Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Tomtom voor op de fiets?

6:13freak
Forum-lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 12 okt 2005 23:04

6:13freak 16 aug 2006 17:06

Bestaat er een Tomtom-achtig apparaat dat ook voor de fiets geschikt is? Wij zijn hier na de laatste echtelijke ruzie in de vakantie (mijn vrouw leest kaart) wel aan toe. Het mooiste is natuurlijk een fietscomputertje die je ook in de auto kan gebruiken met een dergelijke functie , maar ik heb geen idee of bv. de Garmin Edge ook als een gewoon navigatiesysteem in de auto kan worden gebruikt. Kan het op de sit ook niet vinden.
 

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 16 aug 2006 17:16

De Garmin Edge is niet geschikt voor navigatie in de auto (en eigenlijk ook niet voor op de fiets; de Edge is ontworpen om de door jou gereden routes vast te leggen zodat je ze later kunt narijden of op de pc kunt bezien op een later tijdstip).
 
Modellen die je wel van navigatie software kunt voorzien zijn groter (zoals de Garmin Etrex Legend of 60csx) en duurder. Niet alleen de apparaten zijn duur, ook de software (zowel de navigatiesoftware als de topokaarten) zijn duur.
Waarschijnlijk is het heel wat voordeliger om een goedkoop navigatie apparaat voor de auto aan te schaffen (bijv TomTom1 oid; tegnwoordig vaak gratis bij een nieuw gsm abonnement) en een losse gps op de fiets.
En een bosje bloemen op zijn tijd......lost niet je navigatieprobleem op, wellicht wel je navigatorprobleem.
 
 
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

6:13freak
Forum-lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 12 okt 2005 23:04

6:13freak 16 aug 2006 17:23

Waarschijnlijk is het heel wat voordeliger om een goedkoop navigatie apparaat voor de auto aan te schaffen (bijv TomTom1 oid; tegnwoordig vaak gratis bij een nieuw gsm abonnement) en een losse gps op de fiets.
En een bosje bloemen op zijn tijd......lost niet je navigatieprobleem op, wellicht wel je navigatorprobleem.
 
 


Jammer, een multifunctioneel apparaat lijkt me handig en is ook thuis wat makkelijker te verkopen. Met de navigator is het gelukkig weer goedgekomen. We zijn inmiddels wel wat gewend. Maar eh.. bloemen? Wat zijn dat? 

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 16 aug 2006 19:28

De tom tom rider is gemaakt voor Motorrijders en waterbestendig, hier mee kun tijdens het fietsen dynamisch je route plannen met spraakbegeleiding.
Daarnaast is bij bijna alle standaard garmin en magelan toestellen ook route planning  mogelijk, maar dat is niet zo flitsend gebruikersvriendelijk als bij een tomtom. Dit gaat dan door het downloaden van een stukje kaart waar je een route op kunt plannen. Soms kan dat alleen voorbereid worden op de PC soms kan dat op het toestel zelf. Je hebt deze apparaten vanaf ongeveer 150 Euro. Deze toestellen navigeren op straatniveau en zijn dus bekend met afslagen, bruggen e.d.  Ook leuk is dat je op deze toestellen topografische kaarten kunt laden zodat je hoogte, bossen meertjes en waterlopen kunt terug vinden. Let op: kaart materiaal moet je er meestal bijkopen.
Met de Edge en sommige Forerunner toestellen kun je navigeren door courses te uploaden. Hier wordt alleen genavigeert op GPS locatie, het systeem kent dan geen straten en geeft alleen aan welke richting je uit gaat. Het systeem zou je dan door het water kunnen sturen als je een fout hebt gemaakt in de planning. Je kunt dus wel op je pc een route plannen met straten maar dat moet je met wat hulp programmas op het apparaat downloaden.
 
Afbeelding

ronengels
Forum-lid
Berichten: 389
Lid geworden op: 21 jul 2005 12:41

ronengels 19 aug 2006 17:54

Quoten: Origineel geplaatst door 6:13 Freak op 16 Augustus 2006


Bestaat er een Tomtom-achtig apparaat dat ook voor de fiets geschikt is? Wij zijn hier na de laatste echtelijke ruzie in de vakantie (mijn vrouw leest kaart) wel aan toe. Het mooiste is natuurlijk een fietscomputertje die je ook in de auto kan gebruiken met een dergelijke functie , maar ik heb geen idee of bv. de Garmin Edge ook als een gewoon navigatiesysteem in de auto kan worden gebruikt. Kan het op de sit ook niet vinden.
 


Ik gebruik de Garmin Etrex Vista CX op de fiets én in de auto. Zolang dit ding maar rechtstreeks de hemel kan 'zien' werkt dit perfect. Op de fiets gebruik ik een speciaal klemmetje waar de Vista in geklikt kan worden, en voor in de auto heb ik een 'beanbag' (niet slippend, zwaar ding dat je op het dashboard legt) waar je hem in kan klikken, zodat ik hem in al mijn autos kan gebruiken. Ook kun je er een mooi armpje voor krijgen dat je vastlijmt op het dashboard.Op de Vista kun je instellen of je fiets of auto bent (of voetganger etc.), en automatisch routes laten bepalen en volgen. Ook adressen zoeken kan dit ding. Werkt allemaal prima.Belangrijkste nadeel is dat het apparaat recht omhoog moet kunnen kijken, en dus moet het onder je voorruit passen, en mag deze ruit geen metalen laag hebben.
 
Harde wind is meestal tegen.

bassie10
Forum-lid
Berichten: 271
Lid geworden op: 10 jun 2005 18:03

bassie10 20 aug 2006 18:45

Juist, Garmin Etrex vista en gpsmap60 zijn zeer geschikt
als alround modellen. De vista is de goedkoopste van
de twee, en de gpsmap60 de alroundste. Wel C (colour) nemen
anders zijn de topografische kaarten niet te volgen.
Ik gebruik de gpsmap60csx op de ATB, racefiets en in de
auto. Is inderdaad wel prijzig.
diessens fietserke

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 21 aug 2006 15:24

ik gebruik geregeld mijn pocket pc (HP2210), met een oortje in verteld hij me steeds de juiste weg, ik gebruik hem natuurlijk ook visueel in mijn wagen !

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 21 aug 2006 16:14

Ik hem een TOmTOm mobile 5, gekregen bij mijn tel abbo.
Werkt perfect, heeft een heel sterk ontvangst en kan ook voor fietsroutesgebuikt worden.
IK heb het tot nu toe alleen in de auto gebruikt en dat werkt perfect. Visueel en ook via het oortje.
Dus in prinicpe kan alles in het achterzakje, oortje(s) in en voila, rijden maar.

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 21 aug 2006 18:05

heb zelf de garmin quest2, deze voldoet prima voor fietsen (racefiets & ATB), immers :
interne accu van 20 uur max., waterdicht, schokbestendig, klein , heel europa erop, ook geschikt voor navigatie buiten de straten voor auto's (zoals bep. fietspaden waarlangs geen autoweg loopt etc), routekaart-materiaal (mapsource) voor op de pc oa om zelf routes te maken en in de gps te zetten (dit kan ook met gedownloade routes), tracklog (zodat je achteraf kan zien en downloaden naar de pc waar je geweest bent). Geluid kan je via een oortje binnenkrijgen, maar dit vind ik niet zo handig, nu piept hij bij afslagen etc en dat vind ik voldoende voor op de fiets.
Deze is wel wat traag in vergelijking met andere garmins, maar met fietsen merk je dit niet, wel met snel motorrijden in drukke stadscentra. ook zit er geen sirfIII chip in , dus de gps-ontvangst is bij andere toestellen beter, maar vooralsnog voldoende.
Daarnaast te gebruiken in de auto of met wandelen en met wat montagemateriaal ook op de motor.
Maar de quest(1) kan ook, heeft alleen minder intern kaartgeheugen, en is wel sneller in rekenen etc en ook nog eens goedkoper.

sirbas
Forum-lid
Berichten: 452
Lid geworden op: 11 jun 2007 15:21

sirbas 26 feb 2008 11:16

TS-Biker schreef:ik gebruik geregeld mijn pocket pc (HP2210), met een oortje in verteld hij me steeds de juiste weg, ik gebruik hem natuurlijk ook visueel in mijn wagen !


I second that! Gebruik een iPAQ 514 Smartphone met TomTom 5.20 en een losse GPS ontvanger, formaat luciferdoosje. Werkt prima op de fiets of in de auto!
Er bestaat ok prima freeware (gpsVP) die je off-line kunt laden met kaartmateriaal van Google maps of satellite als een gratis kaart-bron. Hier kun je echter niet mee navigeren als TomTom.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 26 feb 2008 11:32

Gebruik mijn BlackBerry
What makes the boat go faster?

Plaats reactie