Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Opnieuw begonnen, wat is de beste opbouw?

apojapo
Forum-lid

apojapo 24 apr 2006 00:26

Halla luitjes :)

ik ben vorig jaar al begonnen met racefietsen maar moest daarvoor (perdiode van 3 maanden) elke dag naar me werk fietsen (2x 50 min.) en had daardoor een toch wel goede conditie. Nu ben ik sinds een week weer begonnen, enig verschil is dat ik 8/9 kilo zwaarder weeg, afstand meer dan 2 keer zo klein is geworden (37km) en mijn gem. niet meer 34km/u is maar 28km/h over een veel kleinere afstand.

Mijn vraag is. Hoe kan ik het beste weer opbouwen. Is dat door wat vaker per week een wat kleinere afstand te fietsen en de afstand opbouwen. Of meer km's fietsen en het aantal dagen per week opbouwen.

alvast bedankt en meerdere tips zijn welkom

markus
Forum-lid

markus 24 apr 2006 10:56

het lijkt mij dat je conditie toch achteruit is gegaan. waarschijnlijk ben je ook langzamer door die extra kilo's. als je boven je "goede" gewicht zit zou ik proberen die kilo's eraf te krijgen. dus: meer sporten (misschien is rennen ook een goed alternatief als je snel vet wil verbranden) en als die kilo's eraf zijn zou het wel weer terug moeten komen. en of je een grotere afstand of juist sneller moet rijden... tja, interval of duurtraining he, volgens mij heb je het allebei nodig... je krijg "snel" een beter conditie door intervaltraining maar als je ook grotere afstanden wil fietsen moet je ook langere tochten fietsen. iemand anders nog meer suggesties?

apojapo
Forum-lid

apojapo 24 apr 2006 14:26

Mijn conditie is zeker achteruit gegaan, en niet zo'n beetje ook.

Alleen, als je snel afvalt verlies je ook spieren. Als ik laat ik zeggen 3kg per maand afval verlies ik geen/minder spierweefsel.

Ook heb ik nog steeds zadelpijn als een jantje. En heb dan vooral pijn bij het stuk tussen mijn ballen en mijn kontgat (enige duidelijke uitleg) Het is zeg maar de spier die je gebruikt om je plas op te houden. Ik heb al zo'n speciale fietsbroek met dat spul erin maar wil dus niet super helpen. Misschien dat ik voor een ander zadel ga want dit lijkt mij toch niet echt gezond voor je zaakje

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 24 apr 2006 14:54

meer km's fietsen ( niet te snel fietsen)en het aantal dagen per week opbouwen.
Als je de juiste voeding eet ( dus koolhydraten en eiwitten => geen vetten) zul je vermageren zonder verlies van spieren , integendeel.
Na een tijdje ( paar weken) kun je beter af en toe afwisselen met wat korte ritjes of spurtjes inlassen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

niklas2
Forum-lid

niklas2 24 apr 2006 15:05

Naar mijn mening doe je er het beste aan om rustig te beginnen en louter op lagere inspanningsniveaus te gaan fietsen, het liefst steeds langere stukken. Pas later kun je dan intensiever gaan trainen.
Wanneer je daarnaast in je voeding de onnodige zaken (voor een deel) schrapt -denk aan de chips 's avonds op de bank- dan zul je ook zien dat je op een degelijke manier afvalt. Neem wel gewoon vetten! Maar zo min mogelijk dierlijke (geldt weer niet voor vis), maar wel genoeg plant- en visaardige. Vet heb je nodig om je gezond te voelen.
Wanneer je nu heel hard/intensief zou gaan trainen (interval bijv), zou je je lichaam niet goed aanleren om vetten te verbranden, maar juist op koolhydraat- (om maar te zwijgen van eiwit verbranding) verbranding te functioneren. Afvallen wordt dan een lastige zaak, omdat je na een training de koolhydraten waarschijnlijk razendsnel weer moet aanvullen (anders zou je zelfs flauw kunnen vallen). Resultaat is dan dat je nog steeds niet meer kalorieen verbrandt dan dat je inneemt.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

Plaats reactie