Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

polsbreuk

ibie
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 01 aug 2006 22:32

ibie 13 sep 2006 20:14

Tijden een downhill in de bergen heb ik een gecompliceerde polsbreuk opgelopen. Over 2 weken gaat het gips eraf.
Kan ik gelijk weer fietsen of moet ik eerst zeer rustig aandoen? Hebben meer mesne ervaring met een val waarbij de pols gebroken is geweest? Is toch wel veelvoorkomend lijkt me omdat een val door de handen wordt gebroken.
Pinarello FP3 Blue, Ultegra, Mavic Ksyrium
Ridley Scandium, Ultegra, Easton Vista
Cube LTD SL

bigm
Forum-lid
Berichten: 2707
Lid geworden op: 28 okt 2005 00:17

bigm 14 sep 2006 02:24

door het gips zullen je spieren in omvang afnemen ,slapper worden dus ik zou eerst maar eens die spieren weer tot normale proporties zien te krijgen voordat je weer als een gek tekeer gaat op je fiets

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 14 sep 2006 03:35

Quoten: Origineel geplaatst door BigM op 14 September 2006

door het gips zullen je spieren in omvang afnemen ,slapper worden dus ik zou eerst maar eens die spieren weer tot normale proporties zien te krijgen voordat je weer als een gek tekeer gaat op je fiets


BigM: Spieren van of in je pols? pezen zul je bedoelen. Een pees zit vast aan een spier, en kun je nog steeds gebruiken, daar spieren in je arm (en hand) zitten. En fietsen doe je met je benen niet met je handen en/of pols. Hoewel, je polsen daarentegen belast je tijdens het fietsen (zeer) intensief - er komen veel krachten op te staan tijdens het fietsen. En dan hebben we het niet eens over een valpartij.
Een pols is inderdaad vrij lastig met wat betreft herstel na breuk. Al die vervelende beentjes.... Ik zeg uitdrukkelijk vervelend. T.g.v. een auto-ongeluk vroeger, ondervind ik thans regelmatig hinder van laten we zeggen 'pijnlijke' polsen. Ik heb ze overigens nooit gebroken gehad, mijn armen wel. Er komen bij een botsing zoveel krachten vrij... Ik merk de pijn vooral als ik aan het pianospelen bent, je polsen gebruik je dan intensief. Bovendien lopen de pezen van en naar je hand (waar ook spieren aanwezig zijn) door naar je pols. Hoe dit allemaal werkt weet ik niet precies. Ik meende dat er in je arm 20 of 21 spieren zitten, die onafhankelijk van elkaar kunnen functioneren. Ik ben geen anatoom ofzo, op dat terrein ben ik helemaal niet thuis, maar ik weet wel dat het erg ingewikkeld in elkaar zit. Al die vele bewegingen die je met je pols alleen al kunt maken, is toch eigenlijk wel een knap stukje 'natuurlijk' techniek, niet.
Ibie: Dat is erg vervelend voor je, zo 'n polsbreuk. Ik zou inderdaad na voldoende herstel en rust, het rustig aan doen op de racer. Belast je polsen niet teveel. Maar goed dat zal je arts ook wel mededelen, en die weet het echt wel beter als mij: Vraag hem of haar om advies, zou ik zeggen.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Beterschap!

bigm
Forum-lid
Berichten: 2707
Lid geworden op: 28 okt 2005 00:17

bigm 14 sep 2006 12:40

Quoten: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 14 September 2006


Quoten: Origineel geplaatst door BigM op 14 September 2006

door het gips zullen je spieren in omvang afnemen ,slapper worden dus ik zou eerst maar eens die spieren weer tot normale proporties zien te krijgen voordat je weer als een gek tekeer gaat op je fiets


BigM: Spieren van of in je pols? pezen zul je bedoelen. Een pees zit vast aan een spier, en kun je nog steeds gebruiken, daar spieren in je arm (en hand) zitten. En fietsen doe je met je benen niet met je handen en/of pols. Hoewel, je polsen daarentegen belast je tijdens het fietsen (zeer) intensief - er komen veel krachten op te staan tijdens het fietsen. En dan hebben we het niet eens over een valpartij.
Een pols is inderdaad vrij lastig met wat betreft herstel na breuk. Al die vervelende beentjes.... Ik zeg uitdrukkelijk vervelend. T.g.v. een auto-ongeluk vroeger, ondervind ik thans regelmatig hinder van laten we zeggen 'pijnlijke' polsen. Ik heb ze overigens nooit gebroken gehad, mijn armen wel. Er komen bij een botsing zoveel krachten vrij... Ik merk de pijn vooral als ik aan het pianospelen bent, je polsen gebruik je dan intensief. Bovendien lopen de pezen van en naar je hand (waar ook spieren aanwezig zijn) door naar je pols. Hoe dit allemaal werkt weet ik niet precies. Ik meende dat er in je arm 20 of 21 spieren zitten, die onafhankelijk van elkaar kunnen functioneren. Ik ben geen anatoom ofzo, op dat terrein ben ik helemaal niet thuis, maar ik weet wel dat het erg ingewikkeld in elkaar zit. Al die vele bewegingen die je met je pols alleen al kunt maken, is toch eigenlijk wel een knap stukje 'natuurlijk' techniek, niet.
Ibie: Dat is erg vervelend voor je, zo 'n polsbreuk. Ik zou inderdaad na voldoende herstel en rust, het rustig aan doen op de racer. Belast je polsen niet teveel. Maar goed dat zal je arts ook wel mededelen, en die weet het echt wel beter als mij: Vraag hem of haar om advies, zou ik zeggen.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Beterschap!

wat jij zegt zeg ik in 3 zinnen  maar je hebt gelijk het zijn pezen het feit blijft dat ze slapper worden

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 14 sep 2006 14:12


wat jij zegt zeg ik in 3 zinnen  maar je hebt gelijk het zijn pezen het feit blijft dat ze slapper worden


Korte berichten? Ik leg tenminste iets degelijk uit. Of een pees slapper wordt, weet ik niet precies; maar je kunt wel eens gelijk hebben. 

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 14 sep 2006 14:16

Door inactiviteit degenereren spieren.
Dus als je een maand je pols immobiliseert met gips gebruik je de spieren die de hand bewegen (zitten in je onderarm) niet en worden die spieren dunner.
Ik geloof dat het wel gebruikelijk is dat je na het verwijderen van het gips nog naar een fysiotherapeut wordt verwezen. (en anders ga je zelf naar de fysio natuurlijk)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

ibie
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 01 aug 2006 22:32

ibie 27 sep 2006 19:58

Morgen gaat het Gips na 4 weken eraf. Ben benieuwd hoe snel ik weer op de racefiets kan zitten. Pezen en weke delen zullen naar verwachting nog 4-6 weken nodig hebben om te herstellen.
Van 23-27 oktober ben ik in de ardennen, hopelijk om nog enkele fietstochten op de racefiets te maken.
Pinarello FP3 Blue, Ultegra, Mavic Ksyrium
Ridley Scandium, Ultegra, Easton Vista
Cube LTD SL

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 27 sep 2006 20:43

Ik heb rond mijn tiende, elfde mijn pols gebroken tijdens gymnastiek. Ook toen kreeg ik 4 tot 6 weken, meen ik mij te herinneren. Qua spierkracht komt alles terug. Maar pas op: Ga naar die fysiotherapeut en doe de oefeningen elke dag... Bij mij kan de pols die gebroken is geweest minder ver bewegen dan de andere. Door flink te oefenen moet de boel weer als vanouds worden, maar dat is voornamelijk je eigen verantwoordelijkheid. Ik heb er trouwens niet echt last van. Maar ik merk wel dat ik veel sneller tegen de grenzen van het bewegen aan zit.

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 27 sep 2006 20:47

Mijn ervaring met gips: Als je je best doet als het gips eraf is dan heb je weer een acceptabel niveau na een periode die ongeveer net zolang duurt als het gips er om heeft gezeten. 4 weken gips->4weken herstel dus.
Verder afhankelijk van je houding op de fiets, als je veel druk op je polsen hebt kan je het nog wel een paar weken zo niet maanden langer voelen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 sep 2006 20:55

Ik heb m'n duim gebroken in de laatste week van mei. Gewoon zo'n lullig hoekje van het bot eraf, omdat ze pas na een week tot de conclusie kwamen dat het gebroken was geen gips gehad. Na 4 weken kon ik m'n duim weer een klein stukje bewegen zoals m'n arts had verwacht. Maar nu zoveel maanden later merk ik dat m'n linker duim toch duidelijk minder is dan m'n rechterduim die nooit gebroken is geweest. Ik kan hem nog steeds een stukje minder ver buigen en ik mis een gedeelte van de kracht.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ibie
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 01 aug 2006 22:32

ibie 30 sep 2006 20:22

Gips is eraf. Breuk is volledig hersteld, echter alle pezen, weke delen en kapsel is nog zwaar beschadigd. Ben rond mijn pols nog blauw/groen. Arts raadde me af om te fietsen en zeker niet in Belgie !!! Vanwege het slechte asfalt en/of kasseien.
Toch even met mijn zoontje op de MTB geweest, beetje meer op lmijn linker hand steunen. Ging redelijk. Hopelijk over twee weken kan ik weer 'echt' fietsen, dan komt mijn nieuwe Ridley racefiets.......
 
 
Pinarello FP3 Blue, Ultegra, Mavic Ksyrium
Ridley Scandium, Ultegra, Easton Vista
Cube LTD SL

pantani
Forum-lid
Berichten: 1255
Lid geworden op: 07 jan 2006 15:10

pantani 30 sep 2006 21:49

En anders wil hem voor een 'prikje' kopen!
Veel sterkte en tot ooit op de weg mss eens?
il magnifico

Plaats reactie