Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

carbon velg snel kapot?

_pinarello_
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 aug 2005 19:50

_pinarello_ 22 nov 2005 18:02

heej.
ik heb ergens gehoort dat je carbon velgen redelijk vlug kapot rijdt of een stuk eruit, is dit zo?? en zou het toch zo zijn waarom rijden sommige profs er mee want als die zo snel kapot zijn kost het toch weer tijd om die te wisselen.
gr roy

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 22 nov 2005 19:30

Is helemaal niet zo. Maar je moet, eigenlijk net als bij alu velgen, goed kijken welk type je koopt: het ene is al kwalitatiever dan het andere.En als je wil krijg je alles kapot: stel, een cyclocrosser waarbij een steentje tussen z'n remblokken blijft zitten, en nog wat zand erbij en hij remt een volledige cross op die velg (krast het steentje tegen de remrand)... dan is ze snel stuk, maar dat zou je met alu velgen ook kunnen hebben.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

schmo
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 12 feb 2005 12:47

schmo 22 nov 2005 20:30

Volgens een ander threadje hier zijn Zipp velgen niet van de duuzaamste en zijn Zipp velgen ook te vinden op American Classic wielsets en Easton wielsets...

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 22 nov 2005 20:33

Quoten: Origineel geplaatst door schmo op 22 November 2005

Volgens een ander threadje hier zijn Zipp velgen niet van de duuzaamste en zijn Zipp velgen ook te vinden op American Classic wielsets en Easton wielsets...

Juist, dat is toch mijn mening erover en ook hetgeen ik bedoel met "het ene is al kwalitatiever dan het andere". Ik denk dat er bij alu velgen en wielen ook kwaliteitsverschillen zijn (te zachte remrand op bepaalde modellen bv.), dus dat dit niet per se carbonvelgen in het algemeen treft.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

compdiver
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 25 aug 2005 13:02

compdiver 22 nov 2005 20:54

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 22 November 2005


Quoten: Origineel geplaatst door schmo op 22 November 2005

Volgens een ander threadje hier zijn Zipp velgen niet van de duuzaamste en zijn Zipp velgen ook te vinden op American Classic wielsets en Easton wielsets...

Juist, dat is toch mijn mening erover en ook hetgeen ik bedoel met "het ene is al kwalitatiever dan het andere". Ik denk dat er bij alu velgen en wielen ook kwaliteitsverschillen zijn (te zachte remrand op bepaalde modellen bv.), dus dat dit niet per se carbonvelgen in het algemeen treft.

Het enige wat ik al gezien heb bij ploegmaats, dat is telkens dat er een stukje van de velg is, door het hard remmen, het begint heel klein, maar het wordt rap groter! Waardoor dat de velg rap onbruikbaar wordt!
Mijn Canyon Ultimate CF

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5597
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 22 nov 2005 23:00

Quoten: Origineel geplaatst door *PiNaReLlO* op 22 November 2005


heej.
ik heb ergens gehoort dat je carbon velgen redelijk vlug kapot rijdt of een stuk eruit, is dit zo?? en zou het toch zo zijn waarom rijden sommige profs er mee want als die zo snel kapot zijn kost het toch weer tijd om die te wisselen.
gr roy


Waar profs op rijden zegt niets, want die worden gesponserd. Zo heb ik gelezen dat de Rabo-ploeg maar 1 jaar hun carbonvelgen van Fir gebruiken !Met hoge uitzondering bij weinig gebruik 2 jaar, maar dan worden deze wielen al herkenbaar gemaakt met een stukje witte tape op de snelsluiter.
Echt kapot zullen deze velgen dus niet gaan, tijdens het gebruik.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

xlr8r
Forum-lid
Berichten: 754
Lid geworden op: 26 jul 2005 01:26

xlr8r 22 nov 2005 23:32

Gelukkig is er een nieuwe distributeur Conimex is namelijk distribiteur van Zipp. Met zeer goede garantie regeligen en voor de frequente vallers onder ons een super interessant "crashreplacement"aanbod.
Met V uit Z (NL) was en is het gewoon k. met peren
pas op! paaltje!

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 22 nov 2005 23:43

Quoten: Origineel geplaatst door colnagofreak op 22 November 2005

Waar profs op rijden zegt niets, want die worden gesponserd. Zo heb ik gelezen dat de Rabo-ploeg maar 1 jaar hun carbonvelgen van Fir gebruiken !Met hoge uitzondering bij weinig gebruik 2 jaar, maar dan worden deze wielen al herkenbaar gemaakt met een stukje witte tape op de snelsluiter.


Een vriend van me heeft de fiets waarmee Boogerd een paar jaar geleden de Tour uitreed; kwam bij hem met Tour-nummerplaatje erop en de Antara's waarmee Michaël reed. De tape op de snelspanner is idd een gewoonte bij Rabobank, en die zat er ook op. Wat ons wel enorm verbaasde was de manier waarop de Rabo mechanieker met dit wielenset was omgegaan: ze hadden een probleem in de velg gehad, en om eraan te kunnen gewoon in de velg geboord (en Boogie boy zo verder laten rondrijden in de TdF)!! Geen wonder dat het achterwiel niet zo lang meer in superstaat verkeerd heeft. Ligt nu ergens in z'n kamer.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

schmo
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 12 feb 2005 12:47

schmo 23 nov 2005 06:54

Quote: Origineel geplaatst door XLR8R op 22 November 2005
Gelukkig is er een nieuwe distributeur Conimex is namelijk distribiteur van Zipp. Met zeer goede garantie regeligen en voor de frequente vallers onder ons een super interessant "crashreplacement"aanbod.Met V uit Z (NL) was en is het gewoon k. met peren


Conimex was toch van de kroepoek en de atjar, gaan die nou ook wielen doen? Sambal bij?

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 23 nov 2005 10:01

Quoten: Origineel geplaatst door schmo op 23 November 2005

Conimex was toch van de kroepoek en de atjar, gaan die nou ook wielen doen? Sambal bij?


Conimex (hier in België toch) doet nu al even Zipp, net als Cervélo, DeFeet en CAT hoogtetenten; Litespeed zijn ze kwijtgespeeld.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

menno
Forum-lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 27 mar 2005 19:17

menno 26 nov 2005 00:21

valt best wel mee ik denk overigens dat een carbon wiel wel eens sterker kan zijn.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 nov 2005 12:00

Enkel een LW wiel misschien, maar een goede alu velg kan meer hebben dan een carbon velg. Als voorbeeld ik ging onderuit in een bocht tijdens een wedstrijd, ik had een slag in m'n wiel waar m'n velg hard ik aanraking kwam met m'n remblokjes. 2 weken later viel een vriend van mij op identieke manier, alleen bij hem staken ze remblokken in z'n velg...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie