Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Welke naven

wheeler
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 nov 2005 14:05

wheeler 20 nov 2005 14:20

Ik wil volgend jaar een nieuwe racefiets aanschaffen en wil daarop handgespaakte wielen laten zetten. De velgen worden waarschijnlijk Mavic CXP33 en de spaken DT Competition. De vraag is: Welke naven moet ik nemen. Ik zoek duurzame naven (moeten minimaal 10 jaar meegaan) die haast geen onderhoud nodig hebben en zeer soepel lopen. De prijs maakt niet uit.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 20 nov 2005 14:25

Chris King
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

trekoclv
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 27 dec 2004 12:58

trekoclv 20 nov 2005 15:57

DT Swiss 240S. zeer fijne naven en lopen super.
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
derosa
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 28 sep 2004 22:59

Gebruikersavatar derosa 20 nov 2005 18:18

3 Campa naven: Centaur, Chorus, Record

dream-plus
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 okt 2004 23:51

dream-plus 20 nov 2005 19:18

Tune naven.
 
 
Dreamplus
 

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 20 nov 2005 23:43

Quoten: Origineel geplaatst door wheeler op 20 November 2005

Ik wil volgend jaar een nieuwe racefiets aanschaffen en wil daarop handgespaakte wielen laten zetten. De velgen worden waarschijnlijk Mavic CXP33 en de spaken DT Competition. De vraag is: Welke naven moet ik nemen. Ik zoek duurzame naven (moeten minimaal 10 jaar meegaan) die haast geen onderhoud nodig hebben en zeer soepel lopen. De prijs maakt niet uit.


In dat geval zou ik in deze volgorde kiezen voor:- DT Swiss 240s- Edco- Chris King- Shimano Dura-Ace of Campagnolo Record
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

wheeler
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 nov 2005 14:05

wheeler 20 nov 2005 23:56

Ik las ergens het volgende op internet.
"King heeft ook een nadeeltje... Freewheel wil zeker in t begin nogal eens slepen. Ketting komt dan slap te liggen bij bijv. 'ff nie trappen'. Body wilt met de naaf mee draaien. De inloop periode bij King is erg lang. Tot 1000km is geen uitzondering. Daarnaast kan dit euveltje ooit terug keren als hij een tijd lang niet open is geweest".  Heeft iemand ervaring met dit?
Hoe zit het verder met de afdichting van de naven? Welke van bovenstaande merken heeft dat het best voor elkaar.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 21 nov 2005 00:02

Quoten: Origineel geplaatst door wheeler op 20 November 2005

Ik las ergens het volgende op internet.
"King heeft ook een nadeeltje... Freewheel wil zeker in t begin nogal eens slepen. Ketting komt dan slap te liggen bij bijv. 'ff nie trappen'. Body wilt met de naaf mee draaien. De inloop periode bij King is erg lang. Tot 1000km is geen uitzondering. Daarnaast kan dit euveltje ooit terug keren als hij een tijd lang niet open is geweest".  Heeft iemand ervaring met dit?
Hoe zit het verder met de afdichting van de naven? Welke van bovenstaande merken heeft dat het best voor elkaar.


Er is een reden waarom ik Chris King niet als eerst op m'n lijstje plaatste: naaf is idd niet probleemloos. Inloopperiode is bij DT Swiss 500km, en zou bij Chris King ongeveer idem moeten zijn; zou idd kunnen oplopen tot 1.000km, maar dat is bij alle types het geval en ga je niet zo direct aanvoelen.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 21 nov 2005 10:09

Quoten: Origineel geplaatst door wheeler op 20 November 2005


Ik las ergens het volgende op internet.
"King heeft ook een nadeeltje... Freewheel wil zeker in t begin nogal eens slepen. Ketting komt dan slap te liggen bij bijv. 'ff nie trappen'. Body wilt met de naaf mee draaien. De inloop periode bij King is erg lang. Tot 1000km is geen uitzondering. Daarnaast kan dit euveltje ooit terug keren als hij een tijd lang niet open is geweest".  Heeft iemand ervaring met dit?
Hoe zit het verder met de afdichting van de naven? Welke van bovenstaande merken heeft dat het best voor elkaar.


Ik heb zelf met King gereden in mijn MTB. De afdichting van de naaf is perfect. Het feit dat de Body na een tijdje (beter: na veel kilometers) met de naaf mee wil gaan draaien klopt. Een regelmatige servicebeurt (als je heel veel rijdt) of eenmaal per jaar voorkomt dit in de regel. Verder een perfecte naaf die heel fijn loopt.
 
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 21 nov 2005 12:47

King klinkt zooooooo mooi
Als je die invlecht met een Zipp 404 dan zal t helemaal prachtige herrie geven
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 21 nov 2005 13:12

Ik heb die r 1.1 wielen met 240 s naven.
geweldig ! Lopen perfect, geen speling of iets en zo dicht als een.......
Daarbij zijn ze ook nog eens erg licht... Hier en daar ok nog een betaalbaar..die wielen zijn trouwen kant en klaar te koop voor zo'n 340 euro in het seizoen.. Salden levert ze ook zo volgens mij..

does
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 31 mar 2005 19:29
Locatie: Amsterdam

does 21 nov 2005 18:34

Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 21 November 2005


Ik heb die r 1.1 wielen met 240 s naven.
Daarbij zijn ze ook nog eens erg licht... Hier en daar ok nog een betaalbaar..die wielen zijn trouwen kant en klaar te koop voor zo'n 340 euro in het seizoen.. Salden levert ze ook zo volgens mij..

Kun je specifiekere adressen noemen die zo'n setje aanbieden voor +/- 340 euro. Ik zie alleen maar veel hogere prijzen... Salden vraagt er 599 euro voor.

Plaats reactie