Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Snelheid bij intervaltraining

marky
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 07 sep 2004 12:29

marky 26 jul 2006 00:44

Mensen,
Ben de laatste tijd wat met intervaltrainingsvormpjes aan het experimenteren. Is het belangrijk om op je snelheid te letten tijdens de oefeningen (doe ik namelijk onbewust wel)?. Waar zou ik verder op kunnen letten?
Ik heb op m'n fiets slechts een eenvoudige snelheidsmeter, geen ander fancy apparatuur (ook niet van plan aan te schaffen in principe).
koelie joelie!

gvanloo
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 mei 2004 18:32

gvanloo 26 jul 2006 01:01

Quote: Origineel geplaatst door Marky op 25 Juli 2006
Mensen,Ben de laatste tijd wat met intervaltrainingsvormpjes aan het experimenteren. Is het belangrijk om op je snelheid te letten tijdens de oefeningen (doe ik namelijk onbewust wel)?. Waar zou ik verder op kunnen letten?Ik heb op m'n fiets slechts een eenvoudige snelheidsmeter, geen ander fancy apparatuur (ook niet van plan aan te schaffen in principe).

Snelheid is van ondergeschikt belang. Het gaat om je hartslag. Intervallen doe je net onder je omslagpunt. Met wind mee kun je dan bv een snelheid hebben van dik boven de 40. Met wind tegen bv maar 32/33. Zegt dus weinig. Ik denk dat intervallen met wind tegen zelf beter zijn. In ieder geval is het dan makkelijker om je hartslag omhoog te krijgen.

boere
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 feb 2006 15:53

boere 27 jul 2006 16:53

snelheid is idd van ondergeschikt belang.
zorgen dat je gedurende die bepaalde tijdsinterval goed in je zone blijft.
 

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1133
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 27 jul 2006 23:38

Intervaltraining is wel nog een zeer ruim begrip.  Het is dus niet zo dat je intervaltraing juist onder je omslagpunt moet uitvoeren zoals gvanloo beweert.  Je kan wel langere "intervallen" of "blokken" uitvoeren net onder je omslagpunt, maar meestal bedoelt men met intervaltraining korte, hevige inspanningen op maximale of submaximale intensiteit. Bij langere inspanningen die ook in een opeenvolging van rust - arbeid gedaan worden spreekt men meestal van bloktraining.
Intervaltraining is dan ook het aangewezen middel om je spurtsnelheid en je demarragesnelheid te verbeteren.
Zeker bij spurtintervallen is de intensiteit maximaal.  Dus naarmate je progressie boekt in je trainingen, moet je maximaal behaalde snelheid dus ook toenemen bij gelijke omstandigheden (zoals wind, helling van de weg...)
In die zin is je snelheid dus wel belangrijk.  Voor langere intervallen is het beter om je intensiteit aan te passen aan een bepaald percentage van je maximale hartslag, maar dan moet je  natuurlijk wel een hartslagmeter en trainingsschema gebruiken.

Plaats reactie