Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielen tijdens dolomieten marathon?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 apr 2007 13:09

Dit jaar wordt de 'DoMa' mijn sportieve hoogtepunt. Ik wil graag een goede tijd neerzetten (< 6 uur). Ik zit nog te twijfelen welke wielen ik ga steken:
1. Mijn Cosmic Carbonne SL's
2. Een setje wielen dat ik zou laten spaken: Dt Swiss 240s/Mavic ceramic/Dt aerolite of CX-ray
3. Mijn ksyrium SL's
Optie 1 is de zwaarste optie. De ca 300 gram meer die ik de 4190 hoogtemeters op ga torsen gaan mij 0,3*9.81*4190 = 12.3 kJ extra aan energie kosten. Zal het voordeel van meer aero op de minder steile stukken dit nadeel opheffen? Iemand ervaring met het rijden met hoge velgen in de bergen? Nog andere zaken om rekening mee te houden? Zelf neig ik het meeste naar optie 2, maar een stukje op de Cervelo-site deed mij toch weer twijfelen.
Is 6 uur een realistische tijd? Twee jaar geleden reed ik de Marmotte in 7u33. Dit seizoen heb ik het gevoel iets sterker te zijn dan toen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 apr 2007 13:17

De meesten rijden 80 à 85 van hun Marmotte tijd, dus dat zou in jouw geval 6 uur net moeten lukken.

Optie 1 zou ik laten afvallen, die dingen zijn echt loodzwaar en het aerodynamisch voordeel valt in het niet bij het voordeel van lichtere wielen.

Misschien komen we elkaar nog tegen trouwens. Ik heb vorig jaar 9:15 in LM gereden (eerste seizoen, 2700 km training). Mijn doel voor dit jaar in DM is 6:30 (+/-5000 km training).

Zelf steek ik mijn gloednieuwe Amclassics uiteraard

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 17 apr 2007 13:45

Als je iets nieuw wilt kopen zou ik Easton Ascent / orion of neutrons nemen.
Wat je nodig hebt is een relatief licht wil met een zo breed mogelijke velg (voelt stabieler aan in een afdaling).
Anders zou ik gewoon de Ksyriums steken.
Heel veel win je met lichte wielen niet en de duurste wielen hebben carbon remranden waardoor je de tijd die je bergop wint weer kwijt bent met de mindere remcapaciteit.

motta
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 21 jan 2005 21:19

motta 17 apr 2007 14:04

die 12,3 kJ is nauwelijks 3 kCal netto, dus 10 kCal bruto.
Op een totaal van 4000 kCal (bruto) lijkt me dit peanuts of maak ik hier een denkfout ?
Motta

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 apr 2007 14:55

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 17 April 2007


Als je iets nieuw wilt kopen zou ik Easton Ascent / orion of neutrons nemen.
Wat je nodig hebt is een relatief licht wil met een zo breed mogelijke velg (voelt stabieler aan in een afdaling).
Anders zou ik gewoon de Ksyriums steken.
Heel veel win je met lichte wielen niet en de duurste wielen hebben carbon remranden waardoor je de tijd die je bergop wint weer kwijt bent met de mindere remcapaciteit.

Dat, en het feit dat reparaties makkelijker uit te voeren zijn in het buitenland, is ook de reden dat ik (eventueel) voor het handgebouwde setje met ceramische velgen zou gaan. Maar wat is jullie inschatting van het aerodynamische voordeel tijdens de DoMa? en voelen hoge velgen instabieler aan in de afdaling?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 17 apr 2007 15:00

ceramische remmen zijn mooi in de regen maar dan het je meteen voldoende koeling. Bij warm droog weer worden de blokken veel te warm en loopt je de kans in één ritje dwars door je blokken heen te remmen.

kroist
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:26

kroist 17 apr 2007 15:14

Als je een wiel wil laat spaken om te klimmen
waarom geen Ambrosio Chrono F.20  dikke 300 gram de velg
(gewicht van de velg weeg toch zwaarst door in de afrekening van goed klimwiel "nadeel" is wel dat het tuben is maar als je er enkel gebruikt op goeie parcours...)
met Dt 240 s naaf en revo spaken
lijkt me een droom en betaalbaar klimwiel
graag gemotiveerde bedenkingen

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 apr 2007 15:25

Quoten: Origineel geplaatst door KRoiST op 17 April 2007


Als je een wiel wil laat spaken om te klimmen
waarom geen Ambrosio Chrono F.20  dikke 300 gram de velg
(gewicht van de velg weeg toch zwaarst door in de afrekening van goed klimwiel "nadeel" is wel dat het tuben is maar als je er enkel gebruikt op goeie parcours...)
met Dt 240 s naaf en revo spaken
lijkt me een droom en betaalbaar klimwiel
graag gemotiveerde bedenkingen


Gewicht is inderdaad een groot pluspunt. Volgens mij kom je met deze velgen makkelijk onder de 1300 gr per setje. Maar ik rij liever niet met tubes i.v.m lekrijden en dan moeten doorrijden (afdalen!) met ongelijmde of in de haast slecht gelijmde tubes.Bedenkingen: remrand; is die niet heel dun (je remt er snel doorheen)? Stevigheid; rij je sneller een slag in je wiel met deze velgen? (ik weeg ca 75 kg)
@Motta: nee volgens mij maak je geen denkfout. Het zal eerder iets van 15 kCal netto zijn (mechanische efficientie is iets van 20), maar dat lijkt nog steeds peanuts inderdaad! Misschien maak ik wel een denkfout, maar ik dacht het niet.
@Sharkman: dat wist ik niet. Ook als je een relatief snelle daler bent die kort, gedoseerd remt? Ik dacht aan ceramische velgen zodat ik dan later (en dus harder) voor de bocht kan remmen EN vanwege het voordeel van meer remkracht in de regen.
Een ieder bedankt voor de suggesties so far. "Please keep 'em coming!"
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 17 apr 2007 15:37

Met 75 kg zou je eens naar een setje protons kunnen kijken. Kwaliteit is  super en het remt ook nog eens o.k.
Weinig en laat remmen zal uiteraard helpen bij keramische velgen. Slepend remmen (heb ik nog weleens een handje van als het wat vochtig weer is) moet worden voorkomen.
 

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 apr 2007 15:54

Waar het gewicht in het wiel zit doet er nauwlijks toe tijdens een cyclo. Enkel als je veel moet remmen en daarna weer op gang moet komen gaat het meespelen waar het gewicht zit. Maar met klimmen hoef je toch niet te remmen dus maakt het niet uit dat er wat meer energie in de velg zit opgeslagen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 17 apr 2007 16:11

Aangezien de finish van de maratona (1530 meter) minder dan 100 hoogtemeters hoger ligt dan de start (1436 m), geldt dat de zwaardere wielen dus alleen over dit verschil volgens de theorie extra arbeid van je vragen. 1/40 deel dus van de energie die hierboven is uitgerekend....
Het rijden van een ronde door de bergen (en ook vlak natuurlijk) gaat daardoor makkelijker met relatief meer aerodynamische wielen dan klimwielen. Uiteraard met een omslagpunt, want anders reed iedereen altijd met dichte wielen....
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 apr 2007 16:19

Quoten: Origineel geplaatst door Niklas2 op 17 April 2007


Aangezien de finish van de maratona (1530 meter) minder dan 100 hoogtemeters hoger ligt dan de start (1436 m), geldt dat de zwaardere wielen dus alleen over dit verschil volgens de theorie extra arbeid van je vragen. 1/40 deel dus van de energie die hierboven is uitgerekend....
Het rijden van een ronde door de bergen (en ook vlak natuurlijk) gaat daardoor makkelijker met relatief meer aerodynamische wielen dan klimwielen. Uiteraard met een omslagpunt, want anders reed iedereen altijd met dichte wielen....


Dat gaat helaas niet op vrees ik: Alle energie die mijn spieren bergop (extra)moeten leveren om omhoog te komen wordt er helaas in de afdaling niet meer terug ingestopt. Als gevolg van meer gewicht zal ik wel ietsje harder dalen, maar dat zal echt te verwaarlozen zijn, aangezien ik ook moet remmen voor de bochten :-)
 
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie