Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

compact crankstel campa 2007

enrique1
Forum-lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 15 okt 2006 22:16

enrique1 15 okt 2006 23:55

  Hallo,
Ik wil op mijn fiets een compact crankstel campagnolo plaatsen  voor in de bergen maar nu  wou ik weten of het mogelijk is voor bij een compact een 53-39 te plaatsen .Mijn Fm beweert van wel???
Of mischien een ander type,merk???
Alvast bedankt voor de reactie
 
 

jeek
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 12 aug 2005 12:33

jeek 16 okt 2006 00:27

Is mogelijk, ik weet zo niet of campa een 110-39 heeft anders TA of andere aanbieders wel
Experiment with your bike to get the best biking experience!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 okt 2006 01:28

Nee dat is niet mogelijk als het een Campa crankstel is. Bij alle andere merken is het wel mogelijk. Bij campa zal je het volledige crankstel moeten wisselen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

hansp
Forum-lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 08 dec 2005 09:36

hansp 16 okt 2006 13:31

Quote:
Nee dat is niet mogelijk als het een Campa crankstel is. Bij alle andere merken is het wel mogelijk. Bij campa zal je het volledige crankstel moeten wisselen.


Weet je zeker dat deze informatie nog steeds juist is? Het Veloce 2006 CT cranckstel is al compatibel met de andere leveranciers (zie Fiets). Het zou mij niets verbazen als dat inmiddels voor andere groepen (Centaur 2007) ook geldt, maar ik kan daar nergens expliciete info over vinden, zelfs niet in de exploded views op de Campa site. Mijn lokale FM wist het ook niet.

In elk geval heeft TA binnenbladen van 38-42 tanden voor de 110 mm steek, en 50, 52 en 53-tands buitenbladen (zie bijv Salden). Het is nog wel de vraag of dat geen probleem geeft met de liggende buizen van de achtervork.

Ik zou het zelf ook handig vinden om in Nederland 50-39 te rijden. Vrijdag ga ik naar Bike Motion. Ik zal proberen om hier meer informatie over te krijgen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 okt 2006 14:21

Waarom zou een 53 problemen geven met de achtervork? Je kan op een gewoon 130 mm BCD crankstel toch ook gewoon met een 53 rijden?
Ik kan me niet voorstellen dat Campa in een keer van hun afwijkende maat afstapt. Als dat zo was geweest had Casran het wel laten weten. Campa compact is ook gewoon 110 mm BCD met als uitzondering dat 1 boutje net wat anders zit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

hansp
Forum-lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 08 dec 2005 09:36

hansp 16 okt 2006 14:37

Quote:
Waarom zou een 53 problemen geven met de achtervork? Je kan op een gewoon 130 mm BCD crankstel toch ook gewoon met een 53 rijden?


Niet het buitenblad, maar een 39 binnenblad ipv de gangbare 34 of 36 zou problemen kunnen geven (volgens mijn FM).
Quote:
Ik kan me niet voorstellen dat Campa in een keer van hun afwijkende maat afstapt. Als dat zo was geweest had Casran het wel laten weten. Campa compact is ook gewoon 110 mm BCD met als uitzondering dat 1 boutje net wat anders zit.


Ik zal het exacte nummer vanavond nog wel even opzoeken, maar ongeveer een jaar geleden meldde het blad Fiets dat het Veloce CT 2006 cranckstel, in tegenstelling tot Centaur etc, wel compatibel was met de andere leveranciers.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 okt 2006 14:54

Dat is echt onzin van je FM, het binnenblad van een compact crankstel zit net zo ver bij het middelpunt van je trapas vandaan dan dan bij een gewoon crankstel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

hansp
Forum-lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 08 dec 2005 09:36

hansp 17 okt 2006 00:15

Quote:
Ik zal het exacte nummer vanavond nog wel even opzoeken, maar ongeveer een jaar geleden meldde het blad Fiets dat het Veloce CT 2006 cranckstel, in tegenstelling tot Centaur etc, wel compatibel was met de andere leveranciers.

Bij deze dan. Fiets nr 9, september 2005, blz 72, Menno Grootjans.

<citaat>
Bij de duurdere groepen Centaur, Chorus en Record heeft Campa voor zijn Compact een eigen steek (...) toegepast, waardoor alleen Campa-kettingbladen gemonteerd kunnen worden. Bij Veloce compact wordt dezelfde steek (110) gebruikt als door de merken FSA, Stronglight en Ritchie. Dat is wel zo praktisch, want zo heb je een grotere keuze uit tandwielen.
</citaat>

Als iemand op dit forum kan vertellen wat de situatie is voor 2007, zou ik dat zeer op prijs stellen.

gt10
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2004 12:30

gt10 20 okt 2006 16:48

Misschien is dit iets voor Casran. Ik heb namelijk ook interesse in een Compact waarop ik een 50/34 kan monteren, maar eveneens een 50/39. En m'n voorkeur gaat uit naar een Campa aangezien ik nu reeds bijna volledig Campa heb.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5956
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 20 okt 2006 22:08

hallo..
Ben vandaag weer even gaan informeren , maar een 39 past niet op een chorus of record compact ivm met de steek van de kettingbladen, althans de 2006 versies.
De 2007 versie van mirage tot aan record heeft een andere steek gekregen dan in 2006 als ik de verhalen moet geloven, vlg de Ultra Torque methode, past in het geheel niet met andere bladen.
Waarom heb je ook een 39 nodig.? Op een 50 voorblad kan je met een 12-25 of een 13-26 cassette alle kanten op , zeker op het vlakke. Met een 34 of 36 binnenblad kan je alle kanten op in de bergen.
 
Greetz Rene
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

campyonly
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 mar 2006 22:26

campyonly 21 okt 2006 00:04

Slecht nieuws: De carbon cranksets (Record, Chorus) gebruiken nog steeds de afwijkende passing.

"The bolt pattern of the Campy CT crankset won't be exactly 110mm BCD, and as such you'll be limited to the use of Campy chainrings only. FSA or other aftermarket cranks are not compatible with Campy spacing."


De alu versies (Mirage t/m Centaur) schijnen wel standaard te zijn.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 okt 2006 01:34

Quoten: Origineel geplaatst door Rene op 20 Oktober 2006


hallo..
Ben vandaag weer even gaan informeren , maar een 39 past niet op een chorus of record compact ivm met de steek van de kettingbladen, althans de 2006 versies.
De 2007 versie van mirage tot aan record heeft een andere steek gekregen dan in 2006 als ik de verhalen moet geloven, vlg de Ultra Torque methode, past in het geheel niet met andere bladen.
Waarom heb je ook een 39 nodig.? Op een 50 voorblad kan je met een 12-25 of een 13-26 cassette alle kanten op , zeker op het vlakke. Met een 34 of 36 binnenblad kan je alle kanten op in de bergen.
 
Greetz Rene

Een 50 voorblad is waardeloos in Nederland voor iedereen die met een beetje hoge cadans wil trainen, helemaal als je veel alleen rijdt. Dan is een 39 of 42 gewoon het ideale verzet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie