Jaren op een CAAD12 105 met een setje Zonda's gereden. Fantastische fiets. Wel altijd last gehad van krakend bb, de laatste jaren steeds meer helaas. Dat gaf het zetje om toch maar eens een nieuwe fiets te kopen en dan de stap naar carbon en schijfremmen te maken.
Online veel goede reviews (Duitsland + UK, in NL hoor je er vreemd genoeg minder over) over de X-lite gelezen. Afgelopen zaterdag op de bestelknop gedrukt en woensdag was hij al in huis. Het is de X-lite 04 in framemaat 59 met mechanische 105 groep. Ik wilde vooral geen zwarte fiets dus heb maar voor het andere uiterste gekozen
Nu hopen op een paar droge uurtjes binnenkort voor een eerste ritje, maar dat wordt nog een uitdaging geloof ik..
Rose (voorheen Red Bull)
-
- Forum-lid
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 27 nov 2016 08:19
Mooie fiets, lekker kleurtje. Vandaag en morgen is het droog.
Morgen code geel vanwege felle onweersbuien en hagelDaniel1973 schreef: ↑28 okt 2023 17:22 Mooie fiets, lekker kleurtje. Vandaag en morgen is het droog.
Mja past dan wel weer bij de fiets.
Even een vraagje. Ik heb een Rose Backroad afgemonteerd met een 1x GRX810. Nu wil ik op deze fiets de nieuwe 105 DI2 groep monteren. Is dit mogelijk?
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)
De backroad wordt met 2x geleverd, en ook met electronische schakeling. Dus het frame zal geschikt zijn.
Volgens mij staat bij een GRX groep de voorderailleur iets naar buiten. Hierdoor kan er een grotere maximale band breedte gehaald worden. De 105 derailleur zou dat voordeel niet hebben.
Tot zover de theorie. Of het in de praktijk ook dit nadeel heeft zul je moeten ervaren. Ik lees dat hij bij GRX een max. band breedte heeft van 47 mm. Als jij met 40 mm rijdt zal het zeker geen probleem zijn.
In het ergste geval moet je de voorderailleur vervangen door een GRX vesie. En hebben wij weer wat geleerd
Volgens mij staat bij een GRX groep de voorderailleur iets naar buiten. Hierdoor kan er een grotere maximale band breedte gehaald worden. De 105 derailleur zou dat voordeel niet hebben.
Tot zover de theorie. Of het in de praktijk ook dit nadeel heeft zul je moeten ervaren. Ik lees dat hij bij GRX een max. band breedte heeft van 47 mm. Als jij met 40 mm rijdt zal het zeker geen probleem zijn.
In het ergste geval moet je de voorderailleur vervangen door een GRX vesie. En hebben wij weer wat geleerd
Bedankt Hanze, ik ging er ook vanuit dat het niet al teveel problemen moest opleveren. Maar was bang dat ik wat over het hoofd zag. Ga binnenkort eens langs m'n fietsenmaker (die zal de boel moeten installeren) en kijken wat hij ervan zegt.
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)
Welke band je uiteindelijk rijdt maakt dan niet zoveel meer uit. De GRX voorderailleur staat inderdaad verder naar buiten en daar verander je niets aan, evenals het GRX crankstel. Je zou het uit moeten proberen maar in het slechtste geval moet je of het crankstel wisselen naar race of de voorderailleur naar gravel. Als alternatief kun je de fiets ook opbouwen met GRX Di2, maar die is op dit moment alleen in 11s en bedraad beschikbaar. Of even wachten. Je zult sowieso even goed moeten letten op de ombouw van 11s naar 12s, omdat je dan meer moet vervangen.Hanz Bé schreef: ↑27 nov 2023 13:52Volgens mij staat bij een GRX groep de voorderailleur iets naar buiten. Hierdoor kan er een grotere maximale band breedte gehaald worden. De 105 derailleur zou dat voordeel niet hebben.
Tot zover de theorie. Of het in de praktijk ook dit nadeel heeft zul je moeten ervaren. Ik lees dat hij bij GRX een max. band breedte heeft van 47 mm. Als jij met 40 mm rijdt zal het zeker geen probleem zijn.
Het idee is om de groep in z'n geheel te vervangen. Ik neem aan dat de voorderailleur en crank combinatie dan geen probleem moet zijn. Misschien alleen de band breedte
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)
om de reden van de breedte van de band heb ik destijds bij de ombouw van mijn gravel bike voor een sram force wide groep gekozen. Ander voordeel van de sram groep is dat de achterderailleur de orbit clutch heeft, waardoor de ketting nagenoeg niet rammelt. wanneer je shimano prefereert zou ik voor grx gaan ipv 105
De bedoeling is om de fiets te gebruiken voor een 3 maanden durende bikepacking trip door Europa. Ik wil met 40mm banden rijden om zo af en toe ook wat gravel (maar niets heftigs) mee te pakken. Na afloop van de trip wil ik de originele GRX groep weer terug zetten en de 105 groep om mijn woon/werk/tacx fiets zetten. Gaat het niet passen/of teveel problemen opleveren dan monteer ik gewoon een GRX voorderailleur icm GRX crank en shifter en gebruik ik dat als m'n setup
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)