Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Scheef zitten........kuittheorie

rouleur
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2005 18:22

rouleur 25 dec 2005 20:45

Allereerst wens ik alle medeforummers een heel prettige kerst EN een fietsrijk 2006 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Aangezien mijn klachten wat betreft scheef zitten niet genezen,(verschillende beenlengte!?) heb ik een nieuwe theorie. Misschien heeft iemand hier dezelfde gedachte over....
Stel dat je rechterbeen je echte voorkeursbeen is, dan verwacht je dat de rechter kuit beter ontwikkeld is dan de linker. Daardoor heeft hij minder de 'wil' om de te strekken als de rechter cranck naar beneden gaat.....Het gevolg is dan dat je bekken, horizontaal gezien, naar rechts beneden zakken en het dus voelt alsof je linkerbeen korter is......
Hoop dat het voorgaande niet al te abstract is omschreven maar misschien dat sommigen hier iets mee kunnen.... Zelf ga ik in 2006 naar het fitnesscentrum om mijn kuiten zeer gelijk matig te trainen........
Ben benieuwd............
 
GROET!!!!!!!!
 
 
 

schmo
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 12 feb 2005 12:47

schmo 25 dec 2005 21:01

Ja, bij fietsters kan dysbalans een probleem zijn en het is best lastig om dat op te heffen. De knieproblemen van Erik Dekker waren bijvoorbeeld een gevolg van dysbalans en alleen met zeer gerichte training is hij er van afgekomen.
Misschien weten de forummers met wat ingangen in de wielerwereld wat mensen met ervaringen op dat vlak. Succes!

mountainmikey
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 feb 2005 10:59

mountainmikey 28 dec 2005 18:34

Quoten: Origineel geplaatst door Rouleur op 25 December 2005


Stel dat je rechterbeen je echte voorkeursbeen is, dan verwacht je dat de rechter kuit beter ontwikkeld is dan de linker. Daardoor heeft hij minder de 'wil' om de te strekken als de rechter cranck naar beneden gaat.....




Het volume van de spieren zegt niets over de elasticiteit van het bindweefsel. Het strekken hoeft daarom niet minder gaan bij een beter ontwikkelde kuitspier. Het kan wel zijn dat je meer kracht zet met het rechterbeen omdat deze sterker is. Misschien dat dat invloed heeft op jouw zitpositie.
Een dysbalans van de spieren in kracht en lengte kan mogelijk een verkeerd bewegingspatroon tot gevolg hebben en dus ook een scheefstand. Misschien kun je eens proberen om in de sportschool te kijken of er een meetbaar krachtsverschil is tussen beide benen. Doe bv. tien maal legextension of een legpress met één been en kijk of je verschil voelt tussen links en rechts wat betreft kracht en vermoeidheid. Verder kun je kijken of bij het stretchen van de beenspieren je een verschil voelt. Of fiets eens met één been en voel of er verschil is.
Grtn,

Plaats reactie