Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Eddy Merckx SXM

kritou
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 sep 2006 00:17

kritou 20 okt 2006 18:31

Ik ben van plan een Eddy Merckx-fiets te kopen. Mijn voorkeur gaat uit naar de SXM (nieuw model 2007, situeert zich tussen de 1XM en 3XM). Als groep ga ik voor Campagnolo Centaur met Campagnolo Zonda wielen. Uitgerekend volgens de officiële Merckx-prijzen komt die fiets op 3005 EUR (= 1500 EUR voor het frame/vork + 1300 EUR voor Centaur (+ andere onderdelen) + 205 EUR voor Zonda). Ik meet 1m90 (binnenbeenlengte 94 cm) en weeg 70 kg. Ik ben lid van een wielertoeristenclub. Op zondag rijden we ritten van 80 km aan 30 km/uur gemiddeld. De woensdag rijden we wat sneller, rit van 60 km aan 34 à 38 km/uur gemiddeld. Ik heb momenteel een alu (met carbon vork) Batavus Tech 5. Nu mijn vragen:
* De Zonda wielen zijn 205 EUR meerkost. Is het de moeite om voor de Neutron wielen te gaan, meerkost 270 EUR ipv 205? * Ik ga voor een compact crankstel en een 11x25 cassette. Een goede keuze, of dan toch gewoon dubbel crankstel. Is de combinatie compact/11x25 goed of een andere cassette? * Op Expo Velo te Brussel heb ik de SXM alvast in het echt kunnen zien. Waar ik niet goed op gelet heb is of de pat van de achterderailleur vervangbaar is. Weet iemand dit? * Op de SXM zit geen Easton EC90-vork zoals op de duurdere frames, maar een 'Advanced carbon SXM'. Is het dus zinvol om daarvoor naar een 3XM te gaan (die 1800 EUR kost)? * Voor de SXM heb ik het grootste kader nodig (maat 53). Ligt die geometrie me of past de geometrie van de 3XM mij beter, of maakt dat helemaal niet uit. De lengte van de balhoofdbuis is wel verschillend (21,5 tegenover 19,5 cm). Ik ben wel gewoon aan een groot verschil in hoogte tussen zadel en stuurpen (sportieve zit). * Is er een sterk argument om te gaan voor de Chorus-groep?
Misschien een serieuze boterham aan vragen, maar als ik van jullie alvast een paar antwoorden kan verkrijgen... Hier een foto (toevallig ook met Centaur/Zonda): Kris.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 okt 2006 12:47

Vind het nogal veel geld voor een fiets met Centaur.......

Voor dat geld je ongeveer een Scott CR1 met Easton EC90 voorvork. Zul je wel zelf alles bij elkaar moeten sprokkelen.

Om een paar vragen te beantwoorden:

- gezien het verhaaltje dat je vertelt en je gewicht zou ik de Zonda's nemen, geld lekker in je zak houden. Zonda's zijn gewoon hele goede wielen, kijk maar es in het wielen subforum.

- 1300 voor de groep + afbouw? Centaur 2006 ligt bij Salden voor € 450.... Lijkt me dus wat veel.

- Compact lijkt me een goede keuze, let wel even op: je kunt niet alle bladen kiezen die je wil, zie dit topic. Met een Compact-crankstel van een ander merk bijvoorbeeld FSA kan dat wel en dan heb je direct een heel scala aan extra mogelijkheden.

- Verschil Chorus en Centaur, lees dit topic even door.

kritou
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 sep 2006 00:17

kritou 21 okt 2006 13:03

Quote: Origineel geplaatst door havana op 21 Oktober 2006
Vind het nogal veel geld voor een fiets met Centaur.......

- 1300 voor de groep + afbouw? Centaur 2006 ligt bij Salden voor € 450.... Lijkt me dus wat veel.

- Compact lijkt me een goede keuze, let wel even op: je kunt niet alle bladen kiezen die je wil, zie dit topic. Met een Compact-crankstel van een ander merk bijvoorbeeld FSA kan dat wel en dan heb je direct een heel scala aan extra mogelijkheden.

- Verschil Chorus en Centaur, lees dit topic even door.


Bedankt havana,

die thread van Chorus<>Centaur is blijkbaar gisterenavond pas gestart. Had ik dus nog niet gemerkt. Conclusie: centaur met chorus-shifters (had een collega uit de club me trouwens ook al aangeraden). Of natuurlijk volledig chorus.

Voor 25,00 EUR extra kan ik een carbon FSA-crankstel monteren. Daarmee is dan het probleem met de afwijkende bladen van de Campagnolo-compact opgelost.

Wat de prijzen betreft. Dat zijn de officiële Merckx-prijzen uit hun folder. De opzet is te kiezen uit 3 groepen: kader/vork & groep & wielen/opties. Die 1300,00 slaat niet enkel op de groep maar omvat dus ook al Ambrosio-wielen en de andere onderdelen/montage.

Ik zal mijn fiets bij de LBS kopen en deze werkt volgens die prijzen. Ik weet uiteraard dat als ik enkel het kader bestel, ik er wel wat voordeel uit kan halen. Maar ik heb een beetje een morele verplichting tegenover die man (die ik trouwens goed ken). Als je alles dan toch apart er op zet en de werkuren uiterekent, kom ik nog niet zo heel ver van mijn prijs. Dus ik heb er het voor over.

Kris.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 okt 2006 14:03

Ok, duidelijk.
Je kunt wellicht nog vragen of hij een leuke korting kan geven want als je alles bij hem bestelt maakt hij er dik winst op en kan er m.i. nog best een leuk bedrag af qua korting. Die 25.- meerprijs voor FSA kan er bijvoorbeeld zo vanaf lijkt me, op zo'n aankoopbedrag!!
Had je al nagedacht over een zadel trouwens? Ook niet onbelangrjik....

kritou
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 sep 2006 00:17

kritou 21 okt 2006 23:10

Quote: Origineel geplaatst door havana op 21 Oktober 2006
Ok, duidelijk.Je kunt wellicht nog vragen of hij een leuke korting kan geven want als je alles bij hem bestelt maakt hij er dik winst op en kan er m.i. nog best een leuk bedrag af qua korting.Had je al nagedacht over een zadel trouwens? Ook niet onbelangrjik....


Daar zal hij inderdaad niet moeilijk over doen. Bij de aankoop van een fiets bij hem krijg je er steeds enkele gadgets (bv. fietscomputer, drinkbus, binnenband, ...) gratis bij.

I.v.m. het zadel heb ik al afgesproken. Ik kan er gelijk welk zadel opzetten. Merckx levert die natuurlijk met een bepaalde standaardzadel (Selle Italia), maar als het een ander model moet zijn wordt dat dus geregeld.

Plaats reactie