Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Het Sonja Bakker topic: gewicht onder controle !

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 01 okt 2007 12:01

Omdat mijn gewicht de laatste jaren keurig stabiel blijft, maar niet op het door mij gewenste niveau èn er sommige hier zijn die het erg belangrijk vinden dat er 1 topic met echte en verantwoorde tips is over hoe je voedingpatroon verantwoord te krijgen en te houden, hier het topic.

Ik heb inmiddels het boekje van onze Sonja besteld en zal snel eens wat speerpunten hier neerzetten.

Tips van andere zijn ook welkom natuurlijk. Maar om niet te verzanden in het wel of niet werken van diverse eigen-theoriën, stel ik voor om tips te nemen die ook een beetje onderzocht zijn. Klazienen zijn er al genoeg lijkt me.


denk aan:

- hoe te trainen
- wat te eten
- wat niet te eten
- hoeveel te eten
- wanneer eten
- wat win ik ermee ?
- wat verlies ik

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 okt 2007 12:47

Als voormalig roeier in de lichte gewichtsklasse (met moeite!) ben ik wel een beetje ervaringsdeskundige. (Als bewegingswetenschapper heb ik op de collegebanken ook wel eea opgestoken trouwens) Hier mijn 2 centen:

- hoe te trainen:
Heel veel duur! Hf niet boven de 140, bij lage inspanning staat de vetverbranding aan, bij hoge inspanning alleen de glycogeenverbranding. Gelukkig is fietsen heel geschikt voor dit soort trainingen.

- wat te eten
Vetvrij! Dus geen sausjes. Rijst, pasta, koken in olijfolie, magere kipfile ipv hamburgers, etc

- wat niet te eten
Vet dus.

- hoeveel te eten
Zoveel dat je net genoeg verzadigd bent. Om af te vallen moet je energie-opname lager zijn dan je energieverbruik, zo simpel is het. Afvallen zonder een beetje honger bestaat niet! Maarrr: vasten/crash dieeten helpen niet. Als je energieopname drastisch laag is, gaat je lichaam over op de 'spaarstand'. Gevolg: je voelt je slap, prestaties gaan achteruit en je verbrand ook nog eens veel minder.

- wanneer eten
Verspreid door de dag. Iig direct na een training koolhydraten en eiwitten aanvullen. Eierkoeken bijvoorbeeld!

- wat win ik ermee ?
euh, sneller bergop, aandacht van alle hot-babes op het strand in de zomer :-)

- wat verlies ik
Kilo's, toch?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 01 okt 2007 13:23

Ik denk dat 53x11 goed weergeeft hoe je als sporter goed af kan vallen. Ik heb ook geroeid in de lichte gewichtsklasse (ook met moeite) Aardappels en groente zijn trouwens ook prima. Een lichte bondsroeier die ik ken zweerde hier bij.

Wat bij mij heel goed werkte: elke ochtend op de weegschaal. Hang boven de weegschaal een grafiek, die je elke dag bijhoudt. Op die manier zie je echt progressie, en ben je gemotiveerder. Vis, kip en kalkoen zijn qua vlees inderdaad het beste.

De reden van verspreid eten, is dat je minder vetophoping krijgt. Ook blijft je maag kleiner, waardoor je honger minder zal zijn.

Volgens mij heb ik nog ergens een reader over afvallen voor sporters liggen. Ik kijk wel even of dat de moeite van het scannen waard is!

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 01 okt 2007 13:36

Wat voor mij goed werkt is het bewust worden van wat je eet. Met name het aantal callorien. Als je weet dat je minder dan 2000 cals nodig hebt op een kantoordag en dus een "niet fiets dag" en je denkt op een moment aan een lekker pakje sultanas (slechts 59cal staat op de verpakking) eeuh, hola, per 1, er zitten er 3 in het pakje dus 177 cal, dan wordt het eenvoudiger eraf te blijven.

Vervolgens, weeg 'ns 'n keer de spagetti die je eet. 125gr * 346cal = 433cal. Doe datzelfde met aardappelen dus 125 gr * 85cal = 107 cal. Al een aardig verschil hé als je maar mag tellen tot 2000! Natuurlijk zeg ik niet dat je geen spagetti moet eten. Veel cals heb je vaak hard nodig en dat is optimaal materiaal maar om te weten wat je eet zijn dit leuke sommetjes. Een tabel is te vinden op http://www.metabolisme.be/afvallen/calorieentabel.html

En nu gaat iedereen roepen, ja maar je gaat toch je eten niet op een weegschaaltje leggen? Mwoa dat vind ik ook maar om het 'ns een paar keer te doen in een bewustwordingsproces van wat je eet is dat zeer leerzaam!

Het aantal verbruikte callorien tijdens het fietsen wordt meestal wel aangegeven door je hac of polar en berekend op basis van je hartslag. Alleen kun je dit aantal niet zomaar optellen bij je dagverbruik omdat de computertjes ook het dagverbruik in die 5 uur al meerekenen. Je zou dus dubbel rekenen. Stel dus dat je 5 uur getrapt hebt, trek dan 5/24é van je normale dagverbruik af en tel dan de computer aangave erbij op. Meestal blijkt dan dat je echt niet hoeft op te letten! Het probleem zijn veelal de dagen dat je niet fietst!
Mijn trainingen op bikeplanner.com

hansdarmstrong
Forum-lid
Berichten: 410
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:50

hansdarmstrong 01 okt 2007 13:51

zelfde uitgangspunt: stabiel gewicht, maar te zwaar. Op doktersadvies en na trainingsadvies in mensana, sinds 1/9:

- ik drink geen energiehoudende dranken (deed ik voorheen ook niet)
- een maaltijd bestaat uit 1/2 groenten, 1/4 koolhydraten, 1/4 vlees/vis/vervanger (vroeger té veel koolhydraten)
- avondmaal bestaat uit groenten/fruit/soep + beperkt koolhydraten
- geen alcohol voor 21.00 (bij wijze van slaapmuts - ben wijnliefhebber): de verplichtingen die in de werksfeer zitten worden dus op water afgewerkt (= moeilijkste punt van aanpassing, wegens sociaal moeilijk)
- een avondtraining wordt niet gevolgd door een grote maaltijd, wel door het standaard lichte avondmaal: dit is bij mij hét cruciale punt en de grootste fout in oude voedingspatroon.
- ik ben hobbykok: de boeken van Sonja Kimpen geven veel inspiratie om bovenstaande patroon ook lekker te maken.

sinds 1/9: ong 1.5 kg kwijt.
voelt niet aan als dieet, heb er pleizer in.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 okt 2007 13:56

[quote="HenkV"]

En nu gaat iedereen roepen, ja maar je gaat toch je eten niet op een weegschaaltje leggen? Mwoa dat vind ik ook maar om het 'ns een paar keer te doen in een bewustwordingsproces van wat je eet is dat zeer leerzaam![/quote]

Ik ken genoeg lichte roeiers die inderdaad al hun eten eerst wogen. Zelf heb ik dat nooit gedaan, om het (niet) eten niet al teveel een obsessie te laten worden (werd het toch wel). Maar het is inderdaad nuttig om na te gaan hoeveel kalorieen overal inzitten, en ook om na te gaan hoeveel kalorieen je kan verbranden.

Ga alsjeblieft niet zo'n gehyped koolhydraatarm dieet volgen (ben even de naam kwijt). Dat is echt het domste wat je als sporter kunt doen!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

IBAN
Forum-lid
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 mar 2006 10:22

IBAN 01 okt 2007 14:12

probeer in eerste instantie niet te snoepen, dus geen koekjes bij de koffie. En s'avonds voor de buis niet die familiezak Croky. Gewoon na het avondeten niets meer nemen!

En drink die koffie gewoon zwart, dat scheelt een paar kilo suiker per week.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27578
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 okt 2007 14:13

Leuk topic, aangezien ik zelf ooit 105 kg woog (nu 75 kg). Bij mij is het heel geleidelijk gegaan. Toen ik ging roeien (Ringvaart) ging er zonder dat ik er iets aan deed 10 kg af. Toen ik mijn 1e studie afrondde (en stopte met doordeweeks drinken) nog eens 5. Toen ik begon met fietsen en spinnen kwam ik op 80 kg. Toen ik ook nog eens veel D1 training deed ging het richting 75 kg. Ik heb altijd veel op mijn voeding gelet en probeer ook na een training niet teveel te eten en zeker niet te snoepen.

dus idd

- koffie, thee zwart
- geen snoep, trek je het echt niet neem een stukje ontbijtkoek of nog liever een appel
- geen frisdrank
- geen chocolade
- geen mayo

P.S. lichte roeiers hebben over het algemeen vrij onorthodoxe afslankmethodes. Slapen in je thermowear, daarna 150 km fietsen op alleen een bidonnetje water en daarna nog ff in regenpak op de ergometer zitten is geen uitzondering.

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 01 okt 2007 14:21

[quote="havana"]

P.S. lichte roeiers hebben over het algemeen vrij onorthodoxe afslankmethodes. Slapen in je thermowear, daarna 150 kg fietsen op alleen een bidonnetje water en daarna nog ff in regenpak op de ergometer zitten is geen uitzondering.[/quote]

Vergeet de context niet! Dat is om op het laatste moment nog gewicht kwijt te raken. Net als zoutloos of vezelloos eten. Ik heb 1 keer moeten hardlopen in mijn regenbroek. Dat was geen pretje! Voor de lange termijn is deze methode zinloos, maar als je een uur voor de weging nog een kilo kwijt moet, zeer effectief! Bovendien is het WEL een uitzondering.

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 01 okt 2007 14:25

OVER Het zonder suiker koffie drinken..

Ik neem hier op kantoor ( straks in de winkel ;) ) max 3 keer koffie, maar
wel met 1,5 zakje suiker.
Dat is dus dus 1,5 * 3 keer 4 gram = 18 gram suiker x 5 = 90 gram suiker in de week.
Dat zijn aardig wat eetlepels al die er af moeten ..

Los van de thee en koffie en cola die ik drink..

paashaas
Forum-lid
Berichten: 607
Lid geworden op: 05 aug 2005 22:53

paashaas 01 okt 2007 14:29

SpEric schreef:OVER Het zonder suiker koffie drinken..

Ik neem hier op kantoor ( straks in de winkel ;) ) max 3 keer koffie, maar
wel met 1,5 zakje suiker.
Dat is dus dus 1,5 * 3 keer 4 gram = 18 gram suiker x 5 = 90 gram suiker in de week.
Dat zijn aardig wat eetlepels al die er af moeten ..

Los van de thee en koffie en cola die ik drink..


Dit heb ik ooit eens gelezen, voor wat het waard is.
Suiker in koffie en thee maakt slank
dinsdag 26 juli 2005 14:14

Een schepje suiker in de koffie of thee kan helemaal niet zoveel kwaad als tot voor kort werd aangenomen. Sterker nog: de kans op dik worden wordt er aanzienlijk kleiner door. Deense wetenschappers kwamen tot deze verrassende conclusie na onderzoek te hebben uitgevoerd op 5.200 mannen
En*hier klikken* de link

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 01 okt 2007 14:46

Meer suiker dus nemen ... hahaha

Plaats reactie