Over de wielersport en zijn beoefenaars.

baanwielrennen

tyrw
Forum-lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 18 mei 2004 13:58

tyrw 24 aug 2004 18:14

Neerlands trots Theo Bos zit in de finale van de sprint! Wat een klasbak!

Nou weet ik heel weinig van baanwielrennen, en ik vroeg me af waarom ze een vast verzet gebruiken.
Ik weet dat het meer trap-rendement oplevert bij gebrek aan derailleurwieltjes en het scheelt gewicht. Maar als je ziet hoe moeilijk ze op gang komen zou ik zeggen: monteer toch wat versnellingen en je wint zo 20 meter in het eerste stuk.

giantocr
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 aug 2004 17:27

giantocr 24 aug 2004 18:21

Quoten: Origineel geplaatst door Tyr W op 24 Augustus 2004


Neerlands trots Theo Bos zit in de finale van de sprint! Wat een klasbak!

Nou weet ik heel weinig van baanwielrennen, en ik vroeg me af waarom ze een vast verzet gebruiken.
Ik weet dat het meer trap-rendement oplevert bij gebrek aan derailleurwieltjes en het scheelt gewicht. Maar als je ziet hoe moeilijk ze op gang komen zou ik zeggen: monteer toch wat versnellingen en je wint zo 20 meter in het eerste stuk.

Volgens mij kan je niet schakelen als je "10 pk" kracht op je ketting zet. En het zou mij niet verbazen als het reglementair aan banden ligt (één verzet).
Der Jan und Ich fahren Giant

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2928
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 24 aug 2004 18:30

 
Ze hebben slechts een verzet, dat biedt alle voordelen. Of het ook reglementair is, dat weet ik niet. De sprinters rijden meestal met 50 / 14 of 51 / 14. De optimale trapfrequentie bedraagt zo'n 170 omw / minuut. Het aardige van baansprinters vindt ik dat ze zo gespecialiseerd zijn. Een McEwen of een Boonen maakt totaal geen kans in de baansprint. Het is echt een specialisme.
 
 
 

tyrw
Forum-lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 18 mei 2004 13:58

tyrw 24 aug 2004 18:38

Quoten: Origineel geplaatst door ponsteen op 24 Augustus 2004


Ze hebben slechts een verzet, dat biedt alle voordelen. Of het ook reglementair is, dat weet ik niet. De sprinters rijden meestal met 50 / 14 of 51 / 14. De optimale trapfrequentie bedraagt zo'n 170 omw / minuut. Het aardige van baansprinters vindt ik dat ze zo gespecialiseerd zijn. Een McEwen of een Boonen maakt totaal geen kans in de baansprint. Het is echt een specialisme.


Dat het voordelen biedt begrijp ik, anders deden ze het niet. Maar welke dan? Weegt dat beetje minder wrijving op tegen veel sneller accelereren?
En hoe komt het dan dat een 'normale' sprinter geen kans maakt? De souplesse van 170 omw/min? taktiek?
Ik zou ook een achteruitkijkspiegel in m'n helm monteren, dan hoef je niet zo achterom te kijken. :)

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2928
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 24 aug 2004 19:12

 
Tja, de voordelen. Lichter natuurlijk, daarnaast moet je in de sprint zo snel kunnen reageren, dat schakelen teveel tijd kost. Bovendien: Het sprintverzet is relatief klein, ze kunnen zich er prima mee op gang brengen. En verder: Gewone sprinters moeten uithoudingsvermogen hebben, kunnen sprinten na een lange inspanning. Lange sprinten ook, meestal zijn de laatste 30 kilometer op de weg keihard. Al dat uithoudingsvermogen gaat ten koste van de pure kracht en efficientie van een baanwielrenner.
 

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 24 aug 2004 19:58

Vast verzet is ook veiliger lijkt me, je kan nl. niet ff "freewheelen" en dus vrij abrupt snelheid minderen, je moet altijd door blijven trappen. Zelfde reden als waarom er geen remmen op de baanfietsen zitten.

wijkie
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jul 2004 20:25

wijkie 24 aug 2004 20:22

Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 24 Augustus 2004


Vast verzet is ook veiliger lijkt me, je kan nl. niet ff "freewheelen" en dus vrij abrupt snelheid minderen, je moet altijd door blijven trappen. Zelfde reden als waarom er geen remmen op de baanfietsen zitten.

Helaas Bos moet het met het zilver doen.. Ook mooi!

jurrien
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 mei 2004 20:22

jurrien 24 aug 2004 21:13

Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 24 Augustus 2004


Vast verzet is ook veiliger lijkt me, je kan nl. niet ff "freewheelen" en dus vrij abrupt snelheid minderen, je moet altijd door blijven trappen. Zelfde reden als waarom er geen remmen op de baanfietsen zitten.


Vast verzet is veiliger zolang alles goed gaat. Maar zodra er voor je iemand valt kun je nooit uitwijken. Dan is een vast verzet dus juist gevaarlijk.
Ik denk ook niet dat het met sneller reageren te maken heeft, aangezien alle baanfietsen een vast verzet hebben, en dus niet alleen die van de sprinters. Zeker bij de achtervolging lijkt mij dat je het best versnellingen kunt hebben, aangezien die start altijd tergend langzaam zijn. Het kan dus bijna niet anders dan dat dit in de regelementen staat.
,.-~*´¨¯¨`*·~-.¸-(Wat er ook gebeurt altijd blijven fietsen)-,.-~*´¨¯¨`*·~-.¸

tyrw
Forum-lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 18 mei 2004 13:58

tyrw 25 aug 2004 10:40

Quoten: Origineel geplaatst door jurriën op 24 Augustus 2004


Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 24 Augustus 2004


Vast verzet is ook veiliger lijkt me, je kan nl. niet ff "freewheelen" en dus vrij abrupt snelheid minderen, je moet altijd door blijven trappen. Zelfde reden als waarom er geen remmen op de baanfietsen zitten.


Vast verzet is veiliger zolang alles goed gaat. Maar zodra er voor je iemand valt kun je nooit uitwijken. Dan is een vast verzet dus juist gevaarlijk.
Ik denk ook niet dat het met sneller reageren te maken heeft, aangezien alle baanfietsen een vast verzet hebben, en dus niet alleen die van de sprinters. Zeker bij de achtervolging lijkt mij dat je het best versnellingen kunt hebben, aangezien die start altijd tergend langzaam zijn. Het kan dus bijna niet anders dan dat dit in de regelementen staat.


Is er iemand die baanwedstrijden rijdt of gereden heeft en op bovenstaande een antwoord heeft?
Op http://www.telegraaf.nl/telesport/athen ... nnen-baan/ staat wat leuke info. Ik weet nu wat Keirin is ;)
Opvallend vind ik dat er geen short-track achtige wedstrijd is, terwijl zo'n baan me daar prima voor geschikt lijkt. Maar het zal vast te link zijn met fietsen zonder remmen.

joukebuissink
Forum-lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 28 jul 2004 16:21

joukebuissink 26 aug 2004 01:29

Quoten: Origineel geplaatst door ponsteen op 24 Augustus 2004


 
Ze hebben slechts een verzet, dat biedt alle voordelen. Of het ook reglementair is, dat weet ik niet. De sprinters rijden meestal met 50 / 14 of 51 / 14. De optimale trapfrequentie bedraagt zo'n 170 omw / minuut. Het aardige van baansprinters vindt ik dat ze zo gespecialiseerd zijn. Een McEwen of een Boonen maakt totaal geen kans in de baansprint. Het is echt een specialisme.
 
 
 

Dit is niet helemaal waar. Kijk maar naar van moorsel. Die is zowel baan als weg

wijkie
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jul 2004 20:25

wijkie 26 aug 2004 12:17

Quoten: Origineel geplaatst door Jouke Buissink op 25 Augustus 2004


Quoten: Origineel geplaatst door ponsteen op 24 Augustus 2004


 
Ze hebben slechts een verzet, dat biedt alle voordelen. Of het ook reglementair is, dat weet ik niet. De sprinters rijden meestal met 50 / 14 of 51 / 14. De optimale trapfrequentie bedraagt zo'n 170 omw / minuut. Het aardige van baansprinters vindt ik dat ze zo gespecialiseerd zijn. Een McEwen of een Boonen maakt totaal geen kans in de baansprint. Het is echt een specialisme.
 
 
 

Dit is niet helemaal waar. Kijk maar naar van moorsel. Die is zowel baan als weg

En wat dacht je van O'Grady die heeft gisteren ook een gouden medaille gepakt! (En dat na een zwaar wegseizoen... Zie ik Armstrong nog niet doen..)

azrael
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 aug 2004 13:03

azrael 26 aug 2004 13:30

Quote: Origineel geplaatst door Wijkie op 26 Augustus 2004
Quoten: Origineel geplaatst door Jouke Buissink op 25 Augustus 2004Quoten: Origineel geplaatst door ponsteen op 24 Augustus 2004  Ze hebben slechts een verzet, dat biedt alle voordelen. Of het ook reglementair is, dat weet ik niet. De sprinters rijden meestal met 50 / 14 of 51 / 14. De optimale trapfrequentie bedraagt zo'n 170 omw / minuut. Het aardige van baansprinters vindt ik dat ze zo gespecialiseerd zijn. Een McEwen of een Boonen maakt totaal geen kans in de baansprint. Het is echt een specialisme.    Dit is niet helemaal waar. Kijk maar naar van moorsel. Die is zowel baan als weg
En wat dacht je van O'Grady die heeft gisteren ook een gouden medaille gepakt! (En dat na een zwaar wegseizoen... Zie ik Armstrong nog niet doen..)



Aan de andere kant. Theo Bos zei ook dat hij op de weg bij een etappe geen schijn van kans maakte. Zijlaard van Moorsel is ook niet echt de sterkste baanwielrenster. Meer een type voor een lange afstand dus eigenlijk meer thuis op de weg of lange baan.
Theo Bos is gewoon een sprinter en geen wegfietser. Echt een baanwielren specialist dus.
Overgens waarom hebben die gasten geen remmen? ( ok , niet aerodynamisch )
Af en toe zouden ze met remmen toch echt beter af geweest zijn.
Steel is the way to go! ;-)

Plaats reactie