Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

geirriteerde pezen heup

trees
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 apr 2006 22:44

trees 15 okt 2006 15:07

Ik ben sinds twee jaar fanatiek mountainbikester. Sinds eind april heb ik na een hele dag staan (fietsreparatiecursus... ;-) last gekregen van mijn heupen (op de fiets nooit last gehad). Eerst stekende pijn, later zeurende pijn. Volgens manueel therapeut zijn de peesbanden die aan de zijkant van je bovenbeen lopen, geirriteerd. Een arts bij het SMA in Enschede kwam tot dezelfde conclusie.
Zolang ik niets belast, gaat het goed. Zodra ik maar een klein beetje kracht zet, komt de pijn weer terug. Het is geen zware pijn, maar als ik door zou zetten gaat het totaal de verkeerde kant op. Ik doe nu dagelijks oefeningen om de banden op te rekken en twee keer per dag krachtoefeningen om alles erom heen zo sterk mogelijk te maken, zodat die spieren veel kunnen opvangen. Ik fiets regelmatig om het lijf toch een beetje soepel te houden, zij het zonder kracht, alleen op souplesse, in bejaardentempo, ben niet eens moe als ik thuis kom. Het moeilijkste is nog om me in te houden. Zeker als je weinig last hebt, denk je je benen wel weer een beetje kan laten werken, maar dan word je de volgende dag weer met je neus op de feiten gedrukt. Ik weet nu dat als ik geen pijn heb, dat niet betekent dat het over is, alleen maar dat ik een tijdje niets belast heb.
Ik heb op internet maar vrij weinig hierover gevonden. Wel dat mensen klachten hadden, maar nooit hoe het afgelopen is, of ze er weer goed bovenop gekomen zijn en weer kunnen fietsen. Zijn hier nog mensen met deze klachten en zijn er goede tips om het herstel te versnellen?
Alvast bedankt voor de reacties.
Trees
(ik wil weer veldtoertochten rijden!)

ricc
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 sep 2006 19:13

ricc 25 okt 2006 15:31

Dit seizoen ben ik voor het eerst begonnen met MTBen. Samen met nog een fanatiekeling, dus het gaat vrij hard. Vanaf het begin heb ik last in schouders. Dit lijkt mij gewoon wennen aan het opvangen van schokken. Gisteren kreeg ik voor het eerst last aan een pees/spier, voorkant bovenbeen naar aanhechting heup. Na wat speurwerk, waarschijnlijk een ontstoken pees. Achteraf denk ik, kan de oorzaak liggen in het feit dat ik geen warming up doe. Wij gaan er namelijk altijd volle bak in, en dat 50 km. Wel is leuk dat niemand ons heeft ingehaald (op een enkeling na). Minder leuk is, dat als ik mijn been naar achter beweeg en die spier dus langer maak, er een snijdende pijn ontstaat. Dus ook bij het lopen. Fietsen (spier korter maken) gaat wel pijnloos. Ik zal maar proberen met ontstekingsremmers. Ik laat het nog weten of het wat oplost.
Weet iemand of er een speciale warming up methode voor mtbers bestaat? Ik zou niet weten hoe en hoelang ik een warming up moet uitvoeren. En Trees, beterschap.
 
 
I only use my brain to keep my ears apart

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38298
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 okt 2006 16:18

Quote: Origineel geplaatst door Ricc op 25 Oktober 2006
Weet iemand of er een speciale warming up methode voor mtbers bestaat? Ik zou niet weten hoe en hoelang ik een warming up moet uitvoeren. En Trees, beterschap.


Heel simpel; rustig starten!!!!!!!!!!
Less is bore

ricc
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 sep 2006 19:13

ricc 25 okt 2006 16:53

Eh ja... maar hoe lang moet ik dat volhouden op een kleine twee uurtjes?
I only use my brain to keep my ears apart

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38298
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 okt 2006 17:27

Je bent denk ik te snel te fanatiek begonnen (hier spreekt de ervaring ;-) ). Dat kunnen je pezen niet aan. Opbouwen is de sleutel. Rustig warm rijden is denk ik in jouw geval toch al snel een half uurtje.
Less is bore

ricc
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 sep 2006 19:13

ricc 25 okt 2006 18:29

OK, bedankt voor de tip. Trouwens, 'diclofenac' is wat ik nu merk een wondermiddel!
I only use my brain to keep my ears apart

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38298
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 okt 2006 19:01

Ontstekingsremmers zijn in mijn ogen slechts lapmiddelen. Die nemen de symptomen weg maar niet de oorzaak. Pas dus op dat je jezelf niet in de vernieling trapt.
Less is bore

ricc
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 sep 2006 19:13

ricc 25 okt 2006 21:00

Helemaal met je eens. Het is ook niet de bedoeling hier een gewoonte van te maken. Ik ben toch al anti-tablet. Maar ik heb nu een waarschuwing. Eigenlijk mijn eerste blessure. Bij gewoon racefietsen (wat ik nu 2 jaar doe), heb ik deze klachten nooit gehad. En t'is niet dat het dan rustig aan gaat. Toch een groot verschil in sport.
I only use my brain to keep my ears apart

rombaft
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 14 jun 2006 21:10

rombaft 26 okt 2006 02:04

zelf heb ik ook heel regelmatig last van peesontsteking op men heup, dit ten gevolge van enkele zware breuken enkele jaren geleden.
Ik neem af en toe ontstekingsremmers, omdat er in mijn geval gewoon niets aan te doen is.
waar je wel moet rekening mee houden is hetvolgende, als je een peesontsteking hebt, dan moet je best even rust nemen, echter als je geen pijn meer voelt betekend dit niet dat de ontsteking weg is !! moet je beter nog een extra twee dagen inlassen.
Rustig opwarmen !
en eens kijken of je beide benen evenlang zijn, als er redelijk wat verschil op zit (0.5cm en meer) ben je best een plaatje tussen schoen en schoenplaatje te laten steken ter compensatie, dit kan een hele hoop schelen .

ricc
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 sep 2006 19:13

ricc 26 okt 2006 09:26

Een schoenplaatje bij Look is geen probleem, maar hoe los je dit op met een SPD pedaal?
I only use my brain to keep my ears apart

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38298
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 okt 2006 20:02

Metalen of kunststof plaatje ertussen. Bij de ijzerhandel bijpassende boutjes halen (iets langer dan normaal dus) en klaar. Een maatje van mij heeft dat ook. Klikt wat lastiger in, maar verder prima.
Less is bore

tonv
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2006 10:54

tonv 23 nov 2006 10:41

Hallo Trees,
Ik herken je klachten onmiddellijk, geirriteerde, overbelaste pezen.
Bij jou je heup, bij mij m'n rechter knie, waar alle pezen die aanhechten in de knieholte overbelast zijn. Een drama. Vanaf maart 2006, in de overgang van moutainbiken naar de weg wordt ik er al door geplaagd. Nu, vele therapieen en 2 sportartsen later ben ik nog steeds niets opgeschoten. Helemaal niets doen is geen optie volgens de deskundigen, rustig in je koffiemolenverzetje blijven fietsen (fiets al helemaal opnieuw afgesteld met kortere cranks en andere schoenen) en niet te gek doen, maar als een boswandeling van een uurtje al opnieuw klachten geeft is het iets om moedeloos van te worden. De bekende sportarts Goof Schep uit Veldhoven vergelijkt het met een chronische achillespeesblessure en ziet in excentrische rekoefeningen de oplossing. Daar ben ik nu dan ook  3x daags mee bezig, maar ik merk na 2 weken nog niets.               
Ik hoop je met deze reactie niet te ontmoedigen, maar houd er rekening mee dat dit soort blessures zeer hardnekkig zijn en er niemand is die een juiste diagnose/oplossing heeft, maar misschien onderschat ik de lezers van Fiets. Succes met je herstel.
TonV

Plaats reactie