Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37706
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 feb 2024 08:11

Nog even en we gaan een petitie opstarten om zijn onschuld te onderbouwen ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 feb 2024 08:12

Als het al waar is. Ik denk dat hij gewoon gepakt heeft hoor. De meeste mensen maken wel ergere fouten dan dat ergens in hun leven. Ik hoop dat hij wat doelen naast het fietsen voor ogen heeft.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

1094
Forum-lid
Berichten: 1668
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 09 feb 2024 08:13

Denk dat het bij voorbaat al kansloos is, zelfs al zou het door voedsel komen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37706
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 feb 2024 08:14

Ik zou sowiso de molen niet meer in gaan. Carriere ging toch al uit als een nachtkaars, wat heeft hij te winnen?
Less is bore

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1383
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 09 feb 2024 08:21

Als steroïden uit voeding zo'n probleem waren, dan zaten Amerikaanse en Zuid Amerikaanse renners ook vaak met de gebakken peren. Ik verwacht ook niet dat het door besmette voeding of supplementen zal komen.
Ik hoop vooral dat hij eens 100% eerlijk en open aangeeft wat het hele plaatje is, iets wat algemeen echt een stap vooruit zou zijn in het wielrennen.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5310
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 09 feb 2024 09:03

Waarom zou je steroïden pakken en niet iets dat je echt helpt?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1383
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 09 feb 2024 09:08

Dus volgens jou helpen steroïden niet? Meer energie, meer spieropbouw en makkelijker vet kwijt raken zijn waardeloos als wielrenner?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 feb 2024 09:34

Steroïden helpen zeker. En juist wel bij de kleine klimmers. Want die hebben vaak al moeite om überhaupt enige spiermassa vast te houden. Je moet toch een bocht uit kunnen sprinten tijdens koers etc etc.

Je hebt ook lichaamstypes die inderdaad in no time spiermassa vastleggen en altijd te zwaar ogen, maar daar is tolhoek er niet eentje van.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5310
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 09 feb 2024 09:38

bartdr schreef: 09 feb 2024 09:08 Dus volgens jou helpen steroïden niet? Meer energie, meer spieropbouw en makkelijker vet kwijt raken zijn waardeloos als wielrenner?
Dat zeg ik niet. Maar er zijn middelen die veel meer doen. Als je dan toch het risico wilt lopen, waarom dan niet voor iets anders kiezen?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1383
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 09 feb 2024 09:46

Misschien omdat kracht zijn zwakste punt is en hij dat zo wil bijschaven? Dat zou mijn gok zijn.

Ghoogen
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jan 2023 15:31

Ghoogen 10 feb 2024 14:58

Een aantal jaren gelede was gen-doping in het nieuws.
Ik kan hier niet recents over vinden.
Terwijl er recent toch wel doorbraken op medisch gebied zijn gemaakt.
Bijvoorbeeld: CRISPR-technologie.
Heeft iemand informatie over gen-doping

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 10 feb 2024 15:33

Het is met CRISPR lang niet zo eenvoudig om op grote schaal je lichaamscellen veilig aan te passen. Het werkt eigenlijk het makkelijks bij bijvoorbeeld eicellen icm latere ivf behandeling. Omdat dan het DNA maar in 1 moment aangepast hoeft te worden in 1 cel, alle latere cellen hebben de aanpassing dan ook. Omdat je lichaam al uit miljoenen cellen bestaat is het vrijwel onmogelijk om het veilig en zonder neveneffecten te doen in een volgroeid lichaam..
Je kan wel bepaalde stamcellen laten afnemen en die in het lab aanpassen en opkweken. En dan later stamcellen terugplaatsen. Ook een beenmergtransplantatie met aangepaste cellen zou bijvoorbeeld wel kunnen. Dan heb je een populatie aangepaste cellen in je lichaam. Alleen de grote vraag is wat je zou willen aanpassen en hoe je dat veilig doet. En met aangepaste bloedcellen ( door aangepast beenmerg ) is 1 pcr genoeg om nat te gaan. ( ten minste als je weet wat je zoekt ).

Ik zie meer in de mRNA vector technologie zoals die ook gebruikt is voor COVID vaccins. Je zou je lichaam mogelijk hiermee een klein peptide hormoon kunnen laten maken. Het voordeel is dat het tijdelijk is, het mRNA snel verdwijnt. Geen permanente schade etc.
Virale vectors zouden natuurlijk ook wel kunnen.

Verder zit ik zelf vooral in de plantwereld. Heb genoeg CRISPR ervaring in planten, jammer genoeg is targeted replacements, ( knippen en vervangen ) lang niet zo eenvoudig als ze het altijd voorspiegelen. Genen kapot knippen is vrij makkelijk, een enkele baseparen wijzigen gaat ook goed. Maar echt grotere stukken knippen en vervangen valt in planten in ieder geval nog niet mee. Het kan wel, maar het vergt nog veel te veel materiaal en tijd. Misschien 1 op 1000 als je geluk hebt.

De vraag is vooral wie er proefkonijn wil spelen. Tot nu toe is er nog nooit iemand op gendoping gepakt zover ik weet.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie