Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Beginner

Gebruikersavatar
antoni
Forum-lid
Berichten: 510
Lid geworden op: 15 jul 2005 00:10

Gebruikersavatar antoni 15 jul 2005 00:22

Hallo allemaal.

Vroeger rond de 15 jaar geleden ben ik "actief" fietser geweest op de racefiets waarvan ik altijd heb genoten. Alleen vond ik daarna andere dingen belangrijker en ben gaan roken. Mijn conditie is nu ongeveer gelijk aan iemand van 70

Nu (ik ben 31) ben ik van plan te stoppen met roken en mijn conditie weer op peil te brengen d.m.v. fietsen. Heeft iemand een idee voor een trainingsschema?

Een fiets moet ik ook nog aanschaffen en mijn oog is gevallen op een nieuwe Trek 1500. Is dit een goede fiets voor mijn situatie of is dit te ambitieus?

Bedankt voor jullie reacties.

groeten,

Antoni
Specialized Tarmac SL6 Disc
Jan Janssen Vector

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 15 jul 2005 00:37

Snuffel hier eens rond: http://wielrentraining.pagina.nl/
De Trek 1500 is, als je het geld hebt, een prima fiets, daar kun je jaren mee vooruit, beter heb je eigenlijk niet nodig (je kunt er in de toekomst zeker alles mee doen wat je wilt, of dat nu wedstrijdjes zijn of lange tochten in de Alpen of gewoon lekker rondjes draaien voor een betere conditie).
Ik denk zelf dat je je niet teveel blind moet staren op schema's. Ga gewoon lekker fietsen, probeer wel een beetje een hoge trapfrequentie aan te houden, je conditie zal met sprongen omhoog gaan. Later kun je alsnog met schema's gaan trainen (dan is dat ook belangrijker omdat bij betere getraindheid het steeds moeilijker wordt om progressie te boeken).Ik ben zelf na een leven zonder sport en met roken, begonnen met fietsen. Het is verbazingwekkend hoe snel je progressie boekt en je fitter gaat voelen, vooral het stoppen met roken levert veel op.

spider
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 jul 2005 23:06

spider 15 jul 2005 03:36

Herken hier veel van mezelf in, heb jarenlang mijn sport activiteiten op een ''laag'' pitje gehad, gelukkig heb ik nooit gerookt  en heb ik wel veel wandeltochten gemaakt, dus ik had al een beetje basis conditie. Ben zelf 40 jaar en middels alweer 3 zomers aan het trainen (3 tot 4 keer per week gemiddeld 2 uur per tocht) en dat gaat mij telkens beter af, zeker in het zuiden waar ik woon zijn veel venijnige heuveltjes die ik steeds beter de baas krijg, alleen nog een betere race fiets (want dat oude ding wat ik nu heb met nog maar 3 versnellingen werkend  wil ik niet nog eens een jaar mee verder.)

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 15 jul 2005 11:52

Ik zou ook eerst proberen veel plezier op de fiets te hebben. Rustige tochten in het weekend, proberen de pedalen soepel en snel rond te krijgen. Op een gegeven moment kun je met een hartslaghorloge iets gerichter gaan trainen. Kijk eens op deze site voor verschillende trainingsvormen adhv hartslag:
http://home.hetnet.nl/~telegeheim1/wiel ... mepage.htm
In het begin van het jaar brengt FIETS de jaarplanner uit met trainingsschema's. Nu zijn die heel ambitieus, maar het geeft wel een idee van hoe je verschillende trainingsvormen afwisselt (FIETS is te vinden in de betere Openbare Bibliotheek). Belangrijk is in ieder geval dat je in het begin jezelf niet over de kop rijdt.
De Trek 1500 voldoet meer dan uitstekend. Als het binnen het budget valt. Met deze fiets kun je moeiteloos jaren rijden zonder er iets aan uit te geven (behalve kettingreiniger en -olie).

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 15 jul 2005 12:07

Quoten: Origineel geplaatst door ponsteen op 15 Juli 2005


De Trek 1500 voldoet meer dan uitstekend. Als het binnen het budget valt. Met deze fiets kun je moeiteloos jaren rijden zonder er iets aan uit te geven (behalve kettingreiniger en -olie).

Jaren rijden met alleen kettingreiniger en olie lijkt me iets te ambiteus. Ketting, tandwielen, banden en remblokjes zul je toch af en toe moeten vervangen (of je moet heel weinig fietsen).

colnagog
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 09 mar 2005 17:21

colnagog 15 jul 2005 14:01

Trek 1500 is een prima fiets. En nu nog met 600,-- euro korting te krijgen ook!! (Zie fiets juli pagina 23)
Wie het laatst lacht is traag van begrip.......

spider
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 jul 2005 23:06

spider 15 jul 2005 14:46

Quoten: Origineel geplaatst door Colnago/G op 15 Juli 2005

Trek 1500 is een prima fiets. En nu nog met 600,-- euro korting te krijgen ook!! (Zie fiets juli pagina 23)


Ik zou als beginner zeker niet te veel geld gaan uitgaven voor een fiets, zeker als je deze alleen maar nodig hebt als trainingsfiets. Maar de Trek 1500 spreekt mij zeker ook wel aan.
Een goede gebruikte fiets met recente onderdelen voldoet ook maar, want het is niet de fiets die de prestaties neerzet, maar de rijder!

Gebruikersavatar
antoni
Forum-lid
Berichten: 510
Lid geworden op: 15 jul 2005 00:10

Gebruikersavatar antoni 15 jul 2005 19:22

Bedankt voor jullie reacties.
Zelf denk ik om 3 dagen in de week actief te gaan fietsen (2 avonden en een ochtend/middag), daarnaast nog wat op de hometrainer op de sportschool op m'n werk.
groeten,
Antoni
 
 
 
 
Specialized Tarmac SL6 Disc
Jan Janssen Vector

spider
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 jul 2005 23:06

spider 15 jul 2005 19:29

Quoten: Origineel geplaatst door Antoni op 15 Juli 2005


Bedankt voor jullie reacties.
Zelf denk ik om 3 dagen in de week actief te gaan fietsen (2 avonden en een ochtend/middag), daarnaast nog wat op de hometrainer op de sportschool op m'n werk.
groeten,
Antoni
 




Dat ziet er veel belovend uit, straks krijgt die Lance Armstrong nog serieus concurentie.
 

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 15 jul 2005 21:01

Mijn conditie is nu ongeveer gelijk aan iemand van 70
Nou, Antoni, dan moeten wij maar eens gauw samen een stukkie gaan fietsen in Oktober!  ( 03-10-1935)
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Gebruikersavatar
antoni
Forum-lid
Berichten: 510
Lid geworden op: 15 jul 2005 00:10

Gebruikersavatar antoni 15 jul 2005 22:23

Quote: Origineel geplaatst door Marconi op 15 Juli 2005
Mijn conditie is nu ongeveer gelijk aan iemand van 70 Nou, Antoni, dan moeten wij maar eens gauw samen een stukkie gaan fietsen in Oktober! ( 03-10-1935)




Ik denk dat ik het zwaar tegen je afleg
Specialized Tarmac SL6 Disc
Jan Janssen Vector

spider
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 jul 2005 23:06

spider 15 jul 2005 23:12

Quoten: Origineel geplaatst door Antoni op 15 Juli 2005


Quote: Origineel geplaatst door Marconi op 15 Juli 2005
Mijn conditie is nu ongeveer gelijk aan iemand van 70
Nou, Antoni, dan moeten wij maar eens gauw samen een stukkie gaan fietsen in Oktober! ( 03-10-1935)

Ik denk dat ik het zwaar tegen je afleg


Als je nu gaat trainen kun je hem met gemak verslaan, ik ga straks eens deze route fietsen (een stuk van Limburgs mooiste) een kijken hoelang ik erover doe, en hoeveel km dat is.
Start landgraaf
Kerkrade, Simpelveld, Bocholtz, Lemiers, Vaals, Vijlen, Epen, Slenaken, Gulpen, Schin op geul, Valkenburg, Meerrsen, Cadier en keer en Margraten, (vervolgens de weg hopen terug te vinden)

Plaats reactie