Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

aandrijving

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4396
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 12 sep 2005 23:39

Hier maar een paar vraagjes van mij. Het wordt weer winter en nu wilde ik voor ik aan het tochtenseizoen begin mijn aandrijving upgraden. (nou ja achter dan) Ik wilde een nieuwe xt derailleur zetten maar nu staan er 2 soorten te koop namelijk: sg en sgs. De vraag is dan ook welke heb ik nodig en wat is het verschil?
Verder nog een vraag of er forumgangers ervaring hebben met een wegcassette in de modder en of dat de investering waard is naast een normale mtb cassette?

silvan
Forum-lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 29 mei 2005 18:28

silvan 13 sep 2005 00:14

Quoten: Origineel geplaatst door scottwilko op 12 September 2005

Hier maar een paar vraagjes van mij. Het wordt weer winter en nu wilde ik voor ik aan het tochtenseizoen begin mijn aandrijving upgraden. (nou ja achter dan) Ik wilde een nieuwe xt derailleur zetten maar nu staan er 2 soorten te koop namelijk: sg en sgs. De vraag is dan ook welke heb ik nodig en wat is het verschil? Verder nog een vraag of er forumgangers ervaring hebben met een wegcassette in de modder en of dat de investering waard is naast een normale mtb cassette?

GS is volgens mij met korte kooi, en schakelt precies andersom dan dat je gewend bent. Met de duim naar een kleiner blad achter dus.De SGS is precies dezelfde, alleen dan met een lange kooi. Hierdoor heeft het een langer bereik, en kun je een cassette met een groter verschil monteren.

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 13 sep 2005 00:22

130 gram, wat betreft de 760-serie (765 heeft alleen de sgs dacht ik).
Korte kooi, lange kooi, als je met MTB-kransjes wilt kunnen fietsen, dan wordt dat lastig met een korte kooi.
Ook even opletten of je wel een omgekeerde versnelling wilt hebben, sommige typen schakelen op het lichtste verzet onbelast (omgekeerd van wat de meesten gewend zijn).
Reed vroeger in Nederland wel eens met een 'weg-verzet', maar als je echt door de modder wilt en dan nog heuvelop houdt het niet over. Plus meer schakelen vóór en meer slijtage.........

intersantos
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 12 mei 2005 21:24

intersantos 13 sep 2005 10:51

Ik fiets sinds vorig jaar met een wegcassette. Bevalt me prima, aangezien ik alleen in de grensstreek Nederland / Belgie fiets. Dat hij sneller zou slijten wist ik niet, heb ik tot op heden ook nog niets van gemerkt. Zijn de tandwielen van een wegcassette dan van mindere kwaliteit?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 sep 2005 13:46

Ik zou niet weten waarom dat ie sneller zou slijten. Een Ultegra cassete is identiek aan een XT cassete, alleen zitten er grotere tandwielen op een xt cassete.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 13 sep 2005 18:48

Als je 32 voor en 16 achter rijdt heb je hetzelfde verzet als met 22 voor en 11 achter (slechte kettinglijn, maar het gaat om het voorbeeld), 2. Bij 32:16 heb je meer tandjes die de krachten opvangen en daardoor minder slijtage, en blubberrijden is toch al geen voordeel.
Om licht genoeg te kunnen draaien zul je vaker op het binnenblad moeten schakelen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 sep 2005 19:25

In nederland gebruik je die 22 toch niet op zuid-limburg na. Door de bagger kan je bijna altijd gewoon op de 44 jezelf er door heen rammen. Want zolang je maar snelheid heb blijft je fiets goed lopen, maar als de snelheid zakt, zakt ook de fiets weg, en sta je zo na genoeg stil. Dus zoveel meer hoef je niet te schakelen, behalve als je overdrijft en met een 21 als grootste gaat rijden. Ik rij nu met een 12-27 cassete, en dat bevalt goed, daarmee hoef ik zeker niet meer te schakelen aan de voorkant.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4396
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 13 sep 2005 23:23

En hoe zit het dan met modder ophoping tussen de kettingbladen? want een xt cassette heeft een spider en daardoor een afvoer van modder, geeft dat nog problemen

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 sep 2005 00:05

Ik heb nog nooit echt last gehad van modder ophoping in m'n cassete. Alleen met sneeuw loopt de heleboel naar een bepaalde tijd vol en dus vast, maar dat gebeurt ook gewoon met een xt cassete met spider.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 14 sep 2005 01:56

Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 13 September 2005
In nederland gebruik je die 22 toch niet op zuid-limburg na. Door de bagger kan je bijna altijd gewoon op de 44 jezelf er door heen rammen. Want zolang je maar snelheid heb blijft je fiets goed lopen, maar als de snelheid zakt, zakt ook de fiets weg, en sta je zo na genoeg stil. Dus zoveel meer hoef je niet te schakelen, behalve als je overdrijft en met een 21 als grootste gaat rijden. Ik rij nu met een 12-27 cassete, en dat bevalt goed, daarmee hoef ik zeker niet meer te schakelen aan de voorkant.





Tja, 12-27 dat noem ik geen echt wegverzet (NL) meer, ik rijdt zelf meestal met 11-28. 11-21 of 12-23 of zo vind ik meer wegverzet ..............

Of je 44:27 draait door de blubber hier.......?

Pakken van de cassette met modder gebeurt niet zo heel vaak bij mij, alleen als het om echte klei gaat. En in de sneeuw natuurlijk.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 sep 2005 16:09

nee niet 44-27, dat loopt niet meer lekker, gewoon op 23 of 25 als het heel baggerig is, maar dat is op de veluwe, en jij hebt het zeker over klei ondergrond?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie