Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Afstellen voor derailleur

specialized
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 apr 2005 00:11

specialized 02 okt 2005 21:19

Vorige week is de shifter van mijn voor derailleur op de MTB kapot gegaan (triple). Ik heb nu een nieuwe shifter gekocht en deze ook gemonteerd. Het afstellen lukt alleen niet helemaal.
Ik heb het kabeltje strakgetrokken als de shifter in de 1 staat, kleinste tandwiel. En daarna zodanig met de stelschroef bij de shifter gedraaid dat hij bijna goed is.

Mijn probleem is nu dat ik de stelschroef nooit goed kan zetten. Als ik de kabel te strak draai loopt de ketting in de lichte versnellingen aan, en als de kabel te slap is loopt de ketting in de zwaarste versnelling aan.
Wat doe ik fout?
Waar kan ik nog meer aan afstellen? die schroefjes H en L hebben hier volgens mij weinig invloed op omdat die er alleen voor zorgen dat de ketting niet te ver geschakelt wordt. Mijn probleem is juist dat het bereik van de shifter niet groot genoeg lijkt.

Wie kan mij hiermee helpen of heeft er ervaring mee?

Erik
Forum-lid
Berichten: 2109
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 03 okt 2005 12:29

Wat voor versteller/derailleur heb je?
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

specialized
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 apr 2005 00:11

specialized 03 okt 2005 17:06

dank voor je reactie
De Derailleur is Deore LX, de versteller/ shifter is van shimano, maar ik weet niet wat voor soort, volgens mij gewoon standaard shifter van €20,-. Staat verder ook niks op ofzo.

briek
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 okt 2005 18:21

briek 16 okt 2005 17:04

Je zal toch moeten proberen om de juiste spanning op de kabel te krijgen.
De h vijs moet je gebruiken wanneer je op je grootste versnelling zit , regel hem zo af dat hij net niet meer aanloopt en met de L als je op je kleinste versnelling zit . Draai je regelvijsje aan je versteller helemaal dicht en kom dan 3 toertjes terug dan kan je altijd nog aan-of ontspannen, draai met kleine stukjes aan de vijzen .

briek
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 okt 2005 18:21

briek 21 okt 2005 23:19

had verkeerd gelezen , heb eigenlijk het afstellen van de achterversnelling uitgelegd , sorry . Een voorversnelling moet je enkel afregelen met de vijsjes h en L . Met de h regel je de voorversnelling af als je volledig op je grootste versnelling zit , laat dan een spatie van 2mm en op de kleinste versnelling net hetzelfde maar dan met de L vijs 
 

Plaats reactie