Dit jaar wordt de 'DoMa' mijn sportieve hoogtepunt. Ik wil graag een goede tijd neerzetten (< 6 uur). Ik zit nog te twijfelen welke wielen ik ga steken:
1. Mijn Cosmic Carbonne SL's
2. Een setje wielen dat ik zou laten spaken: Dt Swiss 240s/Mavic ceramic/Dt aerolite of CX-ray
3. Mijn ksyrium SL's
Optie 1 is de zwaarste optie. De ca 300 gram meer die ik de 4190 hoogtemeters op ga torsen gaan mij 0,3*9.81*4190 = 12.3 kJ extra aan energie kosten. Zal het voordeel van meer aero op de minder steile stukken dit nadeel opheffen? Iemand ervaring met het rijden met hoge velgen in de bergen? Nog andere zaken om rekening mee te houden? Zelf neig ik het meeste naar optie 2, maar een stukje op de Cervelo-site deed mij toch weer twijfelen.
Is 6 uur een realistische tijd? Twee jaar geleden reed ik de Marmotte in 7u33. Dit seizoen heb ik het gevoel iets sterker te zijn dan toen.
Wielen tijdens dolomieten marathon?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
De meesten rijden 80 à 85 van hun Marmotte tijd, dus dat zou in jouw geval 6 uur net moeten lukken.
Optie 1 zou ik laten afvallen, die dingen zijn echt loodzwaar en het aerodynamisch voordeel valt in het niet bij het voordeel van lichtere wielen.
Misschien komen we elkaar nog tegen trouwens. Ik heb vorig jaar 9:15 in LM gereden (eerste seizoen, 2700 km training). Mijn doel voor dit jaar in DM is 6:30 (+/-5000 km training).
Zelf steek ik mijn gloednieuwe Amclassics uiteraard
Optie 1 zou ik laten afvallen, die dingen zijn echt loodzwaar en het aerodynamisch voordeel valt in het niet bij het voordeel van lichtere wielen.
Misschien komen we elkaar nog tegen trouwens. Ik heb vorig jaar 9:15 in LM gereden (eerste seizoen, 2700 km training). Mijn doel voor dit jaar in DM is 6:30 (+/-5000 km training).
Zelf steek ik mijn gloednieuwe Amclassics uiteraard
Als je iets nieuw wilt kopen zou ik Easton Ascent / orion of neutrons nemen.
Wat je nodig hebt is een relatief licht wil met een zo breed mogelijke velg (voelt stabieler aan in een afdaling).
Anders zou ik gewoon de Ksyriums steken.
Heel veel win je met lichte wielen niet en de duurste wielen hebben carbon remranden waardoor je de tijd die je bergop wint weer kwijt bent met de mindere remcapaciteit.
Wat je nodig hebt is een relatief licht wil met een zo breed mogelijke velg (voelt stabieler aan in een afdaling).
Anders zou ik gewoon de Ksyriums steken.
Heel veel win je met lichte wielen niet en de duurste wielen hebben carbon remranden waardoor je de tijd die je bergop wint weer kwijt bent met de mindere remcapaciteit.
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 17 April 2007
Als je iets nieuw wilt kopen zou ik Easton Ascent / orion of neutrons nemen.
Wat je nodig hebt is een relatief licht wil met een zo breed mogelijke velg (voelt stabieler aan in een afdaling).
Anders zou ik gewoon de Ksyriums steken.
Heel veel win je met lichte wielen niet en de duurste wielen hebben carbon remranden waardoor je de tijd die je bergop wint weer kwijt bent met de mindere remcapaciteit.
Dat, en het feit dat reparaties makkelijker uit te voeren zijn in het buitenland, is ook de reden dat ik (eventueel) voor het handgebouwde setje met ceramische velgen zou gaan. Maar wat is jullie inschatting van het aerodynamische voordeel tijdens de DoMa? en voelen hoge velgen instabieler aan in de afdaling?
Als je iets nieuw wilt kopen zou ik Easton Ascent / orion of neutrons nemen.
Wat je nodig hebt is een relatief licht wil met een zo breed mogelijke velg (voelt stabieler aan in een afdaling).
Anders zou ik gewoon de Ksyriums steken.
Heel veel win je met lichte wielen niet en de duurste wielen hebben carbon remranden waardoor je de tijd die je bergop wint weer kwijt bent met de mindere remcapaciteit.
Dat, en het feit dat reparaties makkelijker uit te voeren zijn in het buitenland, is ook de reden dat ik (eventueel) voor het handgebouwde setje met ceramische velgen zou gaan. Maar wat is jullie inschatting van het aerodynamische voordeel tijdens de DoMa? en voelen hoge velgen instabieler aan in de afdaling?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Als je een wiel wil laat spaken om te klimmen
waarom geen Ambrosio Chrono F.20 dikke 300 gram de velg
(gewicht van de velg weeg toch zwaarst door in de afrekening van goed klimwiel "nadeel" is wel dat het tuben is maar als je er enkel gebruikt op goeie parcours...)
met Dt 240 s naaf en revo spaken
lijkt me een droom en betaalbaar klimwiel
graag gemotiveerde bedenkingen
waarom geen Ambrosio Chrono F.20 dikke 300 gram de velg
(gewicht van de velg weeg toch zwaarst door in de afrekening van goed klimwiel "nadeel" is wel dat het tuben is maar als je er enkel gebruikt op goeie parcours...)
met Dt 240 s naaf en revo spaken
lijkt me een droom en betaalbaar klimwiel
graag gemotiveerde bedenkingen
Quoten: Origineel geplaatst door KRoiST op 17 April 2007
Als je een wiel wil laat spaken om te klimmen
waarom geen Ambrosio Chrono F.20 dikke 300 gram de velg
(gewicht van de velg weeg toch zwaarst door in de afrekening van goed klimwiel "nadeel" is wel dat het tuben is maar als je er enkel gebruikt op goeie parcours...)
met Dt 240 s naaf en revo spaken
lijkt me een droom en betaalbaar klimwiel
graag gemotiveerde bedenkingen
Gewicht is inderdaad een groot pluspunt. Volgens mij kom je met deze velgen makkelijk onder de 1300 gr per setje. Maar ik rij liever niet met tubes i.v.m lekrijden en dan moeten doorrijden (afdalen!) met ongelijmde of in de haast slecht gelijmde tubes.Bedenkingen: remrand; is die niet heel dun (je remt er snel doorheen)? Stevigheid; rij je sneller een slag in je wiel met deze velgen? (ik weeg ca 75 kg)
@Motta: nee volgens mij maak je geen denkfout. Het zal eerder iets van 15 kCal netto zijn (mechanische efficientie is iets van 20), maar dat lijkt nog steeds peanuts inderdaad! Misschien maak ik wel een denkfout, maar ik dacht het niet.
@Sharkman: dat wist ik niet. Ook als je een relatief snelle daler bent die kort, gedoseerd remt? Ik dacht aan ceramische velgen zodat ik dan later (en dus harder) voor de bocht kan remmen EN vanwege het voordeel van meer remkracht in de regen.
Een ieder bedankt voor de suggesties so far. "Please keep 'em coming!"
Als je een wiel wil laat spaken om te klimmen
waarom geen Ambrosio Chrono F.20 dikke 300 gram de velg
(gewicht van de velg weeg toch zwaarst door in de afrekening van goed klimwiel "nadeel" is wel dat het tuben is maar als je er enkel gebruikt op goeie parcours...)
met Dt 240 s naaf en revo spaken
lijkt me een droom en betaalbaar klimwiel
graag gemotiveerde bedenkingen
Gewicht is inderdaad een groot pluspunt. Volgens mij kom je met deze velgen makkelijk onder de 1300 gr per setje. Maar ik rij liever niet met tubes i.v.m lekrijden en dan moeten doorrijden (afdalen!) met ongelijmde of in de haast slecht gelijmde tubes.Bedenkingen: remrand; is die niet heel dun (je remt er snel doorheen)? Stevigheid; rij je sneller een slag in je wiel met deze velgen? (ik weeg ca 75 kg)
@Motta: nee volgens mij maak je geen denkfout. Het zal eerder iets van 15 kCal netto zijn (mechanische efficientie is iets van 20), maar dat lijkt nog steeds peanuts inderdaad! Misschien maak ik wel een denkfout, maar ik dacht het niet.
@Sharkman: dat wist ik niet. Ook als je een relatief snelle daler bent die kort, gedoseerd remt? Ik dacht aan ceramische velgen zodat ik dan later (en dus harder) voor de bocht kan remmen EN vanwege het voordeel van meer remkracht in de regen.
Een ieder bedankt voor de suggesties so far. "Please keep 'em coming!"
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Met 75 kg zou je eens naar een setje protons kunnen kijken. Kwaliteit is super en het remt ook nog eens o.k.
Weinig en laat remmen zal uiteraard helpen bij keramische velgen. Slepend remmen (heb ik nog weleens een handje van als het wat vochtig weer is) moet worden voorkomen.
Weinig en laat remmen zal uiteraard helpen bij keramische velgen. Slepend remmen (heb ik nog weleens een handje van als het wat vochtig weer is) moet worden voorkomen.
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Waar het gewicht in het wiel zit doet er nauwlijks toe tijdens een cyclo. Enkel als je veel moet remmen en daarna weer op gang moet komen gaat het meespelen waar het gewicht zit. Maar met klimmen hoef je toch niet te remmen dus maakt het niet uit dat er wat meer energie in de velg zit opgeslagen.
Aangezien de finish van de maratona (1530 meter) minder dan 100 hoogtemeters hoger ligt dan de start (1436 m), geldt dat de zwaardere wielen dus alleen over dit verschil volgens de theorie extra arbeid van je vragen. 1/40 deel dus van de energie die hierboven is uitgerekend....
Het rijden van een ronde door de bergen (en ook vlak natuurlijk) gaat daardoor makkelijker met relatief meer aerodynamische wielen dan klimwielen. Uiteraard met een omslagpunt, want anders reed iedereen altijd met dichte wielen....
Het rijden van een ronde door de bergen (en ook vlak natuurlijk) gaat daardoor makkelijker met relatief meer aerodynamische wielen dan klimwielen. Uiteraard met een omslagpunt, want anders reed iedereen altijd met dichte wielen....
Ambitie: veel
Tijd: te weinig
Tijd: te weinig
Quoten: Origineel geplaatst door Niklas2 op 17 April 2007
Aangezien de finish van de maratona (1530 meter) minder dan 100 hoogtemeters hoger ligt dan de start (1436 m), geldt dat de zwaardere wielen dus alleen over dit verschil volgens de theorie extra arbeid van je vragen. 1/40 deel dus van de energie die hierboven is uitgerekend....
Het rijden van een ronde door de bergen (en ook vlak natuurlijk) gaat daardoor makkelijker met relatief meer aerodynamische wielen dan klimwielen. Uiteraard met een omslagpunt, want anders reed iedereen altijd met dichte wielen....
Dat gaat helaas niet op vrees ik: Alle energie die mijn spieren bergop (extra)moeten leveren om omhoog te komen wordt er helaas in de afdaling niet meer terug ingestopt. Als gevolg van meer gewicht zal ik wel ietsje harder dalen, maar dat zal echt te verwaarlozen zijn, aangezien ik ook moet remmen voor de bochten
Aangezien de finish van de maratona (1530 meter) minder dan 100 hoogtemeters hoger ligt dan de start (1436 m), geldt dat de zwaardere wielen dus alleen over dit verschil volgens de theorie extra arbeid van je vragen. 1/40 deel dus van de energie die hierboven is uitgerekend....
Het rijden van een ronde door de bergen (en ook vlak natuurlijk) gaat daardoor makkelijker met relatief meer aerodynamische wielen dan klimwielen. Uiteraard met een omslagpunt, want anders reed iedereen altijd met dichte wielen....
Dat gaat helaas niet op vrees ik: Alle energie die mijn spieren bergop (extra)moeten leveren om omhoog te komen wordt er helaas in de afdaling niet meer terug ingestopt. Als gevolg van meer gewicht zal ik wel ietsje harder dalen, maar dat zal echt te verwaarlozen zijn, aangezien ik ook moet remmen voor de bochten
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?