Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Verende zadelpen ?

qwerty09
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 feb 2007 00:30

qwerty09 26 okt 2007 15:19

Ik ben voornemens over te stappen van een volgeveerde mountainbike (Trek Fuel 90) op een hardtail (Santos SCC 03 CAR). Deze zou ik af wil laten monteren met een verende zadel pen van Cane creek short Travel (9 cm) ad 139 euro.
Heeft iemand ervaring hiermee en wat zijn de bevindingen ?
Is het comfort te vergelijken met een volgeveerde fiets ?

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1499
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 27 okt 2007 11:00

Zelf heb ik er geen ervaring mee. Toevallig sprak ik laatst wel iemand uit de branche die wist te melden dat de goedkopere verende zadelpennen vaak snel de geest geven. Geen idee hoe de kwaliteit van deze zadelpen is, maar 139 euro lijkt me niet onder de categorie goedkoop te vallen.

Het comfort lijkt me niet te vergelijken met een volgeveerde fiets, waarom zouden ze anders volgeveerde fietsen maken (zwaarder, duurder) ?
Je kunt er bijna niets aan afstellen (elastomeer is wel aan te passen?). Het lijkt me ook lastig dat je zadelhoogte afneemt als de vering werkt, maar daar heb ik geen ervaring mee, dus misschien is dat wel onzin.

Ben erg benieuwd naar je ervaringen hiermee. Het lijkt me een mooie tussenoplossing!
Afbeelding | Afbeelding

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 27 okt 2007 13:17

Misschien zou je inderdaad kunnen zeggen dat het comfort van een (goede!) verende zadelpen in de buurt komt van een fully, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Een fully is mi. niet gebouwd voor comfort, maar voor de terreineigenschappen, en daar komt een geveerde zadelpen niet bij in de buurt, in de verste verte niet.

sensei
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 feb 2006 16:40

sensei 27 okt 2007 22:09

Ik heb er een jaar mee gereden op een M5 en het beviel goed. De thudbuster dan wel.

Het is ook de enigste die voor dit doel geschikt is.

Nadeel is het gewicht.

six13freak
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 25 aug 2006 13:45

six13freak 30 okt 2007 15:14

Ik heb zelf een Thudbuster van Canecreek. Bevalt goed en komt qua comfort inderdaad dicht bij een fully, maar zoals Maatchen al zei: als je hem koopt om de tractie van een fully te benaderen heb je er uiteraard niets aan

Plaats reactie