschaffen?
Ik wil thuis al een beetje voorbereiden, o.a. kopietjes maken van kaartdelen (een A4-tje past makkelijker in m'n achterzak dan een hele kaart en is onderweg makkelijker te bekijken ;) ). Ik heb de indruk dat Bormio/Stelvio zo'n beetje op de grens van 2 provincies ligt en daardoor bij de meeste kaarten aan de rand ligt.

Iemand tips?

rooi1977
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 09 sep 2010 17:25

rooi1977 24 mei 2012 09:54

Ik weet niet wat je conditie is, maar ik heb toen vanuit Bormio de mortirolo en gavia in 1 ronde gedaan. Dit is qua route ook niet zo moeilijk en je pakt beide beklimmingen vanaf de mooiste kant. Na de Gavia daal je in 1x af naar Bormio (rondje = ±120 KM) . Om de Stelvio te beklimmen vanuit Bormio heb je geen kaart nodig.. en als je aan de andere kant afdaalt dan moet je gewoon weer langs dezelfde weg omhoog ;-) . Maar ik zou in Bormio even langs de VVV gaan. Daar kun je kaarten krijgen/ kopen van het hele gebied aldaar . Verder is de Passo Foscangne (richting Livigno (geloof ik )) ook een zekere aanrader !!

Gebruikersavatar
tinoh
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 13 mei 2011 10:48

Gebruikersavatar tinoh 24 mei 2012 09:56

doompjoe schreef: Iemand tips?
Met bikeroutetoaster o.i.d. de routes maken die je wilt gaan rijden en vervolgens op de gewenste detaillering uitprinten.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2340
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 24 mei 2012 11:08

doompjoe schreef:Ik ga over zo'n 3 weken naar Bormio om daar een aantal dagen te fietsen. Wil in ieder geval de bekende cols pakken: Stelvio, Gavia, Mortirolo, richting Livigno etc. :)

Iemand een idee welke wegenkaart ik het beste kan aanschaffen?
Ik wil thuis al een beetje voorbereiden, o.a. kopietjes maken van kaartdelen (een A4-tje past makkelijker in m'n achterzak dan een hele kaart en is onderweg makkelijker te bekijken ;) ). Ik heb de indruk dat Bormio/Stelvio zo'n beetje op de grens van 2 provincies ligt en daardoor bij de meeste kaarten aan de rand ligt.

Iemand tips?
En/of een paar plattegrondjes kopiëren vanaf de Michelin-site, zoals deze 2 rond Bormio...

Afbeelding Afbeelding

Plaats reactie