Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zwaar schakelende Dura Ace shifter

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 20 jul 2006 01:17

Bemerkte vandaag dat mijn rechter 9-speed shifter niet lekker schakelde. Het type is ST 7700 C.
In het begin ging het opschakelen (klein naar groot tandwiel) zwaar,
later ging het afschakelen ( van groot naar klein tandwiel) bijna niet meer. Je moet wel heel hard drukken op de hendel voor het afschakelen.
Wanneer ik de hendel voor het afschakelen tegen de remhendel aanduw gaat het wat beter.
Voor vandaag helemaal geen problemen, shifter is vrij nieuw.
Heb de fiets tweedehands aangeschaft en deze shifter is vrij recent vervangen, is goed te zien aan de staat van de shifter in vergelijking met de linkershifter.
Wie heeft eerder met dit probleem te maken gehad en heeft goede tips c.q. een oplossing ?
Overweeg om shifter te demonteren en uit mekaar te halen.

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 20 jul 2006 10:03

Staan je kabels niet droog? Misschien in ieder geval een nieuwe binnenkabel (kost bijna niets) en die even goed vet maken.

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 20 jul 2006 11:20

Quoten: Origineel geplaatst door spietpiet op 19 Juli 2006

Bemerkte vandaag dat mijn rechter 9-speed shifter niet lekker schakelde. Het type is ST 7700 C.In het begin ging het opschakelen (klein naar groot tandwiel) zwaar,later ging het afschakelen ( van groot naar klein tandwiel) bijna niet meer. Je moet wel heel hard drukken op de hendel voor het afschakelen.Wanneer ik de hendel voor het afschakelen tegen de remhendel aanduw gaat het wat beter.Voor vandaag helemaal geen problemen, shifter is vrij nieuw.Heb de fiets tweedehands aangeschaft en deze shifter is vrij recent vervangen, is goed te zien aan de staat van de shifter in vergelijking met de linkershifter.Wie heeft eerder met dit probleem te maken gehad en heeft goede tips c.q. een oplossing ?Overweeg om shifter te demonteren en uit mekaar te halen.

Indien het niet aan uw kabel ligt die wat vast loopt (of aan uw voorderailleur) dan zou ik hem zeker niet beginnen te demonteren maar hem gewoon opsturen voor garantie !

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 20 jul 2006 23:19

Heb kabel gecontroleerd en gesmeerd.
Klachten daarmee niet verholpen.
Lijkt mij inderdaad ook verstandiger de shifter op te sturen, heb Shimano gebeld en er schijnt twee jaar garantie op te zitten.

Plaats reactie