Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7988
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 26 mar 2019 18:16

Dat zou wel een drastische verandering van tactiek, belangen en planning betekenen. Maar als je de kwaliteiten binnen de ploeg bekijkt dan zouden ze heel goed die koerswijziging kunnen maken, zelfs met de huidige “pack” (Even los van alle dopingverdenkingen)
Zou wellicht zelfs veel aantrekkelijker om aan te zien worden dan de Sky train die de tour gijzelt.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 mar 2019 18:20

Dat zal niet veranderen gezien het budget van Sky. Die “knechten” houden tempo zo strak dat niemand weg komt.
Less is bore

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5693
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 26 mar 2019 19:36

Zwasja schreef: 25 mar 2019 23:37
daniel1975 schreef: 24 mar 2019 15:57 Ze hebben ook geen ronderenners.

Extreem complot-denken: prepareren voor een GT is nog moeilijker dan voor een eendaagse?
Eindklassementen misschien niet, maar hoeveel ritzeges hebben ze behaald in die grote rondes?
weer zo een vraag die niks voorstelt: hoeveel overwinningen hebben bepaalde spurters (of renners) behaald toen ze bij QS reden en hoeveel toen ze voor een andere ploeg reden? En maak dan eens de rekening.
Bereken eens hoeveel overwinningen bvb cavendish en kittel behaald hebben bij QS en hoeveel voor andere ploegen? Is het verwonderlijk dat je in rondes en dikwijls kleinere rondes overwinningen behaald met topspurters zoals hodeg, jakobsen en viviani? Is het normaal dat De Gendt veen knalprestatie levert voor lotto en er geen vragen bij gesteld worden maar moest hij nog voor QS rijden wel? Een wielerploeg wordt verondersteld doping te gebruiken omdat zij regelmatig wint (10 a 15% van de ritten) maar de rest die in 85 % beter zijn rijden dus wel zuiver? Moet ik daar nu om wenen of lachen? Dezelfde believers hier waren er meestal ook overtuigd indertijd van dat armstong 10% beter kon zijn dan een gedopeerd supertalent dan ulrich? Keep on dreaming gastjes!
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 mar 2019 20:11

Bereken eens hoeveel overwinningen bvb cavendish en kittel behaald hebben bij QS en hoeveel voor andere ploegen?
Die staat imho los van deze hele discussie: goed getrainde sprinttrein vs min of meer alleen plekje moeten zoeken.
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 mar 2019 21:06

De Gendt met zijn verleden bij Vacansoleil en QS is ook niet geheel vrij van verdenking bij mij en we weten allemaal van wie QS Ibarguren overnam.
Campagnolo Ultra Dork

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 26 mar 2019 21:33

fiedoo schreef: 26 mar 2019 19:36Een wielerploeg wordt verondersteld doping te gebruiken omdat zij regelmatig wint (10 a 15% van de ritten) maar de rest die in 85 % beter zijn rijden dus wel zuiver?
Volgens mij zegt niemand dat. Wat wel steeds gezegd wordt is dat een manager die in het epo-tijdperk één van de succesvolste ploegen leidde zijn arts uit die jaren nog steeds in dienst heeft, ondersteund door een arts die een hele reeks dopingzaken achter zijn naam heeft, en dat dit trio op dit moment een ploeg leidt die - na een flinke dip - sinds het aantrekken van laatstgenoemde arts jaar in jaar uit in de breedte - dat wil zeggen met vrijwel alle renners - buitengewoon succesvol is. Prestaties die enkel worden geëvenaard door ploegen waar ook stevige verdenkingen tegen bestaan. Fans van deze ploeg negeren steevast dat manager en artsen vanwege dit verleden niet in het profpeloton thuishoren. Rijdt de rest daarom schoon? Nee, maar er zijn maar weinig ploegen waar het voorgaande zo duidelijk voor opgaat.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 26 mar 2019 22:16

Als 1 ploeg 10 tot 15% van de koersen wint. Terwijl er 18 ploegen op 't hoogste niveau zijn. Dan is dat buitensporig veel. Kan je altijd wel met sprinters aankomen, maar die hebben andere ploegen net zo goed. Het is niet quick step tegen de rest 15 VS 85%, het is quickstep VS nog 17 andere ploegen... Als je dan toch statistieken erbij pakt, zet het dan in de goede context.

Daarbij zegt niemand dat die andere 85% overwinningen allemaal zuiver zijn. Sterker nog, specifiek 1 ander team wordt steeds naar voren gehaald en staat op net zoveel overwinningen als quick step dit seizoen. Moet je daar ook 15% voor rekenen, heb je met 2 ploegen al 30% van de koersen te pakken.... Dan is 70%nog te verdelen over de overige 16 ploegen....
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 27 mar 2019 07:46

MarkVeenstra schreef: 26 mar 2019 22:16 Als 1 ploeg 10 tot 15% van de koersen wint. Terwijl er 18 ploegen op 't hoogste niveau zijn. Dan is dat buitensporig veel. Kan je altijd wel met sprinters aankomen, maar die hebben andere ploegen net zo goed. Het is niet quick step tegen de rest 15 VS 85%, het is quickstep VS nog 17 andere ploegen... Als je dan toch statistieken erbij pakt, zet het dan in de goede context.
Wat dan te denken van Ajax die in dezelfde periode 33% van de landstitels winnen terwijl er 18 ploegen op het hoogste niveau zijn 🙄

Maar bon, zinloze discussie gezien iedereen die wat kritisch durft zijn en niet automatisch alles van QS bestempeld als behaald met doping meteen wordt weggezet als fan van QS. Fijne maatschappelijke evolutie.

Als De Gendt er nog eens wordt bijgesleept dan weet ik niet meer of je er nu moet mee lachen, of huilen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 mar 2019 08:02

Zou Ajax b.v. Berend Nikkels als teamarts hebben dan was dat zonder meer verdacht.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 27 mar 2019 08:21

Appels en Peren...,
De Ajax vergelijking gaat op als je je druk maakt om de dominantie van Sky in de grote rondes --> veel te veel geld tov andere clubs. Maar voetbal is sowieso een jurysport met scheidsrechters en vars.., dus niet vergelijkbaar.

Het boeit mij niets dat quick step veel wint. Het irriteert mij ook dat na elke overwinning van quick step hier aangehaald moet worden welke arts ze hebben en wat de tussenstand met Katusha is. Maar het irriteert me net zo mateloos dat daar dan direct op verdedigd wordt door een selectie van statistieken te pakken die goed uit komt om het aantal overwinningen de bagetaliseren (sprinters die veel winnen, moet je eigenlijk niet meetellen..., grote rondes winnen ze nooit..., )
Gebeurd ook de andere kant op overigens, als het uitkomt worden de "monumenten" erbij gepakt vanaf 2003. of vanaf 2010..., of vooral de Vlaamse klassiekers, want doelgroep sponsor, of als het dan nog niet uitkomt, kijken we even naar podiumplekken of top 10 noteringen ipv overwinningen.
Van beide kanten selectief gebruik van statistieken om een punt te maken. Elke keer opnieuw. Dat is irritant, maar vooral als daarna de conclusie ook nog scheef genomen wordt (zoals 10 tot 15% niet veel winnen, terwijl je met 18 ploegen in een peloton al met 6% boven het gemiddelde komt zitten).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7988
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 27 mar 2019 08:45

Goed verwoord Mark!
De cijfers zijn inderdaad totaal irrelevant aangezien de omstandigheden, deelnemende teams en teamsamenstelling zelf telkens wisselend zijn.

Het enige wat mij altijd is opgevallen aan (D)QS is dat sinds het aantreden van Ibaguren er telkens 1 renner een superjaar heeft. Dat begon met Boonen daarna Gilbert, zo nog wat anderen en nu weer Alapillippe.
Hoe en of dat verdacht is weet ik niet, daarvoor moet je al medisch bekwaam doping expert zijn om er een mening over te kunnen formuleren lijkt me.

Verder geniet ik van het ploegenspel, de renners en de manager van deze ploeg. Ze kleuren de koers, waar bijvoorbeeld Sky de boel juist verlamd.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 mar 2019 09:09

De statistieken zeggen gewoon dat QS en Astana heel veel winnen dit seizoen. Daar is weinig selectief aan.

Er is hier ook niemand die hier zegt dat een bepaalde overwinning met gebruik van doping behaald is. Ik vind het gewoon jammer dat het juist deze ploegen met verdachte artsen en methodes (Sky!) zijn die zoveel winnen. Het bederft het kijkplezier voor mij. Zolang zij die artsen in dienst houden en mooi weer blijven spelen zal ik daar een mening over hebben en dien niet voor mij houden.

Ik kan natuurlijk ook stoppen met kijken maar datzelfde geldt voor de positieve wielerfans die hier in het dopingtopic komen neuzen om vervolgens te concluderen dat de toon negatief is. Blijkbaar blijft het toch trekken.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie