Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Stuur zo laag mogelijk..........

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 05 aug 2006 15:13

Net een nieuwe fiets gekocht, een Canyon F8. Prachtige lichte fiets, mooi afgemonteerd, fietst perfect, nog nooit zo'n mooi fietsje gehad. Ik heb er maar meteen een 2ehands dicht wiel bij gekocht, een merkloos Carbon wiel, van het skil-moser pro cycling team, met campa 10-speed en chorus naaf. Vreemd genoeg werkt dit systeem perfect op het shimano 10-speed systeem waarmee de Canyon F8 is afgemonteerd. Anyways op de foto zie je mijn oude witte fiets en mijn nieuwe zwarte fiets. Ik heb de witte Batavus telkens voor tijdritten gebruikt en je ziet wel dat ik mijn stuur extreem laag heb zitten om zo aerodynamisch mogelijk te fietsen. De Canyon heeft echter een andere geometrie met oplopende bovenbuis en veel langere balhoofdbuis. Nu heb ik net een Syntace Streamliner ligstuur besteld waardoor ik nog hoger kom te zitten, met andere woorden hoewel mijn nieuwe stuur wat verder naar voren zit (en dus wat gestrekter op de fiets kom te zitten) wil ik hem toch wat meer naar beneden halen.
Mijn nieuwe fiets, Canyon F8

Mijn oude fiets, Batavus Pro

Je kunt wel zien dat het stuur op mijn Batavus ongeveer 9cm lager staat, terwijl het zadel ongeveer even hoog staat.
De vraag is hoe breng ik het stuur naar beneden. Nu kwam ik ergens een foto van een Cervelo tegen, die dat met een lange omgekeerde ATB-stuurpen heeft opgelost.

Als ik dat in Photoshop probeer te visualiseren krijg ik dus zoiets

Nu zijn er nog andere alternatieven natuurlijk zoals een scharnierbare stuurpen..........

of het VRO systeem van Syntace, (met als nadeel dat er geen plaats meer is voor het ligstuur direct naast de stuurpenvitting

Dus ik denk dat ik ga voor een zo steil mogelijke atb-pen en die dan omgekeerd aanbrengen. Bestaan er lange pennen met minimaal 45graden hoeken? Heeft iemand een idee of dit de enige mogelijkheid is of zijn er wellicht nog charmantere oplossingen te bedenken? PS, de spacers heb ik uiteraard al boven de stuurpen aangebracht. BVD

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 05 aug 2006 16:15

ten eerste strakke fiets!
verder kun je door je stuurtje omhoog het hantelen (floyd lands style) je ellebogen lager dan het stuur laten uitkomen. Ik gebruik dit zelf tijdens tijdritten en het bevalt me prima.
Ook kun je je afdekkapje van je balhoofd vervangen voor een plat exemplaar en een paar spacers. hierdoor kan je stuur weer een paar cm omlaag.
tot slot lijkt me jouw zit al diep zat, en vraag me af of een nog diepere zit voordeel gaat opleveren.
 
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 05 aug 2006 18:13

Quoten: Origineel geplaatst door Hans op 05 Augustus 2006


ten eerste strakke fiets!
verder kun je door je stuurtje omhoog het hantelen (floyd lands style) je ellebogen lager dan het stuur laten uitkomen. Ik gebruik dit zelf tijdens tijdritten en het bevalt me prima.
Ook kun je je afdekkapje van je balhoofd vervangen voor een plat exemplaar en een paar spacers. hierdoor kan je stuur weer een paar cm omlaag.
tot slot lijkt me jouw zit al diep zat, en vraag me af of een nog diepere zit voordeel gaat opleveren.
 


Canyon gebruikt een FSA Orbit No. 42 balhoofdset (zie foto), nu zat ik een beetje te surfen op http://www.fullspeedahead.com/fly.aspx? ... 34&pid=184 en mijn vraag is dan ook of iets dergelijks een vervanger kan zijn. Dat zou inderdaad behoorlijk veel hoogte schelen.
Hier op de foto mijn huidige balhoofdset

Gebruikersavatar
wesley
Forum-lid
Berichten: 1450
Lid geworden op: 06 nov 2005 19:19

Gebruikersavatar wesley 05 aug 2006 18:19

Je kan die onderste spacer ook in een kleinere maat kopen. Ik had eerst ook zo'n grote, toen ik laatst over ben gestapt naar spacers van carbon kreeg ik ook een lager model (toevallig ook een FSA) en die kon ik toen ook zonder problemen gebruiken.

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 05 aug 2006 18:24

Quoten: Origineel geplaatst door Wesley op 05 Augustus 2006

Je kan die onderste spacer ook in een kleinere maat kopen. Ik had eerst ook zo'n grote, toen ik laatst over ben gestapt naar spacers van carbon kreeg ik ook een lager model (toevallig ook een FSA) en die kon ik toen ook zonder problemen gebruiken.

Moet je dan een compleet nieuw balhoofdstel bestellen of is het gewoon een kwestie van een nieuwe onderste spacer......

Gebruikersavatar
wesley
Forum-lid
Berichten: 1450
Lid geworden op: 06 nov 2005 19:19

Gebruikersavatar wesley 05 aug 2006 18:26

Quote: Origineel geplaatst door Auke op 05 Augustus 2006
Moet je dan een compleet nieuw balhoofdstel bestellen of is het gewoon een kwestie van een nieuwe onderste spacer......

Het is gewoon een kwestie van een nieuwe onderste spacer (deze komt bij TS-Biker vandaan).

De spacer die ik nu heb is 0,7 cm hoog.

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 05 aug 2006 18:28

Quoten: Origineel geplaatst door Wesley op 05 Augustus 2006


Quote: Origineel geplaatst door Auke op 05 Augustus 2006

Moet je dan een compleet nieuw balhoofdstel bestellen of is het gewoon een kwestie van een nieuwe onderste spacer......

Het is gewoon een kwestie van een nieuwe onderste spacer (deze komt bij TS-Biker vandaan).De spacer die ik nu heb is 0,7 cm hoog.

Ik zal meteen een nieuwe spacer bestellen, thanks a bunch! Plus natuurlijk een aantal spacers voor boven de stuurpen, anders moet ik gaan zagen..... en dat met twee linkerhanden, dacht het niet

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 05 aug 2006 20:56

Heb overigens net een "adjustable stem" van BBB gekocht en die op de fiets geplaatst. Scheelt meteen al 5cm in hoogte en de fiets lijkt opeens nog stoerder, vreemd genoeg. Dat komt door de oplopende bovenbuis en de dan neergaande stuurpen. Zal wel even foto's maken zodra ook mijn ligstuur binnen is, heb nl. een Syntace C2 clip-on besteld........ en dat schijnen toch wel de meest comfortabele ligstuurtjes te zijn, van die hangplekken waarbij je in slaap valt

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 06 aug 2006 02:20

By the way, hoe kom ik erachter wat voor maat balhoofd ik heb? Er schijnt een maat 1" en 1-1/8" voor te komen.

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 06 aug 2006 02:26

Jij hebt ongetwijfeld 1 1/8", zoals praktisch alle moderne frames.

baron062
Forum-lid
Berichten: 1125
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 06 aug 2006 02:38

Let wel even op bij MTB pennen.
 
Deze hebben een inwendige maat van 25.4, hier past geen racebocht in, tenzij je zuiver kan vijlen.
 
Als je een oversized uitvoering heb, dus 31.8 is dit allemaal geen probleem, maar ik verwacht dat je die nog niet vindt in 45º omhoog.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 11 okt 2006 18:42

Quote: Zal wel even foto's maken zodra ook mijn ligstuur binnen is, heb nl. een Syntace C2 clip-on besteld........ en dat schijnen toch wel de meest comfortabele ligstuurtjes te zijn, van die hangplekken waarbij je in slaap valt
Hoe bevalt je Syntace C2? Ik zit eraan te denken er ook zo een aan te schaffen. Is het opzetstuur op je oude fiets (startpost) toevallig een Profile Jammer GT? Zo nee, welke dan? Zo ja, vind je de Syntace de meerprijs (~ x2) waard?

Plaats reactie