Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

lichte frames

compdiver
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 25 aug 2005 13:02

compdiver 01 dec 2005 22:18

Wat is het belangrijkste aan een fiets?1) Het frame2)De wielen3) de groepIk heb een redelijk zware feits waar ik ook mee traine en wedstrijden mee rijdt(enkel op het platte), 9 kg!, ben er heel tevreden over, en binnekort heb ik daar dan nog campagnolo eurus wielen opzitten...Nu is mijn vraag, heb ik veel verlies in wedstrijden(enkel op het platte) aan een zwaarder frame, maar dat toch redelijk stijf, tot heel stijf is??? Of zijn het die wielen die het belangrijkst zijn? Ik dacht en denk altijd dat het de wielen zijn, want die massa is toch steeds in beweging...Klopt er iets van wat ik zeg? En wat is nu echt waar en wat niet?
Mijn Canyon Ultimate CF

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2780
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 01 dec 2005 22:23

klopt deels maar 9 kg is simpelweg aan de (te) hoge kant voor een wedstrijdfiets (zeker in vlakke criteria moet je na elke bocht aanzetten en dat speelt die 9 kg je wel op). Voor zeer weinig geld zijn er reeds lichte frames waar je makkelijk mee onder de 8 blijft (met een beetje rekenen zelfs 7.5) en meer is niet nodig.
Boek zeer goede resultaten met kinesis extralight, Specialized en Scott (allen zeer betaalbare frames).
Overigens met goede wielen (en dat zijn de Eurus) is niets mis maar het frame is het belangrijkste deel van de fiets, groep mag gewoon een 105 of centaur zijn.

falcone
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:05

falcone 01 dec 2005 23:03

Nou van Shimano zou ik toch minstens ultegra nemen hoor... ik vind kwalitatief( duurzaamheid en betrouwbaarheid) gezien zelfs veloce beter dan 105....

ludo
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 nov 2005 20:20

ludo 02 dec 2005 09:02

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 01 December 2005


klopt deels maar 9 kg is simpelweg aan de (te) hoge kant voor een wedstrijdfiets (zeker in vlakke criteria moet je na elke bocht aanzetten en dat speelt die 9 kg je wel op). Voor zeer weinig geld zijn er reeds lichte frames waar je makkelijk mee onder de 8 blijft (met een beetje rekenen zelfs 7.5) en meer is niet nodig.
Boek zeer goede resultaten met kinesis extralight, Specialized en Scott (allen zeer betaalbare frames).
Overigens met goede wielen (en dat zijn de Eurus) is niets mis maar het frame is het belangrijkste deel van de fiets, groep mag gewoon een 105 of centaur zijn.


dat het frame belanrijk is ..... ok
Maar niet het allerbelangrijkste naar het gewicht toe.
De roterende onderdelen zijn volgens mij de belangrijkste onderdelen voor een gevoelsmatige snelle fiets.
Ik heb zelf een vrij zwaar frame ( koga mono )met  schimano 105.
Heb fiets onlangs opgewaardeerd met een wielset van dt swis (1450gr )+een andere trapas van DA ipv 105. totale winst ca 450gr .
Wereld van verschil en zeker bij het optrekken.
 

bandit
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 14 feb 2005 19:42

bandit 02 dec 2005 09:39

Quoten: Origineel geplaatst door compdiver op 01 December 2005

(..)Ik heb een redelijk zware feits waar ik ook mee traine en wedstrijden mee rijdt(enkel op het platte), 9 kg!, ben er heel tevreden over, en binnekort heb ik daar dan nog campagnolo eurus wielen opzitten...


9 kg vind ik niet echt een zware fiets. Mijn Jan Janssen Equipe weegt (met zadeltas, 2 bidonhouders, pomp, pedealen en fietscomputer) precies 9 kg, en ik zou dat zelfs als vrij licht willen bestempelen. Ik ben ook benieuwd hoe je jouw 9 kg hebt gemeten.
 
Ik bestrijd ook de opmerking van Sharkman dat er voor zeer weinig geld fietsen te koop zijn die 7,5 kg wegen. Dat is altijd gewogen zonder de accesoires die ik hierboven noemde, en dan het dwergframepje van 54 centimeter. Bovendien blijkt dan de stijfheid van de frames in grotere maten snel af te nemen.
 
Veel belangrijker dan die ene kg is de stijfheid van frame en wielen, anders gaat er bij elke keer aanzetten kracht verloren in het "samenvouwen" van de fiets en wielen. Een goede fiets is dus m.i. een compromis tussen stijfheid en gewicht.
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!

trekoclv
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 27 dec 2004 12:58

trekoclv 02 dec 2005 10:45

Quoten: Origineel geplaatst door Bandit op 02 December 2005


Quoten: Origineel geplaatst door compdiver op 01 December 2005

(..)Ik heb een redelijk zware feits waar ik ook mee traine en wedstrijden mee rijdt(enkel op het platte), 9 kg!, ben er heel tevreden over, en binnekort heb ik daar dan nog campagnolo eurus wielen opzitten...


9 kg vind ik niet echt een zware fiets. Mijn Jan Janssen Equipe weegt (met zadeltas, 2 bidonhouders, pomp, pedealen en fietscomputer) precies 9 kg, en ik zou dat zelfs als vrij licht willen bestempelen. Ik ben ook benieuwd hoe je jouw 9 kg hebt gemeten.
 
Ik bestrijd ook de opmerking van Sharkman dat er voor zeer weinig geld fietsen te koop zijn die 7,5 kg wegen. Dat is altijd gewogen zonder de accesoires die ik hierboven noemde, en dan het dwergframepje van 54 centimeter. Bovendien blijkt dan de stijfheid van de frames in grotere maten snel af te nemen.
 
Veel belangrijker dan die ene kg is de stijfheid van frame en wielen, anders gaat er bij elke keer aanzetten kracht verloren in het "samenvouwen" van de fiets en wielen. Een goede fiets is dus m.i. een compromis tussen stijfheid en gewicht.

zadeltas en pomp mogen eraf voor wedstrijdrijder
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 02 dec 2005 11:34

Hoeveel wegen die pomp en zadeltas dan? Ik vind 9 kg weer vrij zwaar voor een JJ Equipe (jij hebt natuurlijk wel een grote framemaat). Met een frame van <1200 gram moet je toch lichter uit kunnen komen.Mijn JJ Paris-Nice met triple 105 groep en ksyrium elite wielen weegt 9,2 kg (met bidonhouders, pomp en computer). Op zich een prima fiets, maar ik denk toch ook over iets lichter.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 dec 2005 12:01

Het gewicht in een trapas maakt (bijna) niet meer uit dan het dode gewicht van je frame. De arm van je trapas is immers maar een kleine cm, terwijl je velg en je band een arm hebben van 14 inch.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bandit
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 14 feb 2005 19:42

bandit 02 dec 2005 12:40

Quoten: Origineel geplaatst door *PFW* op 02 December 2005


Hoeveel wegen die pomp en zadeltas dan? Ik vind 9 kg weer vrij zwaar voor een JJ Equipe (jij hebt natuurlijk wel een grote framemaat). Met een frame van <1200 gram moet je toch lichter uit kunnen komen.Mijn JJ Paris-Nice met triple 105 groep en ksyrium elite wielen weegt 9,2 kg (met bidonhouders, pomp en computer). Op zich een prima fiets, maar ik denk toch ook over iets lichter.


Al met al denk ik toch wel een kilo, misschien zelfs meer, dat heb ik nooit gewogen.  Maar daar gaat het ook niet echt om.
In Fiets stond vorig jaar een testje met "betaalbare racers", afgemonteerd met Veloce of Ultegra. De testwinnaar was uiteindelijk de zwaarste fiets, en waarom? Omdat de stijfheidsmeting het beste was. Dit was een lezerstest, dus echt gebasseerd op gevoel. Die ene kilo heb je echt geen last van.
Mijn keuze voor de JJ Equipe werd voornamelijk bepaald doordat deze ook in de grote maat superstijf is. 
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 02 dec 2005 13:14

Quoten: Origineel geplaatst door Bandit op 02 December 2005


Quoten: Origineel geplaatst door *PFW* op 02 December 2005


Hoeveel wegen die pomp en zadeltas dan? Ik vind 9 kg weer vrij zwaar voor een JJ Equipe (jij hebt natuurlijk wel een grote framemaat). Met een frame van <1200 gram moet je toch lichter uit kunnen komen.Mijn JJ Paris-Nice met triple 105 groep en ksyrium elite wielen weegt 9,2 kg (met bidonhouders, pomp en computer). Op zich een prima fiets, maar ik denk toch ook over iets lichter.


 
In Fiets stond vorig jaar een testje met "betaalbare racers", afgemonteerd met Veloce of Ultegra. De testwinnaar was uiteindelijk de zwaarste fiets, en waarom? Omdat de stijfheidsmeting het beste was. Dit was een lezerstest, dus echt gebasseerd op gevoel. Die ene kilo heb je echt geen last van.


De stijfheidswaarden verschilde niet veel met de nummers 1 en 2 uit die test. Er zat ook een duidelijk verschil in geometrie tussen de verschillende fietsen.
Bovendien waren ze geen wedstrijden aan het rijden.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 dec 2005 13:26

Hoeveel weegt een pompje nu en een binnenband met een setje lichters nu? Bij mij echt geen 1 kg. Eerder 250-300 gram ofzo.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 02 dec 2005 13:34

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 02 December 2005

Hoeveel weegt een pompje nu en een binnenband met een setje lichters nu? Bij mij echt geen 1 kg. Eerder 250-300 gram ofzo.


Als je dat alleen hebt. 2 binnenbandjes, minitool, bandenlichters, klein EHBO pakketje, CO2 patronen. Je wilt niet weten wat mensen allemaal in een zadeltasje stoppen (allemaal heel nuttig ook, vooral bij training, dan maakt het toch geen klap uit).
Ik heb overigens alles gewoon in mijn zakken zitten.

Plaats reactie