Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Hoe trainen voor een toerclub lidmaatscha

kromenek
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 okt 2005 23:19

kromenek 07 okt 2005 23:48

Hallo forumleden,
Ik ben een beginnende fietser en weet eigenlijk niet hoe te beginnen met trainen.
Mijn doel is lekker mee te kunnen fietsen met een toerclub die op een zondag ochtend een 100 KM wegtrapt.
Ik fiets nu een week of zes. Ik train  2 a 3 keer per week en rij dan 60 tot 90 minuten. Mijn computertje zegt dan dat ik een gemiddelde rij van een ongeveer 27 km/uur ( ligt aan de wind). Ik rij met een verzet wisselend tussen 52/21 , 52/19 en 52/16.
In het begin was ik 'bek af' maar nu gaat het al beter. ik heb geteld, een minuut lang, en gemiddeld zit ik tussen de 75 en 80 rpm.
Is deze rpm te laag? zo ja hoe krijg ik de rpm's omhoog?
Als ik 52/21 rijd is het net of ik te weining tegendruk heb van de pedalen en schud ik alle kanten op op mijn fiets, wat kan ik hier tegen doen?
Weke gem. snelheid moet je kunnen fietsen ( in een solo training) om met een toerclub mee te kunnen rijden? Ik begrijp dat je in een groep makkelijker een hoger gemiddelde kunt fietsen.
Ik hoop dat er wat mensen zijn die mij opweg kunnen helpen met nuttige info en eventuele trainingschema's.
Heb ook een Tacx Cycle Force ne gekocht, train binnen in geval van slecht weer.
Al vast bedankt,
Groetjes,
Eric.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 okt 2005 00:49

Het niveau bij tourclubs verschilt enorm. Er zijn groepen die er ieder tochtje een wedstrijd van maken en groepen die ieder uur koffie moet drinken en een plas pauze moeten hebben.
Ik zou alleen in ieder geval proberen om tijdens duurtraining NOOIT meer op je grote blad te rijden. Rij altijd op de 39 (of 42). Dan dwing je jezelf om veel omwentelingen te maken. Rij liever 1e keren wat langzamer, want je zult er later veel profijt van hebben, het zal alleen wel heel erg wennen worden de 1e weken/maanden. Je moet proberen zo rond mogelijk te trappen dan zit je zo stil mogelijk
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 08 okt 2005 10:13

52/21 , dan zit je ongeveer goed met 42/19
52/19 , dan zit je tussen een 42/16 of 42/15
52/16 , dan zit je ongeveer op 42/13

Ik zelf haal met een 42/17 een tempo van rond de 31 met een trapfreq. van +/- 95.
Voordeel van een 42/17 bij mij is dat dan de kettinglijn lekker recht is ( 9 pion ).
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

mcf1
Forum-lid
Berichten: 694
Lid geworden op: 09 dec 2004 09:55

mcf1 08 okt 2005 11:05

ik denk dat je nu al wel met de toerclub kan mee doen hoor... bij ons hebben ze twee groepen eentje van 27 gemiddeld en dan andere 30 gemiddeld ...maar als je nu al 27 gemiddeld kan rijden kan je die groep makkelijk bij houden...

pablop
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 okt 2005 13:10

pablop 08 okt 2005 14:56

Goede raad:
Trap een veel kleiner verzet, zodat je op 90-95 omwentelingen per minuut zit. Pak desoonds je kleine blad hiervoor. Dit lijkt misschien een piele verzetjes, maar je leert zo beter rond te trappen ipv te stoempen. Daarnaast is het verstandig om een hartslag meter aan te schaffen. Als je met gemak 60 km in je eentje wegtrapt zonder dat pols boven de 150 komt , dan heb je voldoende basis conditie in huis. En als wil weten of je 100 km aankan, dan zul je gewoon een keer moeten proberen
73 kg en 9 % vet, dat is afgetraind

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 08 okt 2005 16:52

Als je bij 80 rpm al zit te schudden op de fiets moet je misschien eens naar je positie op de fiets laten kijken. Te hoog of te laag kan instabiliteit geven.
Als je eenmaal goed op de fiets zit, probeer dan vanuit je kont je benen te laten bewegen, houd je stuur losjes vast, ontspan je schouders en houd je bovenlichaam stil (maar niet krampachtig)
Mooi 'rond' trappen kun je trouwens ook heel goed trainen door juist af en toe een paar minuutjes (gewoon terwijl je met de groep meerijdt) in je allerzwaarste verzet te gaan rijden (zodat je op zo'n 50 rpm zit) en erop te letten dat je de kracht over de hele pedaalomwenteling 'uitsmeert' en niet alleen je pedalen omlaag stampt.
 
Succes!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

kromenek
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 okt 2005 23:19

kromenek 09 okt 2005 22:07

Hallo toerders,
Heb intussen weer een trainingsrondje gedaan met de aanbevolen versnelling.
Heb nu mijn 'vaste' rondje gereden met 42 voor en 19 achter. Kan eigenlijk vrij makkelijk tussen de 90 en 95 RPM rijden. (Was met het rijden op het grote blad voor heel zwaar.)
Is dit goed en moet ik nu een tijdje dit blijven rijden en langzaam de afstand cq trainingsduur vergroten of toch het verzet langzaam ophogen?
Misschien is het zelfs beter langzaam naar de 100 RPM te trainen, wat is jullie mening?
 
k hoor het wel weer,
Groetjes,
Eric.

Plaats reactie