Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Kramp in rechterkuit tijdens explosie

marcello
Forum-lid
Berichten: 474
Lid geworden op: 26 jan 2005 01:55

marcello 08 mar 2006 13:07

Gisteren tussen 17:30 - 18:10 een lekker stukkie gefietst van +- 50km.
Samen met een zwager van me. Met nog 3km te gaan kwamen we bij een kruispunt waar wij voorrang hadden. Er komt een auto aan, die stopt en mijn zwager rijdt door, op het moment dat ik eraan kom geeft de dame gas, dus ik in de rem, maar zij remt ook weer (half op het fietspad..), "ga maar" schreeuwt ze, dus ik geef een partij kracht uit de benen en op dat moment: AUW!!! GVD!!! Een kramp in me kuit joh... pffff. Ik voelde het er helemaal van beneden in schieten.
Een lang verhaal he, maar nu twijfel ik eraan hoe het komt. Ik heb de hele "winter" doorgefietst en me zwager niet, dus met een gemiddelde van 27 werdt ik niet echt warm, af en toe had ik zelfs koude benen... of komt het door de krachtinspanning op dat moment?
Nu met lopen voel ik nog welk wat kramp in m'n kuit, aanspannen geeft geen probleem, wel een raar gevoel.
Ff een dagje rust denk?
Misschien door allebei?

fietslicht
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 05 jan 2006 19:39

fietslicht 08 mar 2006 17:38

Dagje rust kan nooit kwaad.
Verder is natuurlijk vocht altijd een groot probleem. Vocht tekort= verhoogde kans op kramp.
Aangezien je in de kou fietst, zal je misschien de neiging hebben minder te drinken omdat je minder dorstgevoel hebt, maar je verliest nog steeds veel vocht, ook al heb je rustig gefietst.
Dit in combinatie met koude spieren en een plotselinge inspanning......tja.
Wat helpt is het warm houden en je vocht/ mineralen aan te vullen.
Ook rustig tacxen in warme omgeving werkt om de afvalstoffen af te voeren dmv goede doorbloeding.

Sterkte!
Etymologisch is het woord fiets niet te verklaren.

eddymerckxbike
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jul 2004 01:36

eddymerckxbike 09 mar 2006 00:54

Is het wel kramp? Misschien zit er een scheurtje in een van de kuit spieren. Je kunt dit zelf ook een beetje testen door je been zo aan te spannen  dat je last hebt en dan druk te leveren op de pijnlijke spier, om zo misschien een pijnlijke plaats op te zoeken. Dit voelt dan als stekende pijn.

marcello
Forum-lid
Berichten: 474
Lid geworden op: 26 jan 2005 01:55

marcello 10 mar 2006 20:33

Vandaag bij de huisarts geweest en na onderzoek blijkt dat ik een spiertje in het linkergedeelte van m'n rechterkuit hebt gescheurd.
Advies: Rustig fietsen op de Tacx en vooral niet aanspannen. Ook zijn de kuitoefeningen belangrijk voor de lange en korte spier. Een massage is ook een aanrader, dus net ff een fles olie gehaald.
Gelukkig valt het mee en het is nu ook wel lekker weer om binnen te trainen.
Mazzel

fietslicht
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 05 jan 2006 19:39

fietslicht 11 mar 2006 09:39

hmm, nou sterkte zou ik zeggen.
Scheurtje zal wel door die kramp in koude spier veroorzaakt zijn, niet??

Over een week of 2 ben je weer helemaal 't mannetje neem ik aan!
Etymologisch is het woord fiets niet te verklaren.

marcello
Forum-lid
Berichten: 474
Lid geworden op: 26 jan 2005 01:55

marcello 11 mar 2006 10:00

Tnx
Ja, doordat mijn spieren niet echt warm waren en dan samen met die kou.. Daarbij had ik ook niet genoeg gedronken, maar ja, dat is logisch te verklaren als je niet op je eigen tempo fietst.
Ik zet morgen m'n fiets op de Tacx en dan rustig rustig beginnen met trainen.  Ik schat zelf over een week of 3 hersteld te zijn, maar een totaal herstel van de spier over +- 6 weken.

Plaats reactie