Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Pegoretti

bosna
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 06 okt 2008 15:44

bosna 14 feb 2011 18:45

japie carbon schreef:Ik weet niet of het het zelfde last als RVS, maar ik ken mensen die heel wat buizen aflassen in een dag. En daar zien de lassen er ook perfect uit.
Lijkt mij dat dit wel in 1 of 2 dagen moet kunnen?

Maarja, zo een plastic fiets is zelfs in een paar uur gemaakt ;)


ik ben zelf fotolasser.
als je alleen naar het laswerk zou kijken, denk ik dat ik wel 3 a 4 frames per dag zou kunnen lassen.

escargot
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 31 aug 2006 15:15

escargot 14 feb 2011 21:25

ja, maar dan heb je het 'Pegoretti Columbus' staal nog niet in huis en nog niet de meesterlijke hand een top geo te maken. Laat staan de creatieve geest voor de paint.....ok, ok ik geef toe en niet de marketing

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 14 feb 2011 22:15

Ze maken per jaar 400 frames met twee man - Dario telt hierbij niet mee - en het lakwerk wordt uitbesteed.
De geometrie komt van Dario himself evenals het inkopen van de buizen en andere onderdelen,
De ideeën voor de lakschema's komen van de lakker en Dario samen waarbij Dario veel praat en nieuwe dingen tekent en de lakker werkt het uit tot bruikbare schema's.
Vaak wordt er een proefframe gelakt wat na/op een beurs vaak direct verkocht wordt aan een of andere Amerikaanse klant.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

raphael
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 01 sep 2005 22:12

raphael 05 mar 2011 18:34

Gisteren (04-03) bij Pauw & Witteman: Wilfried de Jong met een fraaie Pegoretti

http://pauwenwitteman.vara.nl/Fragment- ... aec93e5dd5

ff reclame maken: Jan Willem Marchal is dealer van Pegoretti http://marchalcycleyou.nl/

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 05 mar 2011 19:02

Vette Pego die De Jong ja! Carbon hoepels dr in, bijzonder smaakvol..

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2611
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 05 mar 2011 22:50

Beetje jammer van die pedalen......

a_v
Forum-lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 16 mar 2024 20:14

Tijd om het topic van dit mooie merk een schopje te geven met een geometrie-vraag. Ik zag een mooie Pego op Marktplaats. Eigenlijk wil ik helemaal geen nieuwe fiets, maar ja... je moet niets uitsluiten als het om mooie spullen gaan zeg maar.

Nu was ik het geometrie-overzicht van Pegoretti aan het bekijken en mij vielen een paar zaken op. Zo worden de maten wel groter maar neemt de reach amper toe tussen de maten. Een grotere maat levert soms zelfs een kortere reach op. Waarom is dit zo?

Als ik kijk naar mijn huidige fiets dan zou een 56 me qua stack en reach perfect passen. De fiets die ik op Marktplaats zag (en die ik niet ga kopen :P) is een 58. De verschillen lijken me minimaal; seat c-c en top c-c een centimeter extra. Wel 2cm extra stack wat je kan oplossen met een -17-pen en max. 5 mm conische spacer.

Klopt mijn inschatting dat de verschillen minimaal zijn? In hoeverre zou je het verschil merken? Heb je dan een voor je gevoel lompe fiets onder je kont?

Geometrieën Pegoretti:
Afbeelding

Huidige fiets, maat 54:
Afbeelding

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 17 mar 2024 07:46

Als je kijkt naar de zitbuishoek zie je dat die terug begint te lopen rond deze maten.

De reach bereken je vanaf de loodlijn door het bottom bracket. De bovenbuizen worden wel degelijk langer, maar die lengte bevindt zich dan aan de andere kant van de loodlijn. De effectieve reach vanuit het zadel zelf wordt dus wel degelijk groter.
Wil je op een 58 frame rijden dan moet je waarschijnlijk een zadelpen zonder offset nemen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16247
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 mar 2024 09:07

De vraag is vooral of veilig over het frame heen kunt staan, zonder te klokkenspel op de stang. Voor de veiligheid heb je daar het liefst nog wat ruimte.
Puur ouderwets kijkend naar balhoofdbuis en bovenbuis, is die 58 meer mijn maat en ik ben een Colnago 56s formaat.

Kijk je naar de stack en reach, dan kan het als een soort van endurance bike, mits die standover dus uitkomt.

Om eerlijk te zijn zou ik het voor dat geld en vanwege de niet originele lak niet doen. Dan moet het gewoon perfect passen. Een Pegoretti koop je toch ook voor het lakwerk.
Campagnolo Ultra Dork

a_v
Forum-lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 18 mar 2024 15:16

Precies de users waar ik op hoopte dat ze zouden reageren ;). Dank voor het meedenken, dan is de fiets inderdaad net wat te groot denk ik. Mijn zadelhoogte is nu 76,3 cm ten opzichte van het bracket.

Ter compensatie maar wat mooie plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37704
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 mar 2024 15:26

Het spijt mij, maar ik zie "het" niet.
Die onderste foto: stuurpen omhoog gericht, een verlengde balhoofdbuis+spacers+pen (fiets past dus niet imho), lelijke rode decals naast het ventiel, een crankstel met een jaren '90 look icm een moderne etap groep. Ik kan er niet anders van maken dan dat het een bij elkaar geraapt spulletje is.
Less is bore

a_v
Forum-lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 18 mar 2024 16:08

daniel1975 schreef: 18 mar 2024 15:26 Het spijt mij, maar ik zie "het" niet.
Die onderste foto: stuurpen omhoog gericht, een verlengde balhoofdbuis+spacers+pen (fiets past dus niet imho), lelijke rode decals naast het ventiel, een crankstel met een jaren '90 look icm een moderne etap groep. Ik kan er niet anders van maken dan dat het een bij elkaar geraapt spulletje is.
Ik zie alleen maar een mooi frame ;). Op zo'n fiets hoort natuurlijk gewoon Campagnolo maar dat was mijn punt even niet. Ernie had het over (o.a.) het lakwerk waar je een Pegoretti voor koopt, vandaar.

Plaats reactie