Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Marchisio x120 solida wielen

bertmerida
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 mei 2009 17:42

bertmerida 13 jun 2011 18:25

Ik ben een tevreden marchisio gebruiker, maar zit met de volgende vraag?
Marchisio gebruikt de flex-body, die maakt het mogelijk om zonder gereedschap een cassette te vervangen.
Aangezien ik dit jaar op vakantie weer een berg wil beklimmen, lijkt het mij handig om een complete cassette mee te nemen.
De tandwielen heb ik al, alleen de flex-body ontbreekt.
Ik kan alleen bij clemenzo.com in duitsland de body bestellen voor €45.
Is het echt zo moeilijk, of kan ik bij iedere marchisio-dealer de body bestellen?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 13 jun 2011 18:59

Een kettingzweep en sleutel zijn goedkoper dan die body... :? en zo veel gereedschap/werk is dat nou ook weer niet.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

allessie
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 mei 2010 23:30

allessie 13 jun 2011 21:17

Flex bodies zijn gewoon te bestellen. Ik heb mijn Marchisio wielen gekocht bij Liersen in Eemnes. Prima zaak, zonder twijfel helpen ze ja daar verder.
Trek Madone 6 Project One

bertmerida
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 mei 2009 17:42

bertmerida 14 jun 2011 12:51

Net even Ger bikes gebelt.
Voor €47 een cassettebody van marchisio, daar wordt ik dan weer blij van.
En zelfs op voorraad.
O.k. je kunt er gereedschap voor kopen, maar dit systeem is toch erg handig.
En knap fietsen kost nou eenmaal geld.

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 14 jun 2011 17:38

Ik heb er vorige week even mee mogen klooien. Inderdaad een superhandig systeem. Het is natuurlijk de vraag hoe vaak je een cassette verwisselt...

Het is eigenlijk een oplossing voor een probleem dat er niet is. In de bergen heeft dit systeem wel een groot nadeel: het loopt heel snel droog. Een teamgenoot bij het Alpe d' Huzes team waar ik als begeleiding mee was, had hoopjes problemen: na een paar afdalingen liep de body droog en draaide de cassette mee. Even uit elkaar klikken en nieuwe olie erin lostte het op, maar ik blijf het idee hebben dat het systeem niet goed afsluit en regenwater zo naar binnen kan lopen.

De importeur was overigens ook in Bourg d' Oissans en stond meteen klaar voor hulp en advies. Dat is wel een +1 waard!

bertmerida
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 mei 2009 17:42

bertmerida 14 jun 2011 19:58

Ik heb m'n Flex-body (zo heet het officieel) binnen.
Ik kreeg de body voor €40 mee.
Tandwielen erop, en laat de Franse bergen maar komen.
Ik rij er al een tijdje mee, maar ik nooit last van drooglopen.
Misschien een verkeerd vet gebruikt?
Of met een hogedrukreiniger schoongemaakt?
Ik haal alles uit elkaar tijdens het schoonmaken, dan kan ik ook de boel eventueel invetten.
Al met al, ik ben in mijn nopjes.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 jun 2011 00:02

Het ontwerp van de huidige Marchisio naven vind ik zelf vrij matig. Droog lopen van de body is inderdaad een groot probleem. Ik had 't zelf afgelopen week op de Ventoux. Uiteindelijk de naaf maar iets losser gedraaid om nog normaal beneden te kunnen komen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

marchisiocorsa
Forum-lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 15 feb 2009 12:51

marchisiocorsa 15 jun 2011 09:59

amclassic-fan schreef:Het ontwerp van de huidige Marchisio naven vind ik zelf vrij matig. Droog lopen van de body is inderdaad een groot probleem. Ik had 't zelf afgelopen week op de Ventoux. Uiteindelijk de naaf maar iets losser gedraaid om nog normaal beneden te kunnen komen.
Typische gebruikersfout. Iets gebruiken terwijl je niet erop hebt gelet of de glijlager goed genoeg ingevet is.
Gazelle SPR Gazelle FCC pro Gazelle R531 Team Gazelle Silhouet Marchisio Campagnolo Look

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 jun 2011 10:18

Voordat ik de wielen kreeg had iemand anders ook last gehad dat de body was droog gelopen. Body was toen ingevet en na goed 2 weken (en 1200 km) was 't ding weer kurk droog.

Bij bijv Mavic wielen heeft de body ook met enige regelmaat olie nodig, maar daar blijft de body nog wel draaien als de boel een beetje droog wordt. Terwijl ik met de Marchisio's van de week wel een behoorlijk probleem had om af te dalen naar Chalet Reynard zonder de boel te slopen. Ik moest gewoon mee trappen boven de 40 km/h :roll:
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bertmerida
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 mei 2009 17:42

bertmerida 15 jun 2011 10:32

Ik heb deze velgen nu zo'n 5000 km, en geen centje pijn.
En ik rij regelmatig in de regen.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5744
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 15 jun 2011 10:36

marchisiocorsa schreef:
amclassic-fan schreef:Het ontwerp van de huidige Marchisio naven vind ik zelf vrij matig. Droog lopen van de body is inderdaad een groot probleem. Ik had 't zelf afgelopen week op de Ventoux. Uiteindelijk de naaf maar iets losser gedraaid om nog normaal beneden te kunnen komen.
Typische gebruikersfout. Iets gebruiken terwijl je niet erop hebt gelet of de glijlager goed genoeg ingevet is.
Desondanks blijft het een lager met afdichtingen.
Dus mag hij never nooit niet drooglopen.
Dat er veroudering in het smeervet ontstaat begrijp ik.
Dat je er zelf aandacht aan moet besteden oke maar dit kan nooit de bedoeling zijn.

brian
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 12 sep 2008 23:39

brian 16 jun 2011 20:47

bertmerida schreef:Ik heb deze velgen nu zo'n 5000 km, en geen centje pijn.
En ik rij regelmatig in de regen.

Bert merida, ik zou het toch maar even invetten. Scheelt een hoop ongemak en is een werkje van 5 minuten. Heb het ook ondervonden tijdens een cyclo en dan schrik je je rot van dat geluid uit je achterwiel in de afdaling. Ik smeer met name die witte glijlager goed in. Daarna nooit meer problemen.
(2013) Engadin Radmarathon, Oetztaler Radmarathon, Charly Gaul
(Fiets) Cervelo R3

Plaats reactie