Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

cyclocross

stockie
Forum-lid

stockie 31 dec 2006 17:55

Dezenamiddag keek ik weer naar de Belgische superprestige cyclocross en, het was me al vaker opgevallen, maar nu wou ik graag een antwoord, vandaar mijn vraag: waarom rijdt bijna iedereen met de shimano dura-ace groep en zie je nauwelijks Campagnolo gemonteerd staan op een cyclocrosser?
Alvast bedankt
Stockie

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 31 dec 2006 19:32

Denk gewoon een kwestie van marketing, Campa heeft denk ik geen interresse de cyclocross te sponseren. Shimano is gewoon de grootste sponser.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

vinokourov
Forum-lid

vinokourov 31 dec 2006 19:58

idd, al schijnt campa beter te zijn bij cyclocross...

derosa
Forum-lid

Gebruikersavatar derosa 01 jan 2007 23:25

Quote: Origineel geplaatst door Stockie op 31 December 2006
Dezenamiddag keek ik weer naar de Belgische superprestige cyclocross en, het was me al vaker opgevallen, maar nu wou ik graag een antwoord, vandaar mijn vraag: waarom rijdt bijna iedereen met de shimano dura-ace groep en zie je nauwelijks Campagnolo gemonteerd staan op een cyclocrosser?Alvast bedankt

De profs rijden gesponsord rond. Wie echter z'n fiets en onderdelen zelf moet betalen kijkt wel uit om in het veld met Shimano te rijden.

rombaft
Forum-lid

rombaft 02 jan 2007 00:03

Quoten: Origineel geplaatst door vinokourov op 31 December 2006

idd, al schijnt campa beter te zijn bij cyclocross...

idd, bij cyclocross zijn er minder problemen met campa groepen door het feit dat de shifters en deraileurs eenvoudiger (minder onderdelen) zijn opgebouwd .
bij de profs is het gewoon kwestie van sponsering en ik denk dat o.a. Sven Nys dit zich al een paar keer beklaagd heeft (kapotte deraileurs, kettingbreuk, ....)

stockie
Forum-lid

stockie 02 jan 2007 12:00

Zijn de campa-onderdelen niet juist zwakker omdat onder andere de shifters en andere onderdelen uit carbon zijn opgebouwd?
In ieder geval al bedankt voor het antwoord mijn vorige vraag
Stockie

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 jan 2007 13:57

Die remhendels zijn sterk zat, zo vaak heb ik niet gezien dat een campa remhendel afbrak in een valpartij. Volgens mij afgelopen jaar maar 1 keer gezien dat een carbon campa Ergopower gebroken was, van de rest van de fiets was ook vrij weinig meer over.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

maus_1990
Forum-lid

maus_1990 02 jan 2007 20:11

lijkt me ook een kwestie van grip op de shifter ;) de meeste veldrijders houden bovenop hun shifters vast, bij een overwachte kuil zal hun handen dan denk ik eerder van de shifter afschieten dan bij shimano....

verbeter me als het niet zo is...
Afbeelding

greg_v
Forum-lid

greg_v 02 jan 2007 20:17

Quoten: Origineel geplaatst door maus_1990 op 02 Januari 2007

lijkt me ook een kwestie van grip op de shifter ;) de meeste veldrijders houden bovenop hun shifters vast, bij een overwachte kuil zal hun handen dan denk ik eerder van de shifter afschieten dan bij shimano....verbeter me als het niet zo is...

nog nooit last van gehad . en daarbij het stuur wordt toch gekanteld op de crossfiets om optimale steun te hebben. is idd kwestie van sponsoring bij de profs dat ze met shimano rijden.
nog 1 toevoeging ; na 1 seizoen met shimano geprobeert te hebben , ben ik naar campa overgestapt. als het echt heel koud is , kun je niet schakelen want die 2 hendeljes aan de remmen staan gewoon te dicht bij elkaar( bij shimano). en schakelen is nu eenmaal belangrijk.
60% of the time, it works ALL the time !

pjotr
Forum-lid

pjotr 04 jan 2007 18:52

Quoten: Origineel geplaatst door Greg_v op 02 Januari 2007

Quoten: Origineel geplaatst door maus_1990 op 02 Januari 2007

lijkt me ook een kwestie van grip op de shifter ;) de meeste veldrijders houden bovenop hun shifters vast, bij een overwachte kuil zal hun handen dan denk ik eerder van de shifter afschieten dan bij shimano....verbeter me als het niet zo is...

nog nooit last van gehad . en daarbij het stuur wordt toch gekanteld op de crossfiets om optimale steun te hebben. is idd kwestie van sponsoring bij de profs dat ze met shimano rijden.

Daar zit zeker een kern van waarheid in van Maurice zegt. Simon Zahner, een zwitser die bij de profs rijdt, reed eerst met campa. Maar hij vertelde dat hij bij afdalingen hij meer grip had met shimano. Daarom is hij overgestapt.
Anti-Spacers!

derosa
Forum-lid

Gebruikersavatar derosa 05 jan 2007 20:35

Quote: Origineel geplaatst door pjotr op 04 Januari 2007
nog nooit last van gehad . en daarbij het stuur wordt toch gekanteld op de crossfiets om optimale steun te hebben. is idd kwestie van sponsoring bij de profs dat ze met shimano rijden.Daar zit zeker een kern van waarheid in van Maurice zegt. Simon Zahner, een zwitser die bij de profs rijdt, reed eerst met campa. Maar hij vertelde dat hij bij afdalingen hij meer grip had met shimano. Daarom is hij overgestapt.

Tja, moet hij ook maar met de stoeltjeslift de Mont Blanc afdalen

Plaats reactie