Alles over vakanties op én met de fiets

Mont Ventoux beklimmen

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 mei 2015 09:10

Maar de andere kant op is er nog veel meer, Vallée de Toulerenc, en nog mooier de Col de Fontaube, om maar iets te noemen. En wat misschien ook niet onbenoemd moet worden, ben je in gezelschap van mensen die wel van fietsen houden, (of je hebt het zelf na 3 dagen klimmen wel even gehad) maar het klimmen niet zien zitten, ten noorden en westen van de Ventoux is het ook heel mooi fietsen en je ziet de Ventoux en ook de Dentelles de Montmirail van heel veel plekken nadrukkelijk in het landschap.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 29 mei 2015 09:21

Ik ga zelf deze zomer met het gezinnetje ook weer die kant op (Faucon), en uiteraard is de Ventoux het hoofddoel (1x Bedoin, 1x Maulucene en 1x beide met support langs de weg van de kinderen :) ).

Verder had ik bedacht om ook eens wat anders te fietsen en kwam ik uit op een rondje Faucon-Propiac-Buis les Baronnies-Sainte Jalle-Saint Saveur Couvernette-Sainte Jalle-Curnier-Mirabel aux Baronnies-Faucon.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27575
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 mei 2015 11:08

Faucon, dan sta je waarschijnlijk op l'Ayguette?

Als je wat rondjes wilt kan ik daar wel aan helpen. Laat maar weten hoeveel km je wilt rijden. Ik ken de omgeving goed (afgelopen 3 jaar met vakantie geweest).

Ik ga rond 11 juli ook weer die kant op. Ga dit jaar ook voor de cinglé. Mijn uitvalsbasis ligt nabij Buis, vlakbij de Col de Propiac.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 mei 2015 11:16

@JoostG Een rondje voordat de rest van de familie wakker is: Faucon - Mollans - Col de Fontaube (=D72) steil afdalen naar Brantes, of doorrijden tot Savoilan - Vallée de Toulerenc (=D40), aan einde li af ri Entrechaux, 1e weggetje re , voorbij camping 3 Rivières rechts af over Romeins bruggetje - Faucon. Dan ben je in minder dan 60km terug en je hebt een mooi rondje gefietst.
Maar wat jij beschrijft is ook gewoon een mooi rondje, via Chateauneuf de Bordette naar Mirabel, maar dat was je plan waarschijnlijk al.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27575
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 mei 2015 11:50

Pas du Ventoux heet die klim die je dan meepakt. Is inderdaad een heerlijk rondje. Heb je iets meer tijd kun je ook de Col de Veaux nog even meepakken.

Richting Nyons heb je trouwens ook nog een paar leuke klimmetjes!

Verder vind ik de Col de Macuègne en de Col de l'Homme Mort ook prachtig. En vergeet de Gorge d'Aulan niet, het kleine zusje van de Gorges de la Nesques.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 mei 2015 12:15

@Havana Dat bedoel ik dus te zeggen, het gebied is veel meer dan de Ventoux.
En houd je van wandelen dan moet je toch echt de Dentelles ook doen. En de wandeling vanaf Vaux langs het riviertje de Toulerenc.
We zien hier veel mensen verschijnen die op vrijdagmiddag aankomen, een heel klein rondje rijden. Dan moet op zaterdag de Ventoux beklommen worden. Met een beetje geluk hebben ze nog een dag en dan rijden ze weer naar Nederland. Het is zo zonde dat ze niet meer van de omgeving zien..

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 29 mei 2015 12:50

Jans schreef:@Havana Dat bedoel ik dus te zeggen, het gebied is veel meer dan de Ventoux.
En houd je van wandelen dan moet je toch echt de Dentelles ook doen. .
Die wandeling hebben wij paar jaar geleden ook gedaan, vlak onderlangs de toppen/graat. En daarna via Gigondas naar huis ;)
Hoor ook hele mooie verhalen over wandelen op de Ventoux rond de boomgrens.
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27575
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 mei 2015 12:52

Jans schreef:@Havana Dat bedoel ik dus te zeggen, het gebied is veel meer dan de Ventoux.
En houd je van wandelen dan moet je toch echt de Dentelles ook doen. En de wandeling vanaf Vaux langs het riviertje de Toulerenc.
We zien hier veel mensen verschijnen die op vrijdagmiddag aankomen, een heel klein rondje rijden. Dan moet op zaterdag de Ventoux beklommen worden. Met een beetje geluk hebben ze nog een dag en dan rijden ze weer naar Nederland. Het is zo zonde dat ze niet meer van de omgeving zien..
Tjsa want op een verjaardagsfeestje is het natuurlijk niet cool om te zeggen dat je pak 'm beet de Col d'Ey en de Col de Peyruergue even bent opgereden: het draait natuurlijk allemaal om de Kale Berg ;)

Maar ik snap je punt, gelukkig voel ik me niet aangesproken. Ik beklim de Ventoux meestal een keer of 2 max. 3 per vakantie en verder vermaak ik me prima met de overige heuvels in die regio...

Had ik al gezegd dat de de Col de Ferrasières (aka Gour des Oules) ook een leuk klimmetje is? Daarna even flan eten in Sault en terug via de Col des Aires...

In mijn eerste jaar in deze regio beklom ik de volgende klimmetjes
Col de Fontaube
Col de la Chaines
Col Suzette
Mt Ventoux (Malaucene)
Mt Ventoux (Bedoin)
Col du Perty
Col d'Aulan
Col du Propiac (W+O)
Col d'Ey (N+Z)
Col des Aires
Col de Veaux
Col Madeleine (W+O)
Col de l'Homme Mort (N+Z)
Col de Macuegne
Col des Abeilles
Gorges de la Nesque
Pas du Ventoux
Col de Peyruergue
Col de Soubeyrand
Col de la Bohémienne
Col du Negron
Col du St Jean
Col de Pigiere
Gour des Oules

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 mei 2015 13:45

@Havana Ik wilde je niet aanspreken, omdat ik weet dat jullie er meer zijn, en dat het beklimmen van de Ventoux een must is (logisch), maar dat je (jullie) ook oog hebben voor de rest. Ik wilde het alleen maar ter aanvulling van wat jij al schreef. Een beetje als advies voor anderen, kijk even verder als je toch naar de Vaucluse gaat.

Met Pas du Ventoux bedoel je waarschijnlijk die venijnige klim in de Toulerenc. Wij hebben daar steeds geen naam bij kunnen vinden. Is de "Pas du Ventoux" niet alleen dat vakantiepark? Om jouw onder schrift maar te gebruiken "Maar ik kan het mis hebben" Ik weet het echt niet.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 29 mei 2015 18:36

Jans schreef:...Met Pas du Ventoux bedoel je waarschijnlijk die venijnige klim in de Toulerenc. Wij hebben daar steeds geen naam bij kunnen vinden. Is de "Pas du Ventoux" niet alleen dat vakantiepark? Om jouw onder schrift maar te gebruiken "Maar ik kan het mis hebben" Ik weet het echt niet.
Waarschijnlijk wordt hier de Col de Veaux (386 m) bedoeld:

Afbeelding

Vanaf Mollans-sur-Ouvèze gezien klimt de D40 dan nog verder (op de col kun je afslaan naar het dorpje Veaux) en dat hoogste punt in de D40 heeft ook een naam, die ik helaas niet meer snel op kan roepen :( . Daarna 'duik' je dus naar St-Léger-du-Venbtoux en de Vallée du Toulourenc. Pas du Ventoux is volgens mij inderdaad meer de naam van de wijk met het vakantiepark, maar ook ik kan het mis hebben ;).
60 x Ventoux

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 29 mei 2015 19:50

Maar na 55 keer verwacht ik dat niet... :D

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 mei 2015 20:15

@Walter G Ligt niet op de Ventoux, dus heeft Le Grimpeur het waarschijnlijk wel vaak gezien, maar geen 55x. ;)

Strava geeft voor datdeel de naam La Garrigue (kreupelhout). Maar verder kan ik die naam ook nergens vinden. We zullen het binnenkort de locals vragen.

Plaats reactie