Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen in de Ardeche

tony
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 16 nov 2005 20:19

tony 10 jul 2006 21:17

 
ik ga over een paar weken op vakantie naar de Ardeche, misschien neem ik de racefiets mee, daarom ff een vraag kun je daar een beetje leuk trainen wat betreft klimmen en wat zijn de hoogtes van de colletjes daar,ik heb al vaak in de Alpen getraint en in de Provence (Mont Ventoux) maar nooit in de Ardeche vandaar mijn vraag.
Cameraman/Editor/ HD Videoproducties.
Zannata Z45 Cyclocross

santos
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 10 apr 2005 00:34

santos 09 feb 2010 21:53

Dat zou ik ook wel eens willen weten want ik ga er in de meivakantie ook naar toe met de fiets.

erwind14
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 mar 2008 14:02
Locatie: Le Mont-Dore, Puy de Dôme, Auvergne, Frankrijjk
Contact

erwind14 09 feb 2010 22:14

De Ardèche is te groot om met dagtochten te bestrijken, dus het ligt er aan waar je naar toe gaat.

Het Noorden, zeg west van Valence, is het bergachtigst en heeft met de Gerbier de Jonc (1550) de hoogste klim van de Ardèche. De meeste klimmen daar zijn zo'n 3 tot 10 km. Le Cheylard is een prima uitvalsbasis.

Het Zuiden, zeg zuid-west van Montelimar heeft de gorges de l'Ardèche en is waar de meeste Nederlanders naar toe gaan. Dit gedeelte is een stuk lager en ook de hoogteverschillen zijn kleiner. Het heeft ook veel minder wegen, dus is het wat lastiger om er rondjes uit te zetten.

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 09 feb 2010 22:16

Kreeg vandaag bericht uit ST Felicien: daar is het nu wit....(en dat is op 500m gelegen en je kunt tot zo'n 1508m, Col de Croix de Boutieres. (Gerbier de Jonc is 1417m)

Ik heb heel vaak gefietst in de Ardeche maar het is wel handig als bovenstaande posters even aangeven waar in de Ardeche gefietst gaat worden.

gijs01
Forum-lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 jun 2009 16:47

gijs01 09 feb 2010 22:43

[quote="Tony"] 
ik ga over een paar weken op vakantie naar de Ardeche, misschien neem ik de racefiets mee, daarom ff een vraag kun je daar een beetje leuk trainen wat betreft klimmen en wat zijn de hoogtes van de colletjes daar,ik heb al vaak in de Alpen getraint en in de Provence (Mont Ventoux) maar nooit in de Ardeche vandaar mijn vraag.[/quote]

Wanneer ga je? Over een paar weken kan ook in maart zijn....
Camerig is prachtig!

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 09 feb 2010 23:08

Ik kan jullie als tip meegeven om niet zomaar in het gras te gaan lopen op lage schoenen: ik heb in die regio jaren gewoond en het barst er van de adders. IK heb een keer een beet opgelopen en dat is niet leuk....
Velgenfluisteraar

Florezido

olleranip
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 02 nov 2006 21:01

olleranip 10 feb 2010 09:03

[quote="Diogenes"]Ik kan jullie als tip meegeven om niet zomaar in het gras te gaan lopen op lage schoenen: ik heb in die regio jaren gewoond en het barst er van de adders. IK heb een keer een beet opgelopen en dat is niet leuk....[/quote]

Dat moet je tegenwoordig sowieso niet meer doen i.v.m. teken en daardoor de kans op de ziekte van Lyme.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3529
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 10 feb 2010 11:55

Ga ook naar de ardeche. Laurac. Ik ga niet door het gras lopen maar over de weg fietsen. Dus kom maar met die tips.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 10 feb 2010 12:05

>Dat moet je tegenwoordig sowieso niet meer doen i.v.m. teken en daardoor de kans op de ziekte van Lyme.
Een gezinslid heeft er inderdaad ook Lyme opgelopen, maar een adderbeet is heel wat pijnlijker en geeft direct gevaar. plus het betekent ziekenhuisopname.
Velgenfluisteraar

Florezido

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 10 feb 2010 13:06

....en bij heel droog weer is zwemmen in de rivier ook al niet aan te raden, vanwege de bij droogte geconstateerde Leptospirose gevallen:


http://tiny.cc/7LYDG
Velgenfluisteraar

Florezido

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3529
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 10 feb 2010 16:51

Hmmmm, Leptospirose, Lyme, adders. Rikkert heeft weer eens wat leuks geboekt.:rolleye:
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

amateurke
Forum-lid
Berichten: 671
Lid geworden op: 10 jan 2007 13:16

amateurke 10 feb 2010 17:06

Ja, en als je verder zoekt op internet kun je zeker nog duizend redenen vinden waarom je ergens niet naartoe moet gaan. Zelf kom ik al meer dan 20 jaren in Zuid Frankrijk. Heb één keer een (dode) adder gezien. Voor een levende moet je erg veel geluk hebben. In (nat gras zul je ze niet zien. Wel onder (het liefst) kurkdroge rotsen of andere plaatsen waar het droog is (bv lavendelvelden). Als je gewoon normaal doet en niet met je handen gaat graaien op dat soort plekken zul je nauwelijks last hebben van zo'n beestje.

Voor wat betreft teken. In de Zuidelijke Ardeche komen ze in juli/augustus niet zo veel voor omdat het te droog is. Maar het is natuurlijk altijd goed om dit in de gaten te houden.

In de rivieren (Ardeche/Drome/Herault/Ceze) heb ik al die jaren gezwommen en heb nog nooit gehoord dat er iemand ziek van wordt. Je kunt overigens van alle badplaatsen nakijken of het verstandig is om er te zwemmen. Controles vinden wekelijks plaats en worden gepubliceerd.

Al met al denk ik dat de kans dat je met fietsen een ongeval krijgt vele malen groter is dan adderbeten of andere enge ziektes.

Zelf ga ik in de zomervakantie naar Darbres toe en ik verheug me er nu al op. Ben al een tijdje bezig met het uitstippelen van routes etc.. Dus als iemand leuke tips heeft lees ik dat graag.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie