Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

wezenloze
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 06 jun 2010 22:19
Locatie: Midden-NL

wezenloze 04 apr 2013 14:33

rob74 schreef:http://www.nu.nl/sport/3388710/armstron ... trijd.html
Vooral die laatste zin het artikel is te hilarisch voor woorden:
Bij wedstrijden van de US Masters Swimming wordt niet op doping getest.
Is niet zo gek hoor, in Nederland wordt ook niet gecontroleerd bij Master schaatswedstrijden (NK marathon, NK langebaan).
Wordt dat eigenlijk wel gedaan bij wielrennen voor 'oudjes'?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37778
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 apr 2013 15:10

De lol is meer dat het expliciet wordt aangegeven :)
Less is bore

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 04 apr 2013 15:53

Fuentes zou dus eigenlijk bedankt moeten worden... Nieuwe term: therapeutische doping.
http://www.nu.nl/sport/3389276/dopingdo ... ermen.html
Eenvoud kenmerkt het ware.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 04 apr 2013 16:56

rob74 schreef:LA gaat weer aan een wedstrijd deelnemen.
http://www.nu.nl/sport/3388710/armstron ... trijd.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vooral die laatste zin het artikel is te hilarisch voor woorden

Bij wedstrijden van de US Masters Swimming wordt niet op doping getest.
Gaat niet door, de FINA heeft er een stokje voor gestoken... :mrgreen:

http://www.nu.nl/sport/3389422/armstron ... trijd.html" onclick="window.open(this.href);return false;

noname
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jul 2007 16:08

noname 04 apr 2013 18:42

walterg schreef:
teamorange schreef:
noname schreef:En hoe gemotiveerd moet/kan een renner/mens zijn om geen doping te nemen als ie moet concureren met doping gebruikers, in de wedstrijd maar vooral bij het verkrijgen van een contract.
Ziehier de laatste schone renner....hij heeft nog geen standbeeld....denk ik :?
img
Zie pagina 472 van dit topic.

Ik heb er nadien ruim een slordige 150 van gemist.

Ik ga liever gewoon fietsen.
:) bedankt en ik ook zo gauw de sneeuw weg is ;)

tennisser
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 05 sep 2010 19:00

tennisser 04 apr 2013 23:48

amclassic-fan schreef:
vw schreef:Dat nieuws over Flecha heeft de Spaanse sportkranten nog niet bereikt.

Misschien heb ik het gemist, maar is Cancellara niet verdacht? Die fietst toch al jaren buitenaards hard.
Flecha is nu al de 3e persoon die aan deze codenaam wordt gekoppeld. Eerder werd T Dekker en Cancellara beschuldigd, nu beschuldigen ze Flecha zonder enige vorm van onderbouwing...
Ja, dat vroeg ik me ook af. Hoe dat nu precies zit. Thomas Dekker werd gelinkt aan 'Clasicómano Luigi'. Is dat een ander persoon dan 'Clasicómano'?? Is Cancellara geen 'Clasicómano' meer?? Waar is het bewijs dat Flecha wel 'Clasicómano' is?? Dat zou ik graag willen zien.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5909
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 05 apr 2013 07:45

Clasicómano?

Waarom schrijven we dit nu opeens met een accentje op de o? Zijn de Spaanse spellingsregels laatst gewijzigd of zo? Een accentje geeft namelijk aan dat de klemtoon op die lettergreep moet liggen. En er staat alleen een accent als de klemtoon ergens anders ligt dan wat de standaard regels zouden voorschrijven. Daarom is het ook Máxima om aan te geven dat de klemtoon op de eerste a zit ipv de i. Maar Clasicómano? klemtoon op de o???
Live fast; die young. mijn blog

dario
Forum-lid
Berichten: 3828
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 05 apr 2013 09:32

In clasicomano ligt de klemtoon inderdaad op de o (net als in piromano, nimfomana etc.): aangezien dit dus geen afwijking op een regel is (geldt immers voor alle woorden op -mano) snap ik ook de noodzaak van het accent niet echt (net als het bij Maxima evident is dat de nadruk op de a ligt: waar anders?), maar goed, Spanjaarden houden nu eenmaal van diakritische tekens - en voor sommigen blijkt het dus wel degelijk nodig te zijn...
(het Italiaans zet die accenten niet, en rekent op het taalgevoel van de sprekers, met als gevolg dat Nederlanders het vaak over 'Cunégo' en 'Nibáli' hebben) :mrgreen:
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

tennisser
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 05 sep 2010 19:00

tennisser 05 apr 2013 15:24

Maken de Spanjaarden het ons gemakkelijk met de uitspraak, is het weer niet goed... :roll:
Normaal gesproken ligt de klemtoon op de op één na laatste lettergreep (bij een woord eindigend op een klinker of op een 'n' of een 's'). Bij clasicómano ligt-ie op de op twee na laatste lettergreep, dus komt er een accentje op. Duidelijk, toch! Bij pirómano en nimfómana staan er ook gewoon accentjes op. (Bij Maxima zou je de klemtoon ook op de 'i' of tweede 'a' kunnen leggen, het accentje maakt 't gewoon duidelijk). Gemakkelijke taal dat Spaans!

dario
Forum-lid
Berichten: 3828
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 05 apr 2013 15:46

In 't Spaans maken ze het inderdaad makkelijker dan in 't Italiaans, zoveel is zeker...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

tennisser
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 05 sep 2010 19:00

tennisser 05 apr 2013 15:55

dario schreef:In 't Spaans maken ze het inderdaad makkelijker dan in 't Italiaans, zoveel is zeker...
Italiaans klinkt daarentegen weer mooier, ....maar da's een kwestie van smaak.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 05 apr 2013 15:56

dario schreef:In 't Spaans maken ze het inderdaad makkelijker dan in 't Italiaans, zoveel is zeker...
valt wel mee hoor,
In Romaanse talen ligt de klemtoon (vrijwel) altijd op de twee na laatste lettergreep.
Afbeelding

Plaats reactie