Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gios

pino
Forum-lid
Berichten: 3459
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 03 mei 2024 20:29

Maar waarom niet « fatto in Italia » of iets van « controlatta della dominazione Torinese »?

Ook op mijn Pegoretti staat made in Italy en dat vind ik de zwakste schakel.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6216
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 03 mei 2024 20:31

Ah zo. Ja daar kan ik mij wel in vinden.
Mee eens.
Ga het eens inbrengen en denk dat we zomaar gelijk gaan krijgen

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 03 mei 2024 21:38

Misschien dat ze als racefietsmerk niet een verwarring met fatto-fatso-fat willen riskeren

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1501
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 03 mei 2024 21:41

Gastheerg schreef: 03 mei 2024 18:22 Zondag is in Volpiano (Turijn) de Gios Torino rit.
Zelf zal ik er dit keer niet bij zijn. Lieve brief naar Marco geschreven want we zijn inmiddels meer dan klant en leverancier van elkaar.

Ik ga de Gios Torino kleuren verdedigen in een klassieker waar Gios Torino in de jaren 70 mega succesvol was..............

Ook m'n nieuwe frame maar eens uit de bubbelsheets gehaald.
Eerdaags maar eens een fietsje van bouwen. M'n lief gaat binnenkort een lang weekend naar een vriendin in Barcelona en wel een mooie gelegenheid om een fietsje te bouwen.
M'n lief mag overigens niet eerder weg voor ze zondag de "ploegleidersauto" naar de finish heeft gereden.

Zondag nog op een blauwe maar de volgende wordt oranje: (foto's zijn niet mega maar ik was te lui een flitser te pakken)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Faceboeklozen stumpers en mensen met pixelblokkers en facebookcontainers kunnen je foto's helaas niet zien.
hun fietsen.

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 182
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 04 mei 2024 07:43

Nice Gerard! :like:

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6047
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 04 mei 2024 09:43

Mooi frame, alleen jammer van die “Mantel” sticker op de bovenbuis en de niet RVS of Titanium schroef onderaan het bracket van de kabelgeleider. En voor zo’n prestigieus merk zouden ze het derailleur oogje en bottom bracket wel montage klaar mogen maken. Vaak hebben zij het gereedschap wat de klant ontbeert om het netjes te doen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6216
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 04 mei 2024 10:59

Dat boutje erger ik mij ook enorm aan. Bij vorig frames zat een mooi tita boutje op!

Over montage gereed kan ik simpel zijn. Frame stond klaar zoals op de foto en Marco vroeg wat hij moest monteren en of ik zelf cups/balhoofd/andere onderdelen bij mij had.

Afbeelding

Ik heb alle gereedschap en bouw al meer dan 50 jaar stalen fietsjes op. Dus dit soort futiliteiten knipper ik niet met mijn ogen.
Geen frame gaat daar de deur uit zonder dat JIJ zegt dat het zo ok is. En een hele fiets mag je eerst een rondje om het dorp.
Verder moest ik die dag nog een eind (Morvan) rijden met de auto en gevraagd hem zo in te pakken. Wat overigens keurig gebeurde.

De opmerking over prestigieus merk leg ik ook even opzij. Gios is dat niet meer. All lang niet meer en dat ik er op rij heeft alles met sentiment te maken.
Overigens heel goede frames maar door de splitsing eerder deze eeuw is het merk toch enorm gedevalueerd.
Eigenlijk kapot gemaakt door twee koppige broers.
Aldo (vader van Marco) is een vriend van mij en een heel lieve man maar ik ben van mening dat bij een dergelijke scheiding beide partijen mogelijk een kans hebben laten liggen.
Alfredo is inmiddels dood maar de schade is niet meer te herstellen.

Een frame als dit kost voor iedereen (ik betaal gewoon de listprijs) 600-700 euro minder dan een vergelijkbaar stalen frame van andere Italianen.

Dat ik bij de familie Gios thuis kom, prive ritjes met Marco maak, samen uit eten ga en hoe ze hun klantenevent ieder jaar houden zorgt dat voor mij de mantel der liefde op uitstekende wijze haar werk doet.
Wie dat sentiment (bv in de jaren 70-80 op Gios gereden) niet heeft zou ik ook niet adviseren om een Gios Torino te kopen.
Alleen het ophalen moet je al in weten te passen in een leuke minivakantie en daar zal ook niet ieder zin in hebben.

Dat neemt niet weg dat het heerlijke frames zijn. Morgen op de Noord Franse kasseien ga ik ook weer heel blij zijn met m'n fietsje.
Morgen uiteraard nog "gewoon" op een blauwe :mrgreen:

pino
Forum-lid
Berichten: 3459
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 04 mei 2024 11:06

Veel plezier er mee. In de jaren 70-80 kon ik me dit soort fietsen helemaal niet veroorloven.
Nu bezig met een 1978 (ongeveer ) ijzeren projectje dat langzaam vorm krijgt.
Stand der techniek? Boeien.. (hoewel ik mogelijk met vermogenspedalen rondjes ga doen op verschillende fietsen)
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8170
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 04 mei 2024 13:53

Mooi verhaal! Ik krijg bijna zin om er eens te gaan rondneuzen en iets te bestellen*. Ik zit namelijk in Italië vanaf 9 mei.

We pakken meteen een Giro etappe mee, die met aankomst in het wonderschone Fano.

*Maarja een nieuw project zal denk ik niet door de ballotagecommissie kommen vrees ik 😉
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1501
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 04 mei 2024 14:25

scottpch64 schreef: 04 mei 2024 07:43 Nice Gerard! :like:
Grande Bellezza
hun fietsen.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8170
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 04 mei 2024 14:46

Prachtige film ook. (La Grande Bellezza)
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

sting
Forum-lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 21 nov 2007 17:32

sting 04 mei 2024 17:35

+1
Was ik maar zoals Jep.😉

Watertanden, @Gastheerg, die oranje Gios.

Plaats reactie