Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

blokje achterwiel

robertjanssens
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jul 2005 20:01

robertjanssens 08 jul 2005 20:12

Bij de beroepsrenner merk je dikwijls aan de linker kant van het achterwiel een (geel) blokje. Waar dient dit voor, is het voor tijdsregistratie of voor communicatie of .....???????

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 08 jul 2005 21:22

Tijdregistratie.
In de Tour hebben ze het aan hun linker liggende achtervork (zou me niet verbazen als het precies 90 cm uitgemeten was vanaf de voornaaf)
In andere wedstrijden hebben ze 'm weer aan de voorvork zitten.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 16 jul 2005 12:51

Quote: Origineel geplaatst door Scepticus op 08 Juli 2005
Tijdregistratie.In de Tour hebben ze het aan hun linker liggende achtervork (zou me niet verbazen als het precies 90 cm uitgemeten was vanaf de voornaaf)In andere wedstrijden hebben ze 'm weer aan de voorvork zitten.



Denk je niet dat dit voor het gemak is, om heel snel een uitslag te weten? Ik neem aan dat ze nog steeds "handmatig" de finishfoto moeten bekijken om elke renner zijn exacte plaats in de uitslag te geven.


Het verwonderde me dat ze bij de millimeterspurt tussen Weening en Klöden het tijdsverschil tussen beide renners konden vastleggen: 1/8000e van een seconde !!!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 19 jul 2005 01:48

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 16 Juli 2005

Het verwonderde me dat ze bij de millimeterspurt tussen Weening en Klöden het tijdsverschil tussen beide renners konden vastleggen: 1/8000e van een seconde !!!

Dat hebben ze niet gemeten natuurlijk maar gewoon berekend aan de hand van het verschil op de finishfoto (naar verluidt 9 mm) en de geschatte snelheid aan de finish lijkt mij.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 19 jul 2005 01:56

Quote: Origineel geplaatst door Scepticus op 18 Juli 2005
Dat hebben ze niet gemeten natuurlijk maar gewoon berekend aan de hand van het verschil op de finishfoto (naar verluidt 9 mm) en de geschatte snelheid aan de finish lijkt mij.


Er was vanavond in De Avondetappe bij Mart Smeets een kort stukje over die meting. Blijkbaar kan de apparatuur voor de finishfoto's in de TdF tussen de 2000 en 5000 fotografische beelden per seconde maken, als ik het goed verstaan heb. Redelijk indrukwekkend.

Wat Weening-Klöden betreft, was het leuk te zien dat Weenings fiets op de finishfoto "korter" was: duidelijk een hogere snelheid op dat moment.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Plaats reactie