Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

jj5
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 aug 2012 17:31

jj5 06 jul 2014 13:59

Volgens mij is het de R043, wat weer een FM066 variant is.

Rufus Red
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mei 2014 07:23

Rufus Red 08 jul 2014 19:54

Mijn R-022 heeft z'n carbonwielen ontvangen vandaag.
Alleen nog wat twijfels of ik decals op de velgen plak.
Afbeelding

Danny1808
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 16 sep 2012 22:53

Danny1808 08 jul 2014 20:24

Mooi van wie zijn de wielen?

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 08 jul 2014 20:27

Gewoon zo laten, ziet er prachtig uit.
Afbeelding

Aeo
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2013 11:28

Aeo 08 jul 2014 21:42

Mooi! Farsports clinchers met alu remrand?

Rufus Red
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mei 2014 07:23

Rufus Red 08 jul 2014 22:01

Danny1808 schreef:Mooi van wie zijn de wielen?
http://www.farsports.cn/
60mm met alu rand.


Kies bij je bestelling voor local carrier en dan heb je geen douanekosten. ;)

verbraakje
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 02 mar 2013 22:57

verbraakje 08 jul 2014 22:02

Mooie fiets!

Aeo
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2013 11:28

Aeo 10 jul 2014 10:02

Tijd voor een korte review van mijn nieuwe frame, de "R5-lookalike" van Velobuild/Zhongwei, R-055. Toen ik begon met informeren was Chris (de verkoper) nog in dienst van Zhongwei, de producent/reseller van het frame. Al deze chinese frames worden in twee fabrieken gemaakt, alle bedrijfjes die je ziet (Zhongwei, Miraclebikes, Hongfu, Dengfu, etc.) zijn over het algemeen resellers.

Chris sprak bovengemiddeld goed Engels, en dat maakte de communicatie een stuk eenvoudiger. Nog steeds krijg je beperkte info, maar als je weet wat je hebben wilt wordt het al een stuk makkelijker. Na flink wat vertraging (ja, frame is volgende week klaar, oh toch niet, over twee weken...) kwam dan eindelijk het bericht dat mijn 56cm, een van de eerste uit de mal, in de post ging. Kleinere maten waren al even beschikbaar, maar de 56cm was nog nieuw en moest nog getest worden, aldus Chris.

De bestelling: een R-055 56cm frame+fork+headset+bracket, finish UD matte, 2 bottlecages, nog wat klein spul als spacers.

Shipping was snel naar NL, maar toen verscheen de beruchte mededeling op MijnPakket: "verzoek om meer informatie verstuurd naar ontvanger". Oftewel: PostNL gelooft de factuur niet. Of ik even de originele factuur op wilde sturen voor de aangifte bij de douane. Netjes gedaan, en terwijl ik op conferentie in Duitsland was mocht mijn verloofde even €144,54 aftikken bij de postbode voor BTW en inklaringskosten. Totale kosten: ongeveer 650 euro.
Afbeelding
Alles netjes verpakt in meters bubblewrap, en na het uitpakken en onderdelen verzamelen was het tijd om te bouwen.

Teleurstelling: ik had de UD Matte versie van het frame besteld, maar afgezien van de zadelpen is alles in black matte afgeleverd. Blijkbaar is dat misgegaan, maar ik heb geen zin om alles weer terug te sturen... Finish is netjes, kwaliteit van de paintjob goed, geen onevenheden, bubbeltjes, etc.
Afbeelding

Buildlist:

Code: Selecteer alles

Item	Omschrijving
Frame	Zhongwei R-055
Voorwiel	Flo 30
Achterwiel	Flo 30
Stuur	3T Ergonova Team Stealth
Zadel	Fizik Kurve Chameleon
F Derailleur	SRAM Force 22
R Derailleur	SRAM Force 22 short cage
Cranks	SRAM Force 22 50-34
Bracket	C-bear BBRight-GXP
Cassette	SRAM Force 22
Ketting	SRAM Force 22
Shifters	SRAM Force 22
Remmen	SRAM Force 22
Zadelpen	Zhongwei SP-006
Zadelpenklem	Chromag nonQR 32mm
Stuurpen	Zhongwei SC-002 110mm
Pedalen	Shimano Ultegra carbon
Stuurlint	SRAM Red
Banden	Schwalbe One Tubeless

Ik heb gekozen voor een SRAM Force groep omdat ik het strakker vind rijden dan Ultegra, en het strakke design van SRAM spreekt me meer aan in combinatie met dit frame. De wielen (Flo 30 clinchers) komen van de vorige fiets, evenals het zadel, een Fizik Kurve Chameleon. Ik liep al een tijdje met de wens om tubeless te proberen, en de Flo 30s zijn tubeless ready, dus die conversie was snel gemaakt. Stan's NoTubes conversiekit met yellow tape gebruikt, en Schwalbe One banden. Zo gepiept!

Opbouwen van het frame ging soepel. De afwerking is prima, zeker voor de prijs, maar je merkt wel dat er net even iets minder tijd in is gestopt dan een duur frame van een bekende maker. Zo passen de grommets voor de cable entry points net niet helemaal netjes in het frame, klein beetje speling, en paste de bijgeleverde zadelpenklem (31.8mm) niet vanwege de laklaag.

Cable routing was een beetje vloeken en tieren, maar nadat ik er achter kwam hoe het allemaal liep (zie een post hierboven ergens), was dat ook zo gedaan.

Overall impressie van het orderproces bij Chris:
[*] Snelle communicatie, bovengemiddeld goed vergeleken met andere chinese suppliers
[*] Andere finish geleverd dan afgesproken, niet netjes
[*] Communicatie over bracket slecht

Het frame komt met een bijgeleverd bottom bracket, wat volgens Chris geschikt was voor zowel Shimano/FSA (24mm) en SRAM. Ik had hier al m'n twijfels over, aangezien SRAM aan de NDS tapert naar 22mm. Ik heb het maar gewoon geprobeerd, en tot de conclusie gekomen dat dit niet werkt. Het past prima, maar omdat het bracket 24mm aan de NDS is, hou je altijd speling wat niet op te lossen is. De bracketbus is BBRight, wat een bijzonder stijf bracket oplevert, maar het is even lastig om een goede conversie naar GXP te vinden.

Het komt er op neer dat je voor GXP twee opties hebt:
[*] PF30 bracket persen en een Enduro/WheelsMfg adapter naar GXP plaatsen. Dit werkt prima blijkbaar, maar kraakt soms
[*] C-bear maakt een keramisch lager van BBRight naar GXP. Deze heb ik inmiddels besteld en wordt de komende week geplaatst. Iets duurder, maar wel "native", geen adapters.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uiteindelijk ben ik erg tevreden over het eindproduct. Het frame is stijf zat, stuurt strak, maar is toch behoorlijk comfortabel op slechte wegen. Vibraties worden prima geabsorbeerd. Ik vermoed dat de Tubeless banden en het stuur hier ook een flinke rol in spelen, maar de dunne seatstays doen hun werk prima.

Zodra ik er een wat langere tijd op gereden heb zal ik wat meer rij-eigenschappen proberen op te schrijven. Ik hoop dat iemand hier wat aan heeft, mocht iemand meer detailfoto's willen zien, zal ik nog wat betere plaatjes schieten.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 jul 2014 10:07

Mooie fiets. Kun je dat frame niet gewoon met BSA bestellen? Blijft het toch het meest ideaal IMHO.

Aeo
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2013 11:28

Aeo 10 jul 2014 10:09

Thanks. Helaas, het bracket is BBRight, wat flink breder is dan BSA of BB30. Meestal kun je kiezen tussen BB30 en BSA, omdat dat geen nieuwe mal vereist voor de twee versies. Dit ding wordt alleen met BBRight gemaakt. Anders was ik inderdaad gewoon voor BSA gegaan, veel makkelijker, en betrouwbaar.

Rufus Red
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mei 2014 07:23

Rufus Red 10 jul 2014 15:17

Mooie fiets, alleen zou ik dat volledige zwart breken door er een kleurtje aan toe te voegen of een paar fraaie decals te kleven. Al is het rijgenot toch het belangrijkste. ;-)

Aeo
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2013 11:28

Aeo 10 jul 2014 15:52

Rufus Red schreef:Mooie fiets, alleen zou ik dat volledige zwart breken door er een kleurtje aan toe te voegen of een paar fraaie decals te kleven. Al is het rijgenot toch het belangrijkste. ;-)
Mee eens! Heb de fiets alleen nodig voor wedstrijden, en kon geen mooie combinatie van blauwe of oranje onderdelen vinden. Rood is al zo vaak gedaan :)

Denk aan donkergrijze (zie wielen) decals.

Plaats reactie