FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM
Door wat geruchten op weightweenies was ik erg nieuwsgierig naar de nieuwe Force groep. Maar dat is een afknapper. Ik zag ook foto's van de aansluiting van de hoods op het stuur. Of eigenlijk....die sluiten totaal niet aan. Heel lelijk zelfs.
En nu ben ik dan toch aan het denken om mijn Look 765 Optimum met een electrische schakelgroep uit te rusten en niet meer met de mechanische Record groep. Scheelt wel wat gedoe met die interne bekabeling. Nu twijfel ik tussen de 105 en de Ultegra. Beide leuk in de aanbieding bij R2-bike. En ook voorradig. Niet geheel onbelangrijk natuurlijk. Ik moet zeggen dat ik het zwarte van de 105 leuker vind dan het grijze van de Ultegra. Het gewicht van de Ultegra is dan wel weer minder. Al scheelt het niet heel veel moet ik zeggen.
Qua functionaliteit zijn beide groepen gelijk toch? Ik bedoel dan meer qua instellingen en zo (via de app) en niet qua schakelen want ik vermoed dat ik beide groepen niet kan herkennen als ik ze blind zou rijden. Of zit er toch verschil tussen? Ik zie wel dat de cassette en ketting van Ultegra natuurlijk anders (lichter) zijn. De crank moet ik nog even één op één vergelijken. Ook qua gewicht.
Uiteraard is de Ultegra duurder maar dat speelt geen rol. En 'status' speelt ook geen rol. Ik zoek dus voornamelijk de verschillen in functionaliteit, kwaliteit en gewicht. Wie heeft er al een uitgebreid vergelijk gemaakt en wil dit met mij delen?
En nu ben ik dan toch aan het denken om mijn Look 765 Optimum met een electrische schakelgroep uit te rusten en niet meer met de mechanische Record groep. Scheelt wel wat gedoe met die interne bekabeling. Nu twijfel ik tussen de 105 en de Ultegra. Beide leuk in de aanbieding bij R2-bike. En ook voorradig. Niet geheel onbelangrijk natuurlijk. Ik moet zeggen dat ik het zwarte van de 105 leuker vind dan het grijze van de Ultegra. Het gewicht van de Ultegra is dan wel weer minder. Al scheelt het niet heel veel moet ik zeggen.
Qua functionaliteit zijn beide groepen gelijk toch? Ik bedoel dan meer qua instellingen en zo (via de app) en niet qua schakelen want ik vermoed dat ik beide groepen niet kan herkennen als ik ze blind zou rijden. Of zit er toch verschil tussen? Ik zie wel dat de cassette en ketting van Ultegra natuurlijk anders (lichter) zijn. De crank moet ik nog even één op één vergelijken. Ook qua gewicht.
Uiteraard is de Ultegra duurder maar dat speelt geen rol. En 'status' speelt ook geen rol. Ik zoek dus voornamelijk de verschillen in functionaliteit, kwaliteit en gewicht. Wie heeft er al een uitgebreid vergelijk gemaakt en wil dit met mij delen?
Ride bikes, not tanks!
Er is wel 1 verschil in functionaliteit en dat is dat de 105 geen knopje op de shifters heeft om bv je fietscomputer te besturen. Verder werken ze naar mijn weten precies hetzelfde.
En de 105 is natuurlijk iets zwaarder, maar of je dat verschil gaat merken...
En de 105 is natuurlijk iets zwaarder, maar of je dat verschil gaat merken...
Dank. Ik ben mij er ook wat meer in het verdiepen nu. Ik lees ook dat de 105 geen servo-wave heeft m.b.t. de remmen. De klauwen hebben wel 10% meer ruimte. Dus dat zou dan leiden tot een langere slag van de remhendel? Die servo-wave zou dan wel een flinke plus zijn van Ultegra dan.
Ride bikes, not tanks!
Knoop gehakt en Ultegra Di2 12spd besteld. Tenminste allemaal losse onderdelen. Dat komt straks misschien wel iets duurder uit dan de beste aanbieding van R2 bike maar dan kan ik wel de kleine cassette bestellen. Bij R2 krijg je de cassette met 34 als grootste erbij en kun je niet kiezen tenzij dat je weer een duurder pakket kiest. Daarnaast kan ik de kabels ook meteen op maat bestellen. Maar die heb ik nu niet meebesteld zodat ik eerst kan kijken hoe alles past. Die kabels zie ik overal wel op voorraad staan. Die zijn dus zo in huis.
Ride bikes, not tanks!
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37837
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Had al zoiets gelezen op weightweenies.
Zal een koopje worden denk ik, draadloze SR groep
Zal een koopje worden denk ik, draadloze SR groep
Less is bore
Dit zal geen koopje worden nee. Al is de nieuwe DA groep ook geen koopje meer. Qua prijs zullen ze misschien wel aardig matchen. En dan zou ik persoonlijk altijd Campagnolo kiezen. Gelukkig komen ze (nog) niet met een geëlektrificeerde Chorus of Record....dan had ik misschien wel heel snel spijt gekregen van de Ultegra Di2.
Ride bikes, not tanks!
Ik zit al een tijdje met de hypothese: wat als ik mijn sram Force 1x11 op mijn gravelbike wil vervangen door 1x12 AXS/XPLR ZONDER de crank te vervangen. Ik heb namelijk een Quarq Dzero PM (komt van de oude racer) en het zou natuurlijk zonde zijn om die niet langer te kunnen gebruiken.
Welnu: Het lijkt erop dat Ratio toch een 110BCD 5bolt chainring heeft die met SRAM axs zou werken: https://ratiotechnology.com/product/rat ... t-110-bcd/
Zijn er nog mensen die dit geprobeerd hebben of op z'n minst de denkoefening al gemaakt hebben? De passende chainring vinden lijkt mij de grootste en misschien enigste uitdaging?
Welnu: Het lijkt erop dat Ratio toch een 110BCD 5bolt chainring heeft die met SRAM axs zou werken: https://ratiotechnology.com/product/rat ... t-110-bcd/
Zijn er nog mensen die dit geprobeerd hebben of op z'n minst de denkoefening al gemaakt hebben? De passende chainring vinden lijkt mij de grootste en misschien enigste uitdaging?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
De binnendiameter van de 11sp ketting zal hetzelfde zijn als bij een 12sp ketting, probeer dus eerst een 12sp ketting op je 11sp configuratie.
Werkt dat dan gewoon de 11 sp crank laten zitten en de 1x12 upgrade kit plaatsen.
Werkt dat dan gewoon de 11 sp crank laten zitten en de 1x12 upgrade kit plaatsen.