Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 apr 2019 08:44

Ik snap het standpunt van die arts, en je moet een (harde) lijn trekken voor alle duidelijkheid. Maar op deze manier zeg je dus ook dat iemand die een schildklierafwijking heeft, geen profschaatser mag worden.

Uiteraard, de geschiedenis heeft geleerd dat je mensen niet op hun blauwe ogen kunt geloven of ze echt een ziekte hebben of niet. Dus is die harde lijn noodzakelijk. Maar een (in mijn ogen negatief) gevolg is wel dat je op deze manier een valide groep mensen uitsluit van topsport. En zeker als het om een aandoening gaat die elk "normaal" mens in het "gewone dagelijkse leven" mag bestrijden, vind ik dat een topsporter dat ook zou moeten mogen.
Dan heb ik het uiteraard niet over dat inmens hoge percentage astmapatienten in de topsport of vergelijkbare situaties.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7988
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 05 apr 2019 11:46

Ernsto Rudolfo schreef: 04 apr 2019 19:58 Het is overigens 'Tramadol" Flauw :)!. Maar ja, er wordt op dit topic zoveel geleuterd dat dit er ook wel bij kan.
Was absoluut niet flauw, denigrerend of arrogant bedoeld hoor, zo zit ik niet in elkaar!
Gewoon een kleine correctie zonder enige vorm van belerendheid. Excuus als het zo over kwam.
(En dan wel een flauwe: er wordt wel meer gereageerd alsof er meteen een persoonlijke aanval plaats vindt in dit [strikethrough]topic[/strikethrough] forum ;) ;) ;) )
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5693
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 05 apr 2019 12:42

Enzzo schreef: 05 apr 2019 11:46
Ernsto Rudolfo schreef: 04 apr 2019 19:58 Het is overigens 'Tramadol" Flauw :)!. Maar ja, er wordt op dit topic zoveel geleuterd dat dit er ook wel bij kan.
Was absoluut niet flauw, denigrerend of arrogant bedoeld hoor, zo zit ik niet in elkaar!
Gewoon een kleine correctie zonder enige vorm van belerendheid. Excuus als het zo over kwam.
(En dan wel een flauwe: er wordt wel meer gereageerd alsof er meteen een persoonlijke aanval plaats vindt in dit [strikethrough]topic[/strikethrough] forum ;) ;) ;) )
ik dacht dat hij mij bedoelde, maar je opmerking stoorde mij in het geheel niet. Waarom ook? 't Was trouwens een typefout want ik ken het podukt wel.
Ik heb dat eens voorgeschreven gekregen en maar 2 pilletjes van genomen, veel te straf. Wordt je "dizzy" van.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 781
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 05 apr 2019 14:41

MarkVeenstra schreef: 05 apr 2019 08:44 Ik snap het standpunt van die arts, en je moet een (harde) lijn trekken voor alle duidelijkheid. Maar op deze manier zeg je dus ook dat iemand die een schildklierafwijking heeft, geen profschaatser mag worden.

Uiteraard, de geschiedenis heeft geleerd dat je mensen niet op hun blauwe ogen kunt geloven of ze echt een ziekte hebben of niet. Dus is die harde lijn noodzakelijk. Maar een (in mijn ogen negatief) gevolg is wel dat je op deze manier een valide groep mensen uitsluit van topsport. En zeker als het om een aandoening gaat die elk "normaal" mens in het "gewone dagelijkse leven" mag bestrijden, vind ik dat een topsporter dat ook zou moeten mogen.
Dan heb ik het uiteraard niet over dat inmens hoge percentage astmapatienten in de topsport of vergelijkbare situaties.
Van Enst trekt terecht een harde lijn, want hij constateert dat de verhouding gezonde topsporters helemaal scheef ligt ten opzichte van de "chronisch zieke" topsporters: meer dan een factor 10 hoger dan in de "gewone wereld." Of het nou gaat om astma of een vertraagd (niet) werkende schildklier. Sporters maken misbruik van medicaties, en artsen treden niet op volgens de eed van Hippocrates; overmedicatie met of zonder TUE is een vorm van doping en komt de gezondheid niet ten goede. Cortisonen (kenacort Wiggins) valt daar ook onder.

Wie (chronisch) ziek is, kan per definitie geen topsport bedrijven. Dat is slechts weggelegd voor de fysiek en mentaal fitste mensen van onze samenleving.Met 'n VO2max van 60 kan je toch ook geen topsport bedrijven? Mag je dan maar aan de EPO om dat "euvel" te compenseren?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 apr 2019 15:02

Het is maar een kanttekening, bijgevolg van de maatregel, die ik erbij wil stellen.
Ook om aan te geven dat de grens onduidelijk is, behalve als je sec naar de dopinglijst kijkt.

Jouw vergelijking zou ik wel willen gebruiken om mijn mening wat te verscherpen. Die persoon met VO2max van 60, heeft die EPO in het dagelijks leven niet nodig om gezond te leven. Dat schildkliermedicijn heeft een persoon met daadwerkelijk die aandoening, ook in het normale leven simpelweg nodig.
EPO werkt prestatiebevorderend. Dat schildklierhormoon niet, als je de lijst bijwerkingen leest (in de media), heb je er eerder last van dan profijt, alleen zou het afvallen wat sneller gaan als positief punt.
Dus wat mij betreft, mag iemand met een schildklieraandoening prima dat medicijn gebruiken en topsport bedrijven omdat het a) uberhaupt een medische noodzaak is voor deze persoon en b) het medicijn nou niet bepaald prestatiebevorderend is.
EPO is in beide gevallen een tegenpool.

Oneigenlijk gebruik van medicijnen ben ik op tegen (zeker bij schaarse medicijnen zoals deze), en ik snap daarom wel het trekken van die harde lijn door deze arts bij Jumbo.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 05 apr 2019 17:53

Er is een reden waarom ze voor de gehandicapte sporters de paralympics hebben bedacht...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 05 apr 2019 17:57

Goh, deze had ik niet gelijk zien aankomen. Denise Betsema heeft positief getest op anabole steroïden:

https://www.wielerflits.nl/nieuws/denis ... ogerheide/

Aan de andere kant, iemand die er opeens zomaar spontaan staat en in de top meedoet is misschien ook niet realistisch. Zelfs niet in het veldrijden.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 apr 2019 18:14

If it’s to good to be true.....

Texels lamsrack gegeten met groeihormonen? ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7988
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 05 apr 2019 18:52

Karl66 schreef: 05 apr 2019 17:53 Er is een reden waarom ze voor de gehandicapte sporters de paralympics hebben bedacht...
Precies! en die reden is: een fysieke aandoening die zodanig beperkend is dat je onder het label "gehandicapte" of tegenwoordig "minder valide" valt. Handig met parkeren want er is altijd een plekje voor je. En je hoeft ook niet te betalen op reguliere parkeerplaatsen. Soms krijg je voorrang bij loketten of mag je door een speciale ingang naar binnen bij openbare gebouwen. Echt super tof!!

Een schildklier aandoening valt daar dan weer niet onder en dus mis je alle bovengenoemde voordelen en mag je ook nog eens niet meedoen met de Paralympics. Echt balen voor die gasten?
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 05 apr 2019 19:17

Enzzo schreef: 05 apr 2019 18:52
Karl66 schreef: 05 apr 2019 17:53 Er is een reden waarom ze voor de gehandicapte sporters de paralympics hebben bedacht...
Precies! en die reden is: een fysieke aandoening die zodanig beperkend is dat je onder het label "gehandicapte" of tegenwoordig "minder valide" valt. Handig met parkeren want er is altijd een plekje voor je. En je hoeft ook niet te betalen op reguliere parkeerplaatsen. Soms krijg je voorrang bij loketten of mag je door een speciale ingang naar binnen bij openbare gebouwen. Echt super tof!!
Ehm... ik mis hier een soort smiley denk ik.

Enzzo schreef: 05 apr 2019 18:52 Een schildklier aandoening valt daar dan weer niet onder en dus mis je alle bovengenoemde voordelen en mag je ook nog eens niet meedoen met de Paralympics. Echt balen voor die gasten?
Veel schildklieraandoeningen zijn nogal ondergediagnosticeerd. Er zijn er die ruim 10x zo vaak bij vrouwen gediagnosticeerd worden als bij mannen, ondanks dat er geen aannemelijk verschil in prevalentie is, die slechts worden opgemerkt een aantal symptomen wat duidelijker waarneembaar zijn tijdens zwangerschap.

Kennelijk kun je er prima mee door het leven, ook zonder medicatie. Zelfs sporten...
Je mag dan ook gewoon topsporter worden... wederom zonder medicatie... al zal dat dan weer tamelijk lastig worden. Zie het als een gebrek aan talent. Jammer dan.

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 05 apr 2019 19:48

chrissiewizzie schreef: 05 apr 2019 19:25

Maar triest als dit waar is. Ze ontkent voorlopig in ieder geval. Naar de top uit het niets als jonge moeder.
Ach ja, de jonge moeder.
Die het presteert haar dochter 'Wolf' te noemen.

Voor een jongetje al een tamelijk twijfelachtige naam, maar voor een meisje? Bedenkt zo'n jonge moeder dan niet dat haar schattige kleine dochter ooit naar de brugklas zal gaan? Homo homini lupus est. Het komt op mij tamelijk onsympathiek (of indrukwekkend dom) over.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 apr 2019 20:14

Wolf......hoe verzin je het :-(
Less is bore

Plaats reactie