Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Vervoer Carbon fiets

calabria
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 aug 2006 11:50

calabria 07 okt 2007 12:34

Ik ben van plan een dakdrager van Thule aan te schaffen waarbij het voorwiel uit de fiets gehaald wordt. Het frame wordt met een snelspanner op de drager gemonteerd. Nu schijnt het echter niet verstandig te zijn op die manier je fiets te vervoeren als je een carbon voorvork hebt. Weet iemand daar iets van?
Graag advies.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27547
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 okt 2007 12:42

Gebruik eens de zoekfunctie, trefwoord "vervoer".

Kom zo al 2 relevante topics tegen.

386i
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 okt 2007 19:49

386i 07 okt 2007 19:53

Carbon fietsjes zijn altijd delicaat inzake vervoer op dragers en verre ritten over soms hobbelige wegen. Ikzelf plaats hem lekker achterin indien mogelijk natuurlijk.
LOOK 386I

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 07 okt 2007 21:14

Op de ploegwagen staan de fietsen wel vaker zo, zijn dan wel iets andere rekken maar komt op hetzelfde neer.

calabria
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 aug 2006 11:50

calabria 07 okt 2007 22:23

Wat bedoel je daar mee Kuiper?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 okt 2007 11:12

Kuiper schreef:Op de ploegwagen staan de fietsen wel vaker zo, zijn dan wel iets andere rekken maar komt op hetzelfde neer.


Dat het volgens Kuiper allemaal geen kwaad kan. Maar Kuiper vergeet dan wel eventjes dat bij de (prof)ploegen een frame gewoon vervangen wordt als die beschadigt raakt. De meeste forumbezoekers zouden het toch minder leuk vinden als een gloednieuw duur carbon frame moeten vervangen omdat er op de Autobahn een steentje tegen aan is gevlogen. Ik heb 3 weken geleden een steentje met 160 tegen m'n SLR aangehad, op 3 cm is 't leer ingescheurd. Dat steentje kan ook een lelijke plek op je balhoofdbuis maken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
christoffel
Forum-lid
Berichten: 701
Lid geworden op: 30 apr 2007 21:43

Gebruikersavatar christoffel 08 okt 2007 11:52

Jij durfal! Met 160 en dan je fiets buiten de auto...
Het valt me nog mee dat slechts het Lorica scheurt. Voor hetzelfde geld is je hele zadel stuk. :)

Ik denk dat geen enkel materiaal bestand is tegen dergelijke slagkrachten. Als je daar de puntbelasting van zou berekenen... da's zowat een kogel.

Maar goed, die drager is geen enkel probleem. Dan kan het materiaal makkelijk hebben. Zelfs beter dan alu. Informeer anders ook even bij de fabrikant / importeur.
Gang is alles...

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 08 okt 2007 12:12

Tja,

Je hebt carbon en carbon maar ultralichte fietsen (zowel carbon als aul) zijn strikt genomen niet buiten de auto te vervoeren. Elke vorm van steenslag (achter de auto loopt de fiets door de aerodynamica van de auto net zoveel gevaar) kan simpelweg fataal zijn.
Mocht vervoer op de auto onvermijdbaar zijn dan zou ik op het dak voor een carbra kiezen (beschermingsdoek aan de voorzijde) en voor achterop een drager die de zadelpen klemt.
Bij beide vormen heb ik al behoorlijk wat schade gezien en wat betreft vervoer van ploegfietsen: onlangs nog een finaal in de lengterichting gescheurde bovenbuis mogen aanschouwen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 okt 2007 12:41

@Christoffel, de ploegleider wilde zo snel mogelijk thuis zijn uit Oostenrijk. Die auto blijft wel gewoon rijden, die wilde nog wel harder met die fietsen op 't dak. Alleen op een goede 900 km 3x moeten tanken is wel wat gortig.

Ander punt is natuurlijk dat er bij de ploegleiders auto altijd 2 fietsen schuin staan, dan is ook de kans dat het frame geraakt wordt weer een stuk groter.
Als de fiets niet in de auto kan dan zou ik hem achterop zetten en niet op het dak. Achter de auto vangt de fiets een stuk minder wind en is hij veel beter beschermt door de auto. Al zag ik 2 weken geleden een actie die echt te dom voor woorden was, een tijdrit fiets incl disc achterwiel op de auto zetten. Kan nooit veel gescheeld hebben of de heleboel was achterover weg geklapt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

hergen
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 13 okt 2006 17:22

hergen 08 okt 2007 16:29

Heb dit jaar gok ik al een goede 3000 km gereden met twee carbon frame's op het dak gemonteerd (met een vergelijkbaar systeem waarbij de voorvork via een snelspanner systeem vast gemaakt word) En afgezien wat insecten overblijfselen niks aan de hand. Op de lange tochten hadden we de voorste delen van de fietsen wel ingepakt.

Dit kan eenvoedig door isolatie voor verwarmingsbuizen eventjes open te snijden en die om de buizen die je wilt beschermen heen te doen, stukje tape en klaar.

Kan me best voorstellen dat het toch een keer fout gaat alleen kans daarop is naar mijn idee niet groter of kleiner dan fietsen achter de auto op de trekhaak.
En laten we wel wezen wanneer je twee fietsen achter in een auto gaat gooien en bagage mee neemt is er ook altijd een kans op beschadiging lijkt me.

Het blijft nou eenmaal een gebruiksvoorwerp zo'n fiets
🚴

calabria
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 aug 2006 11:50

calabria 08 okt 2007 21:48

Ondanks alle voors en tegens geeft fabrikant Thule aan dat hun dakdrager niet geschikt is om fietsen met carbon voorvork op deze manier te vervoeren.
Wat is dan wijsheid in deze?

rik.a
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 jun 2007 14:50

rik.a 09 okt 2007 12:40

Voor mij dezelfde vraag maarvdan of het in een Busje (Vito) ook kwaad kan.
Verstand op nul, Blik op oneindig & GAAN!!!
TWC PIJNENBURG
Gazelle

Plaats reactie