Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Banden slijtage

krommenek
Forum-lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 29 okt 2005 00:49

krommenek 04 dec 2005 23:57

Vraag aan Tacx gebruikers of aan iemand die er verstand van heeft:
Mij fiets staat in de Tacx CF one. Nu kun je een hoger verzet krijgen door de slope hendel naar een hogere stand te zetten. Echter, logisch geredeneerd, zou de band dan gaan slijten door meer vrijwing tussen band en vliegwiel. Maar je kun ook een hoger verzet krijgen door simelweg op een andere versnelling over te gaan. In beide gevallen moet je meer kracht zetten om dezelfde RPM te verkijgen, maar bij deze laatste blijft de wrijving tussen band en vliegwiel gelijk. (toch of niet?).Je komt op deze manieren tot hetzelfde doel, maar waneer slijten je banden nu het hardst?
Laat maar komen die opmerkingen en oplossingen.
Groet,Eric
---- Think ahead, Cycling forward. ----

bigm
Forum-lid
Berichten: 2707
Lid geworden op: 28 okt 2005 00:17

bigm 05 dec 2005 00:54

Quoten: Origineel geplaatst door krommenek op 04 December 2005


Vraag aan Tacx gebruikers of aan iemand die er verstand van heeft:
Mij fiets staat in de Tacx CF one. Nu kun je een hoger verzet krijgen door de slope hendel naar een hogere stand te zetten. Echter, logisch geredeneerd, zou de band dan gaan slijten door meer vrijwing tussen band en vliegwiel. Maar je kun ook een hoger verzet krijgen door simelweg op een andere versnelling over te gaan. In beide gevallen moet je meer kracht zetten om dezelfde RPM te verkijgen, maar bij deze laatste blijft de wrijving tussen band en vliegwiel gelijk. (toch of niet?).Je komt op deze manieren tot hetzelfde doel, maar waneer slijten je banden nu het hardst?
Laat maar komen die opmerkingen en oplossingen.
Groet,Eric

je zet je banden toch met een bepaalde stand tegen het rolletje ook al verzet je de slope hendel die wrijving blijft gelijk volgens mij, je moet alleen zwaarder trappen

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 05 dec 2005 12:55

Je slijt je band het snelst door met veel weerstand en een lage snelheid (wielomwentelingen) te fietsen. De cycleforce heeft een handgeregelde weerstand en dan ga je denk ik zwaarder trappen als je een kleiner tandwiel achter gebruikt, maar ik weet dat niet zeker omdat dat op mijn flow zeker niet zo is (daar lever je een aantal Watts/min onafhankelijk v/d snelheid of trap freq. waarbij je natuurlijk zwaarder moet trappen als cadans lager wordt). In ieder geval merk ik bij lage snelheid eerder slip en dus slijtage van de band. Ik doe mijn trainingen met een wielsnelheid tussen 30-45 km/u

Plaats reactie